יום שני, 7 ביולי 2014

איך תזהו עדכון אלגוריתם של גוגל

קידום אתרים עבר טלטלות רבות בחמש שנים האחרונות, אך בשלוש שנים האחרונות קצב עדכוני האלגוריתם עלה בצורה משמעותית, בשנה שעברה (2013) גוגל דיווחו שהיו לפחות 600 שינויים שנעשו במהלך השנה. זה אומר שהיו 50 שינויי אלגוריתם בחודש נתון, חשוב להבין שלא כל עדכון אלגוריתם חייב להיות משמעותי כמו השקה של גרסה של פנדה או פינגויין וישנם אלגוריתמים שמאחורי הקלעים.

מיקומי האתרים משתנים בתוצאות החיפוש ביחס למילות מפתח רבות


התוצאה העיקרית של שינויי אלגוריתמים כאלו היא תנודות רבות בתוצאות החיפוש, אם האתר שלנו נפל במיקומים שלו אין זה אומר שהוא נענש או סונן אלא שהשקלול של מדדי הסמכות שלו מול מנוע החיפוש השתנו, תפקיד מקדם אתרים טוב הוא לזהות את השינויים הללו שגוגל מבצעים באלגוריתמים השונים ולנצל את ההזדמנות הזו בכדי למנף את הלקוחות הקיימים, לעיתים זהו תהליך ארוך מאוד ולעיתים ניתן לזהות את השינוי מאוד מהר. 

מה הם הסימנים שעליי לבחון לפני ואחרי שינוי אלגוריתם


בכדי שנוכל לזהות עדכון אלגוריתם אנחנו יכולים לבחון מספר אלמנטים שיסייעו לנו לקבוע האם היה עדכון אלגוריתם או האם עדכון אלגוריתם מדשדש ובא. 
  • סטטיסטיקות סריקה גבוהות בכלי מנהל אתרים
  • נפילה בתנועה נכנסת לאתר בלי סיבה נראית לעין
  • ירידה חדה בחשיפות האתר בשאילתות חיפוש
  • שינויים דרסטיים בתוצאות החיפוש לאותו ביטוי מפתח בטווח זמן קצר
  • הסתכלות בכלי של Mozcast

סטטיסטיקות סריקה גבוהות לפני כל שינוי אלגוריתם


*סממן זה שניתן לראות בדוגמא מופיע בעיקר באתרים בחו"ל וכמעט ולא מופיע באתרים בישראל, אך גם באתרים ישראליים סממן זה מופיע.

לפני כל שינוי אלגוריתם בטווח של 48 שעות גוגל סורקים את כל הרשת באגרסיביות, ניתן לראות זאת תחת סטטיסטיקות סריקה בכלי מנהל אתרים וזה גורף בדרך כלל לכל האתרים בתחום ספציפי, אם תכנסו לכלי מנהל אתרים לסטטיסטיקות סריקה תוכלו לראות שב21.5.2014 יום לפני השקת פנדה 4.0 שסטטיסטיקות הסריקה היו גבוהות מהרגיל, כמו כן ב 22.6.2014 בחלק מהתחומים (בעיקר אתרים מחו"ל) תוכלו לראות את אותה עלייה חדשה. 

סטטיסטיקות סריקה שמראות עליות חדשות לפני עדכוני אלגוריתם


בדוגמא למעלה תוכלו לראות 3 שינויי אלגוריתם, בסוף אפריל הייתה השקה רכה של פנדה 4.0, בסוף מאי הייתה השקה רשמית של פנדה 4.0 ו18.6. הייתה השקה של אלגוריתם שלא דווח, לפחות לא באופן רשמי יש מי שמייחס את זה לעדכון payday loan שדווח על השקתו ב 16.6. אך לפי התחומים שהאתרים בכלי מנהל האתרים שלי, זה לא אפשרי. 

עליות חדשות בסריקת אתר ישראלי לפני שינויי אלגוריתם
בדוגמא למעלה תוכלו לראות אתר ישראלי מתחום אחר לחלוטין שמראה את אותה עלייה חדה במספר העמודים הנסרקים לפני האלגוריתם שלא דווח עליו רשמית ב22.6.2014. כמעט ולא היה שיח על העובדה שבוצע עדכון אלגוריתם למרות שרבים חוו ירידה בתנועה גם אם לא הייתה משמעותית, ניתן לראות זאת במצטבר בתנועה נכנסת באנליטיקס ובכלי מנהל אתרים.

נפילה בתנועה הנכנסת לאתר בלי סיבה נראית לעין


הרבה בעלי אתרים ומקדמי אתרים לא רואים נפילה משמעותית במיקומים אך לעיתים רואים נפילה בתנועה הנכנסת האורגנית, משמעות הדבר היא בדרך כלל שהאתר נפל במיקומיו בביטויים רבים בבת אחת, ייתכן ומדובר בכל הביטויים המשניים או ביטויי הזנב הארוך שלא היו מנטורים כיאות ושהביאו תנועה קטן כל ביטוי כשלעצמו וכשנעלמו כל הביטויים יחד התנועה צנחה. במידה ומצאתם שהתנועה לאתר הצטמצמה משמעותית ולא כי ביצעתם שינויים בעצמכם או כי נפלתם בביטויים הראשיים שלכם, לכו לכלי מנהל אתרים ותחפשו את הסימן הראשון, במידה והוא לא מופיע תחפשו את הסימנים הנוספים, ייתכן והיה עדכון אלגוריתם, אם תוכלו לזהות איזה ייתכן ותוכלו לפעול בכדי לתקן את האתר.

ירידה חדה בחשיפות האתר בשאילתות חיפוש


בכלי מנהל אתרים ישנה רובריקה של "שאילתות חיפוש" אם כי בכל השנים הנתונים שם היו לא מדויקים בעליל, הם עדיין מהווים אינדיקציה טובה ומדויקת למגמה שבה נמצא האתר, אם האתר במגמת ירידה אנו נראה ירידות בחשיפות ובגרף, אם האתר במגמת עלייה אנחנו נראה עלייה משמעותית בחשיפות. לא רק שזו אינדיקציה טובה בכדי להבין האם הקידום שאתם מבצעים עובד, אלא זו אינדיקציה חשובה להבין ממנה האם האתר ספג פגיעה כתוצאה מעדכון אלגוריתם. 

ירידות בהופעת שאילתות חיפוש כתוצאה מעדכון אלגוריתם


בדוגמאות למעלה נוכל לראות ירידה של 22% בהופעות האתר, הירידה הזו קיבלה תפנית משמעותית לאחר ה 22.6.2014 כאשר היה עדכון אלגוריתם לא מדווח. 

במידה וראיתם נפילה חדה בחשיפות האתר לשאילתות החיפוש המופיעות בכלי מנהל אתרים זו אינדיקציה טובה לסינון אלגוריתמי, ענישה או שינוי משמעותי שביצעתם ברמת האתר, לעיתים גם כשמשנים את כותרות העמודים בצורה גורפת ישנו שינוי משמעותי ולעיתים לרעה. 

שינויים דרסטיים בתוצאות החיפוש לאותו ביטוי מפתח בטווח זמן קצר


אם אתרכם לפתע מופיע במקום הראשון או לפתע נעלם מהעמוד הראשון בביטוי מפתח ספציפי ולאחר כשעתיים הוא חוזר לעמוד הראשון ולאחר יום שוב נעלם מהעמוד הראשון, זו אינדקציה טובה לעדכון אלגוריתם של גוגל, בדרך כלל עדכוני אלגוריתם רצים על מרכזי מידע ספציפיים לפני השקתם לכל מרכזי המידע של גוגל, ברגע השקתם לוקח לאלגוריתם זמן מה להסתנכרן עם כל מרכזי המידע, נוצר מצב שבו חלק ממרכזי המידע התעדכנו וחלקם לא, ולכן גם אם נקיש את אותה שאילתת חיפוש ייתכן ונראה תוצאות שונות לחלוטין. 

כדאי במצב כזה לנקות דפדפן לחלוטין ולנסות שנית מספר פעמים, במידה ועדיין מופיעות תוצאות שונות בכל חיפוש ניתן ללכת לכלי מנהל אתרים ולבדוק את הסטטיסטיקות סריקה, לבדוק ירידה בתנועה ולבדוק שיח ברשת, בכדי לראות האם מתרחש עדכון אלגוריתם ויותר חשוב איזה עדכון מתבצע. 

הסתכלות בכלי של Mozcast

Moz פיתחו כלי שחוזה את "מזג האוויר" הגוגלי וקראו לו mozcast, אותו כלי יכול לתת לנו אינדיקציה חזקה לגבי עדכוני אלגוריתם ומתי שהם מתרחשים, הכלי הזה מוטמע בצד ימין של הבלוג שלי, כדאי להכנס לאתר שלהם ולבדוק אותו 

זיהוי האלגוריתם הינו קריטי להמשך פעילות קידום נכונה


במידה ונעשה עדכון אלגוריתם שהשפיע על אתרכם, חשוב שתדעו איך להתמודד איתו, עליכם לזהות את העדכון ואת השינוי שגוגל ביצעו בכדי להבין מה עליכם לשפר בכדי להתקדם בתוצאות החיפוש או לחזור לתוצאות החיפוש שהייתם בהם, ימי הזהב בהם קידום אתרים היה משחק של קישורי "פוטר" חלף, היום צריך לבצע פעילות מורכבת יותר ולהכיל יותר ויותר משתנים, בעיקר לחזק את המותג. המשך פעילות נכונה תלוי בעירנות של מקדם האתרים מול השינויים שמבצע מנוע החיפוש. 

3 תגובות:

  1. מאמר מעניין ... נניח ואנו יודעים שעומד להיות עדכון גוגל או לחילופין היה עדכון כיצד נדע ליישר קו עם מהות העדכון ? ובכלל כיצד מחזקים את המותג בימים אלו - אודה מראש לתשובה

    השבמחק
  2. היי דני,
    שאלות מעולות:

    לשאלתך הראשונה - "איך נדע מה מהות העדכון לפני שהוא מתרחש" - אין לנו איך לדעת את מהות העדכון לפני שהוא מתרחש, אלא אם כן מבצעים מחקר מהיר בזמן שיש שינויים מהותיים בתוצאות החיפוש ומזהים הבדלים מהותיים בין האתרים שנפלו לאלו שעלו במיקומים (כך או כך אלו יהיו השערות בלבד שתוכל לאשש רק אחרי העדכון)
    לשאלתך השנייה - "איך נדע מה מהות העדכון לאחר שהתרחש" - בדרך כלל יש הצהרות של גוגל רשמיות על מהות העדכון, במידה ואין דיווח רשמי יש שיח ברשת בעיקר במקורות בחו"ל שחשוב להתחבר אליהם כמו searchengineland או MOZ או searchenginewatch או seoroundtable. במידה ואין שיח ברשת כלל, אפשר להתחיל לבחון נתונים על ידי מחקר מתחרים, מחקר מדדים של האתר שאתה מקדם (כמה קישורים, איזה, איזה תוכן, איזה ציון DA בMOZ או TRUST FLOW ב MAJESTIC.)
    יישור הקו ייעשה לאחר למידה של המסקנות, למשל בפנדה 4.0 והתיקון שיצא לו לאחר מכן, יש דגש מאוד משמעותי על האתר בו נמצא התוכן, פנדה 4.0 סינן המון אתרי press release כי האתרים הללו נותנים תוכן דל, ריק ובעיקר לא שווה כלום. לעומת זאת אתרים אחרים מאותו תחום קיבלו צמיחה משמעותית, כך שמדדי הסמכות, אמינות DA TRUST וכו' הם אלו שקבעו את דינו של אתר כזה או אחר.
    לשאלתך השלישית : "כיצד בכלל מחזקים את המותג בימים אלו" - חיזוק מותג צריך להיעשות בצורה מחושבת, איטית ובשלבים - זה לא SEO זה חיזוק מותג וזה אומר תקיפה איטית ונכונה בכל החזיתות השיווקיות באינטרנט כולל רשתות חברתיות, פעילות כזו תניב תוצאות משמעותיות יותר ב SEO. תלוי תחום, תלוי מצב. יש תחומים שבהם הספאם שולט ואז תמחק את כל זה ופשוט תבנה קישורים מאתרי ספאם, אם יהיו לך מספיק קישורים אתה תהיה ראשון :)

    השבמחק
  3. תודה על תשובתך המפורטת , לטובת כולם

    השבמחק