יום שישי, 2 ביולי 2010

דה מארקר קפה - ירידה למען עליה ?

אתמול בבוקר שנכנסתי לרשת החברתית של דה מארקר התפלאתי לראות שהפרופיל שלי השתנה כליל, כל המודולים המיוחדים שיצרתי נעלמו, נשארו רק ה RSS. הממש נראה אחרת כתובות ה URL השתנו והאתר כולו היה מעט אחרת, ניתן לראות בבירור שנעשו פעולות קידום אתרים ברחבי האתר, אך נגרם גם נזק לא קטן.

ירידה לשם עליה - שדרוג שעשה נזק


נוצרו מגוון בעיות חדשות באתר לאחר השדרוג, בעיות כאלו שיכולות להזיק בצורה נרחבת לכל תחום קידום האתר ברשת, כבר מאמרים שראיתי שממוקמים בתוצאות כאלו ואחרות נעלמו, פרופילים בעלי PR גבוה שנעלם להם ה-PR ובעיקר כמות גדולה של משתמשים לא מרוצים.

* זמני טעינה גבוהים מהרגיל
* מודולים לא נשמרים
*בלוג שלא מציג פוסטים
*אי יכולת להעלות מאמר חדש בבלוג
*מודולים וותיקים שנעלמו
* שלילת אפשרויות עיצוב (יצירת אחידות בכל הבלוגים)

אלה רק חלק מהבעיות שיש לרשת החברתית כרגע, כמובן שהתשובה הרשמית של גורמים מתוך האתר הייתה שישנן עוד בעיות לאחר השדרוג שצוות הפיתוח מודע להן ומטפל בהן, כנראה שיהיו שיבושים במהלך הימים הקרובים. השיבושים האלו יכולים לעלות להרבה משתמשים בזמן יקר.

זמני טעינה מוגזמים


דה מארקר על אף גודלו תמיד היו זמני טעינה מעולים, גם כאשר יצרנו לא מעט מודולים על העמוד הכוללים בתוכם רשימות קישורים, שליחות מיילים ואפילו RSS. תמיד זמני הטעינה היו נמוכים ומעולים, אחד היתרונות שיש לדה מארקר על אתרים גדולים אחרים הוא זמני טעינה.

לאחר השדרוג משהו השתבש בצורה חמורה מאד, זמני הטעינה עלו משמעותית ולטעון RSS ומודולים אחרים לוקח כמעט חצי דקה. בעולם שבו גולש אינו נשאר בעמוד בממוצע של מעל 2 שניות, 30 שניות זה מחזור חיים שלם, אפילו העכביש של גוגל יתעייף אם זה ימשיך כך.

מודולים לא נשמרים


אחד הפיצ'רים שאהבתי במערכת העיצוב הישנה, היא האפשרות ליצור מודולים ייחודיים לפרופיל שלנו ולייעד להם מטרה ספציפית, אותם מודולים לאחר מכן נשמרים תחת "מודולים", ונוכל לגרור ולזרוק אותם בכל חלקי העמוד שלנו, הבלוג שלנו או בדפי מאמרים. היתרון היה אדיר ויכולנו ממש לתת אופטימיזציה נהדרת לפרופיל שלנו.

לאחר השדרוג, לא נשמרים המודולים, כל מודול שהכנו פשוט נשאר בעמוד שהכנו אותו, משמע אם הכנו מודול ואנו רוצים להשתמש בו גם ברמת עומק אחרת בפרופיל לא נוכל לעשות את זה, ונאלץ ליצור את המודול מחדש.

בלוג שאינו מציג פוסטים


במשך זמן לא מוגבל, "הבלוג שלי" לא הציג פוסטים אלא רק את התקצירים שלהם, ברגע שאנו ננסה להיכנס לבלוג נראה שהוא ריק, לדעתי בעיה זו תוקנה די מהר כי היום רואים את הפוסטים ולא שמעתי עוד תלונות, אך השעתיים שלוש האלה שהתוכן לא היה פגע בהרבה פרופילים.

יש פרופילים שיש להם קהל קוראים לא קטן לפעמים אפילו של 2,000 או יותר אנשים, ברגע שהאתר אינו מציג את התוכן אותו קהל יפנה למקום אחר, במיוחד אם לוקח לעמוד להיטען 30 שניות לפחות, פגיעה כזו היא פשוט חובבנית. שבלוג לא יעלה תוכן לאחר שדרוג של כל המערכת מראה שלא נבדקו דברים לעומק לפני הביצוע.

אי יכולת להעלות מאמר חדש בבלוג


אחת הבעיות הקשורות לבעיית הבלוגים שקרתה, הייתה העובדה שאנו נכנסים לעורך התוכן כותבים מאמר במשך שעה או יותר, מנסים לפרסם אותו והוא היה פשוט נעלם. לאחר כל ההשקעה שביצענו וכתבנו וערכנו ושמנו תמונות וכותרות, לחיצה אחת על כפתור מחקה את כל הפוסט והשאירה אותנו עם עורך תוכן ריק.

גם בעיה זו לדעתי תוקנה, אם כי לא בדקתי זאת בעצמי עדיין ולא ניסיתי להעלות מאמר, מחשש שאכתוב כל כך הרבה והכל יעלם. גם בעיה זו מראה לנו שלא נעשו בדיקות לעומק, כי אלה הדברים הראשונים שיש לבדוק לפני ביצוע שדרוג כולל למערכת.

מודולים שהכנו - נעלמו מהפרופיל


אחד הדברים שעצבן אותי הכי הרבה בשדרוג הזה, היה שבפרופיל שלי עשיתי אופט' מיוחדת וספציפית לפרופיל, לבלוג, למאמרים. פיסלתי את המידע בצורה ייחודית, לאחר השדרוג חלק מהמודולים שהיו לי נעלמו, לא היה ניתן למצוא אותם. והייתי צריך ליצור אותם בעצמי, אך לאור זמני הטעינה איני יכול לשים אותם, כי הם פשוט לא נטענים כיאות.

הרבה מהמודולים שכן נטענים מציגים תוכן בצורה שגויה, או עם פיסות קוד גלויות ולא ברורות. דבר שמשבש את מיקוד התוכן ואף יכול להיסרק בתור שגיאת קוד באתר. זהו נזק רציני לכל עניין קידום העמוד, ובטח שלקוראים של הפרופיל, כל כך קשה פשוט לשמור את המודולים לפני השדרוג?

שלילת אפשרויות עיצוב - הטמעת אחידות


עוד פעולה בעייתית שנעשתה בדה מארקר היא שלילת אפשרויות עיצוב וחופש פעולה בפרופיל לטובת מערכת סגורה של אופציות לבחירה. אחד היתרונות שחשתי שיש לדה מארקר על רשתות אחרות זה הגמישות של הפרופילים והבלוגים. גמישות פרופיל מהווה היום את אחד הפרמטרים החשובים בבחירת רשת חברתית לשיווק עסקי.

ככל שהעמודים גמישים יותר, כך יותר קל לבצע אופטימיזציות ושיווק נכון של מודולים. הבעיה היא שדה מארקר שללו הרבה מן האפשרויות ומעתה והלאה אנו נבחר דברים מרשימה ידועה מראש, למעט תמונת הרקע שניתן לשים, להזיז את התיבות וגודלן על הפרופיל עצמו כבר לא ניתן בין פעולות עיצוב אחרות שנשללו.

בסופו של דבר, יש כמה יתרונות לשדרוג המערכת, שינוי לכתובת URL שהן ידידותיות למנוע החיפוש, איחוד פעולות בממשק לגולש בשביל נוחות, שיפור אופציות התגובות והמעקב אחרי פרופילים שאנו אוהבים. ואופטימיזציה לקוד האתר, העכביש עוד לא סרק את כל העמודים באתר לכן קשה לדעת מה הרווח.

נאלץ להמתין ולראות אולי בכל זאת השדרוג היה טוב, אולי נתרגל לממשק החדש ונוכל להיות משתמשים שמחים וצוהלים, גם פייסבוק שינו את הממשק מספר פעמים וכולנו התרגלנו. כנראה שגם כאן תהיה בדיוק אותה תופעה.

2 תגובות:

  1. ובנוסף -

    אצלי הייתה בעיה במשלוח עדכונים בערך שבוע שלם עד שזה הסתדר.

    קישורים מפוסטים שהיו do follow הפכו סופית ל - no follow (הבנתי שאפשר לעקוף את זה, אבל יש לי דברים יותר מעניינים לעשות בחיים :-P ).

    השבמחק
  2. בהחלט הפלטפורמה כולה הלכה לקיבינימט, הרבה פרופילים איבדו את ה PR שלהם, והרבה פיצ'רים שהיו נעלמו או רוכזו במקומות אחרים... לא כל כך משנה הרבה מהם עדיין לא תוקנו.. והזמן טעינה השתבש פלאים כל ה RSS לא עולים...

    איך ניתן לעקוף את עניין ה NOFOLLOW ידוע לך ? אנא שתף..

    השבמחק