יום שני, 2 ביוני 2014

ערך של תוכן: איך האלגוריתם עובד?

אתם יושבים מידי יום ושואלים את עצמכם "למה דווקא הדף הזה מופיע בתוצאה הראשונה בתוצאות החיפוש?", אז נכון, אמרו לכם את זה כבר לפחות חמישים פעמים – "תוכן הוא המלך" אבל איך באמת המנוע חיפוש או יותר נכון האלגוריתם מחשב את הערך של התוכן שנכתב ולפי מה הוא מחליט אם לדף א' מתאים יותר להיות בתוצאה ראשונה מאשר דף ב'. דעה אישית בנושא האלגוריתם.

כתבתם את המאמר. מה עכשיו? מהו התהליך שעובר האלגוריתם עם המאמר שלך?

משקל מבנה התוכן

בשלב הראשוני האלגוריתם בודק את התוכן שלך. האם התוכן מעוצב בצורה הנוחה לקריאה? האם התוכן שלך מציע נקודת מבט שונה מתכנים אחרים שנכתבו כבר ע"י אנשים אחרים? האם בנוסף לתוכן צירפת תמונות \ סרטוני ווידאו? האם אתה מספק קישורים למקורות מהימנים אחרים המרחיבים\מחזקים את הכתוב בתוכן?
או
שהתוכן שלך מועתק ברובו מאתרים אחרים ו\או עמוס במילות מפתח כי מטרתו העיקרית היא להגיע לתוצאה הראשונה?
# המקור שלי –מאמרו של מאט קאטס על שיפור האלגוריתם במבנה עמוד (WebmasterCentral Blog)
# מקור נוסף –מאמרו של מאט קאטס על תגמול אתרים עם תוכן איכותי (WebmasterCentral Blog)

חזיון הערך הפוטנציאלי

שלב זה הוא מאוד חשוב ובו האלגוריתם בודק את "סמכותיות" האתר הכוללת וציוני עבר שניתנו לתוכן דומה באתר. אינדיקטור שיכול לעזור להבין האם האתר הוא "סמכותי" בנושא זה לבדוק האם הנושא שנכתב (או חלקים ממנו) הופיעו כבר בעבר באתר?
# המקור שלי –מאמרו של עמית סינגהל בבלוג הרישמי של "גוגל"

סיגנלים ומוערבות חברתית

המבחן האמיתי של תוכן מתחיל עכשיו. התוכן באוויר. הכל עובד. מה הלאה?
בשלב זה הגולשים רואים את התוכן אך עדיין לא מגיבים לו, זה בסדר גמור, וזהו תהליך טבעי. בשנים האחרונות, רוב הדיונים על תוכן מתנהלים בתוך הרשתות החברתיות ולאו דווקא במערכת התגובות הפנימית של האתר.
בדרך כלל תוכן מוצלח עושה "באזז" ברשתות החברתיות וזוכה לשיתופים \ תגובות רבות.
# המקור שלי –"דירוג בחיפוש" ע"י שיתוף תכנים (עזרה למנהלי אתרים)

אם התוכן שלך באמת מעניין ובאמת "משהו שלא היה כמותו" הוא כנראה ייצור צורך כולשהו מאתרים\מגזינים\בלוגרים אחרים לכתוב עליו. קישורים מהסוג הזה הם המטרה שלך בסופו של יום.
ברגע שתקבל מספיק איזכורים למאמר שלך הכוללים בסופו של דבר ציטוט + קישור למקור שנמצא באתר שלך אין שום סיבה בעולם שהתוכן ייעלם מתוצאות החיפוש.

אם אותו המאמר ימשיך לקבל לאורך זמן קישורים איכותיים שכאלו אתה בסופו של דבר תראה אותו באופן קבוע בדף הראשון בתוצאות החיפוש (כמובן שבחיפוש הנושא עליו כתבת). בדומה לוויקיפדיה.
התוכן בוויקיפדיה (בד"כ) הוא איכותי והוא מקבל קישורים רבים ממגוון אתרים שרואים בו "סמכותי" לאורך זמן.

לדוגמא; חיפשתי את המונח "PageRank". מי קיבל את המקום הראשון?




הדף של וויקיפדיה המסביר את המונח PageRank מקבל קישורים חדשים מידי חודש שמובילים בסופו של דבר לשמירה על תוצאה 1#.

כפי שניתן לראות מנתונים מאתר Majestic כמות הקישורים לדף נשמרת לאורך זמן ואף גודלת...



** עלייך להיות אחראי גם על הקישורים הנכנסים שלך ולעקוב אחריהם תמיד ולוודא שהם אינם נועדו למטרת ספאם.
# המקור שלי –מתוך ההנחיות למנהלי אתרים – מי מקשר לאתר שלך?

שביעות רצון הגולש

המבחן האמיתי של התוכן שלך מסתכם פה.
עכשיו אחרי שהתוכן שלך זכה לגולשים, איך הגולשים הגיבו לתוכן הזה? הם התעניינו בו בכלל? הם עזבו את האתר ישר כשקראו את הכותרת? הם משתפים אותו? כתבו תגובות?

בשלב זה האלגוריתם מנסה לבדוק את עצמו ולראות האם התוכן שמנוע החיפוש הציג לשאילתה שהגולש חיפש הייתה לשביעות רצונו? בסופו של דבר בשנת 2014 אנחנו שמים לב שיותר ויותר שינויי אלגוריתם שמגיעים מ"גוגל" באים במטרה לשפר את חווית המשתמש.

אם כבר מדברים על שביעות רצון הגולש. למה לא לעשות "סקר שביעות רצון"?

# המקור שלי - מאט קאטס מדווח על עדכון אלגוריתם שפוגע באתרים "עמוסי פרסומות" (פברואר 2014)
# המקור שלי –מדידת ביצועי חיפושים אורגניים בעזרת Analytics

סיכום הדעה

בסופו של דבר זו דעה. הרוב יחלקו והחלק שנשארו יקבלו את הדעה ויסכימו.
אבל עדיין דבר שאי אפשר להתווכח איתו זה שבמצב שהתוכן שלך מצליח לקבל קישורים\שיתופים הסיכויים שלו להיות מדורג בתוצאות החיפוש במקום טוב (Top10) עולה.

*הכותב הוא אליאבוס (אליאב לנקרי) עורך הבלוג "אליאבוס קידום אתרים" העוסק בקידום ושיווק באינטרנט.

12 תגובות:

  1. סליחה על הביקורת הנוקבת, אבל המאמר הזה ממש רדוד. במיוחד הסיכום, שמפריך ומייתר את כל מה שכתוב בשאר המאמר:
    "...דבר שאי אפשר להתווכח איתו זה שבמצב שהתוכן שלך מצליח לקבל קישורים\שיתופים הסיכויים שלו להיות מדורג בתוצאות החיפוש במקום טוב (Top10) עולה."
    זה מייתר את כל הצורך בתוכן טוב, ומחזיר את כל ההשפעה לקישורים.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      אין לי בעיה עם ביקורת אבל חבל שהיא אנונימית...

      לפי דעתי, ברגע שתוכן הוא מספיק איכותי ובעל ערך לגולשים סיכוי גבוהה שיקבל שיתופים\קישורים נכנסים ואי אפשר להתווכח על כך שהם (עדיין) עוזרים ותורמים.

      מחק
    2. אין בעיה ואני מסכים איתך מאוד שתוכן איכותי ובעל ערך הוא חשוב (לגולש) ויש לו סיכוי גבוה לקבל שיתופים וקישורים, אבל כשאתה אומר את זה אתה רק מוכיח שהתוכן לא חשוב מבחינת SEO ומה שחשוב זה הקישורים.
      לדעתי, כל עוד התוכן לא מועתק/משוכפל (איך שתקרא לזה), אין ערך SEOי לאיכות של הטקסט, בטח שלא בעברית, כי גוגל עדיין לא מבין את התוכן, את ההקשרים וכו'.
      קישורים היא מילת המפתח (סטיגידיש).

      מחק
  2. בשנתיים האחרונות התחלתי לעבוד קצת בשפות זרות (לא אנגלית) ובתחומים שאין לי מושג בהם בכלל, ככל שאני עושה שם יותר דברים, אני מבין שכל מה שמשחק תפקיד זה קישורים-קישורים ועוד קצת קישורים.

    לגבי הדוגמא שנתת עם ויקיפדיה וסיגנלים לאורך זמן, זה כמו התיאוריה של הביצה והתרנגולת, מה קדם למה ? - ברוב המקרים, המיקום הראשון מביא את הקישורים לאורך זמן כי רוב הגולשים מתעצלים במציאת מקורות (בלי קשר שמדובר בויקיפדיה...:) )

    השבמחק
    תשובות
    1. היי עידן!
      מנסיו ןאישי של עבודה בשפות זרות (איטלקית, ספרדית, גרמנית וטורקית) - אין הבדל בין האלגוריתם של גוגל ישראל והיכולות שלו לאיתור תוכן זבל\קישורי זבל לבין המנועי חיפוש בשווקים שציינתי - מה שאומר שקישורים עדיין משחקים את המשחק. (וזה כולל בתוכו שיטות שחורות של קישורים\הסתרת תוכן).

      לעומת מה שקורה בשווקים אלו, אני גם עובד עם UK/US ושם זה סיפור אחר לגמרי. לפחות בתחום הפורקס\פוקר שם הכל יותר קשה ויש ערך מאוד גבוהה לתוכן איכותי ויוניקי.

      מחק
    2. אני לא נכנס לנתח כל שיטה, אבל אני בהחלט חושב שכדי לשים דגש על קישורים ולא על תכנים. תוכן לא צריך להיות תוכן איכותי ברמה של אקדמיה, אלא תוכן מקורי (שלא מופיע בעוד מקום, לא מקורי מבחינת הרעיון...) עם אלמנטים של הנעה לפעולה - זה מספיק בשביל להיות ראשון על כל ביטוי שתרצה בגוגל.

      מחק
    3. שמע עידן, באופן כללי, קישורים -טובים- וחזקים - הם מקדמים, ובכמות גדולה כמובן
      לא צריך רלונטיות ולא כלום, מספיק קישורים חזקים
      אבל הרבה נופלים על קישורים דפוקים, קישורים מאינדקסים והחלפות גרועות וכו'
      בקיצור, אני מכיר אותך, ואת האתרים שאתה מקדם,
      אתם עושים לדעתי עבודה טובה לטווח הקצר, אבל מובטח לך, לצערי, שבטווח הארוך, שנה שנתיים, כל האתרים האלו יעופו לעזאזל, בעיקר בגלל שקישורים מדומיינים שהגיעו מסקרייפינג על ימין ועל שמאל, הם בסופו של דבר, פשוט יהיו זבל'ה בדיוק כמו אינדקסים וכו'
      קישורים טובים בעתיד יהיו חזקים + רלוונטיים+מעמוד הבית חחח

      מחק
    4. אופיר, אני לא יודע מה אתה מכיר או לא מכיר, אבל אני מאמין שמה שאני באמת עושה, אתה לא מכיר. :)
      קצת קשה לי להגיב לך, כי כל אחד יכול להגיד שהוא מכיר והוא מבטיח והוא כמובן לא מזדהה ו...

      דווקא לא ידוע לי :) שאני מתעסק בסקרייפינג, רשמתי גם מקודם, שאני מאמין שהתוכן כן צריך להיות ייחודי (לא מועתק), זה א-ב מבחינתי בכל אתר שאני מקדם. באופן כללי אני מאמין שכל קישור עוזר לדירוג הסופי (כמובן, עם מידתיות, אם תשלח 1000 קישורים מאינדקסים או אתרי מאמרים, זה לא ממש נראה טבעי..), אבל כמובן שאתה יכול להחזיק בדעה אחרת, לפתח את האתרים שלך עם תוכן ייחודי ולקוות שמישהו יקשר אליך בטבעיות.

      מחק
  3. רוח צעירה לתחום הזה לא תזיק כל וכלל , עלה והצלח אליאב .

    ליאור

    השבמחק
  4. מה שהתחום הזה צריך זה סטנדרט :)

    השבמחק
  5. קידום אתרים זה כמו אילוף כלבים, יש אלף שיטות להגיע לאותם התוצאות על פני השטח - אך מה שבאמת קובע היא האיכות של התוצר הסופי. במקרה שלנו זה בניית מערך קידום איכותי, רחב ויעיל.

    אחלה מאמר! המאמר בהחלט נותן את הפרספקטיבה הראשונית לקידום אתרים בגוגל ומספק בסיס מעולה להתחלה, אך למי שירצה לכבוש את המקומות הראשונים בגוגל "ולהילחם" מול מקדמים אחרים יזדקק לאין ספור ניסיונות וטעיות על מנת לפתח אסטרטגיה חזקה משלו..

    ח"ח אליאב על ההשקעה המתמדת בפיתוח קהילת הSEO הישראלי :)

    השבמחק
  6. אני זוכר פוסט ארוך ומייגע שקראתי בעבר (אין מה לעשות - צריך לקרוא כדי להתעדכן וללמוד) בנושא LINK VELOCITY - או בעברית מהירות בניית לינקים. כותב הכתבה דיבר על כך (וגם הביא קייס סטאדי) שמראה שאם תבנה בחודש הראשון 20 קישורים ובשני 30 וברביעי 40 ובחמישי 60 וכן הלאה, זה ייראה הכי טבעי בעולם.

    בתמונה של הקישורים הנכנסים לדף הפייגראנק של ויקיפדיה רואים שיש שם עלייה עקבית מאד במספרי הקישורים ואין חודשים ללא קישורים. כלומר שזה נראה טבעי. אני חושב שאם בונים את הקישורים בצורה טבעית ובמהירות הנכונה זה משפיע בצורה חזקה ובלי זה אי אפשר "לקדם אתר" בלי באזז טבעי (מה שקורה עם הקישורים לדף של ויקיפדיה זה באזז טבעי במקרה שלנו).

    אבל אם העמוד ריק מתוכן או מלא בתוכן זבל ברור שהוא לא יישאר בדירוג גבוה לאורך זמן. גם אם הוא מקבל קישורים חזקים והכי טבעיים בעולם ובקצב הנכון. ככה ששני הגורמים משחקים תפקיד עיקרי.

    השבמחק