יום שבת, 18 באוקטובר 2014

עדכון אלגוריתם משמעותי מתרחש ברגעים אלו - פינגווין 3.0?

אנו עדים לשינויי המיקומים או ריקוד גוגל המשמעותי ביותר שהיינו עדים לו בשנתיים האחרונות. נראה שבתחומים הבאים יש זעזועים החל מאתמול בלילה שכרגע אנו בשיא. אינני יודע אם זה המיקומים הסופיים, מכיוון שהעדכון הזה כרגע בעיצומו החל מאתמול בלילה, לפי דיווחים של מקדמי אתרים שונים וחברות שונות.

התחומים בהם אנו עדים לשינויים מאסיביים  של ירידות ועליות חדות מאוד:

  • קידום אתרים
  • אירועים
  • קייטרינג
  • מנעולנים
  • אופניים
  • טיולים
היו שמועות על עדכון פינגווין 3.0 שממשמש ובא, כתבתי על כך באחד הפוסטים הקודמים שלי. נראה שלפי העוצמה של הנפילות בחלק מהאתרים ובחלק מהביטויים אנו כמעט בטוחים שמדובר בפינגווין, אותו פינגווין שפגע בכל כך הרבה עסקים ואתרים. 

התחזקות משמעותית של "מותגים גדולים" מול היחלשות משמעותית של עסקים קטנים


בשינוי הנוכחי שעדיין רץ, אנו מבחינים שבביטויים רבים המותגים הגדולים קפצו למקומות הראשונים בעוד שרוב העסקים הקטנים ובעלי האתרים בקטנים שעסקו בפעילות של קידום כלשהי פשוט נעלמו מהתוצאות בעמוד הראשון והחליפו מיקום לעמוד שני או גרוע מכך. 

אתרים כמו המקצוענים, זאפ, דפי זהב, Getit ופורטלים אחרים החלו לתפוס מיקומים בראש התוצאות בעוד כל האתרים הקטנים נעלמו לחלוטין או פשוט ירדו לעמוד שני או שלישי. אנו יודעים שגוגל במהלך השנים מחזק מותגים גדולים ופוגע בעסקים הקטנים באופן משמעותי, אך הפעם זה ניכר מאוד בתוצאות האורגניות.

תופעה של התחזקות של מותגי ענק לצד היחלשות של אתרים קטנים יותר אופיינית לעדכונים המתייחסים למדדי מותג, כלומר תנועה נכנסת לאתר, נוכחות ברשתות חברתיות ונוכחות של המותג באינטרנט באזכורים שוטפים באינטרנט. ייתכן ומדובר ב TWEAK לעדכון פנדה ולאו דווקא עדכון פינגווין או שאולי שילוב של השניים.

בין הנפגעים ישנם אתרים לגיטימיים שלא עסקו כמעט בקידום וניתן לראות זאת מהנתונים שלהם לצד אתרים שממש סוננו החוצה לעמוד שמיני והלאה לאחר שביצעו קידום שחור גרידא, העובדה שאתרים אלו סוננו בצורה אגרסיבית מעלה חשד שמדובר בפינגווין אך ייתכן ומדובר באלגוריתם אחר, עוד אין הצהרה רשמית.

נתון מעניין שעולה כרגע הוא שלפחות אתר אחד שאנו מכירים שנענש במהלך הפינגווין הקודם וכרגע רואה עליות של עד 116 מיקומים לביטויים ספציפיים, כלומר העונש הוסר, זה מעניק לנו אישוש קטנטן שאכן מדובר בפינגווין, אך עד שלא תצא הודעה רשמית לא נוכל לדעת.

מצד שני של המטבע, ישנם תחומים שלמים שבהם יש ביטויים בודדים בהם אתרים הושפעו, ואתר אחד או שניים הושפעו במספר ביטויים. האלגוריתם הזה גורף בחיזוק מותגים אבל מאוד סלקטיבי בחלק מהמקרים בבפגיעה באתרים קטנים, תלוי בכמות המותגים הגדולים לאותו תחום וןבסוג השאילתא.

הודעות על קישורים לא טבעיים - לא מגיעות בפינגווין אלא בענישה ידנית


עמית אדלר חשף בתגובה למטה, את הבילבול שיצרתי בין הודעות קישורים לא טבעיות לבין אלגוריתם פינגווין. בעדכון האחרון אתרים שסוננו שחקרתי קיבלו גם הודעות על קישורים לא טבעיים וחשתי שיש קשר בין הדברים, מסתבר שאין.

במידה וזהו עדכון פינגווין כנראה שלא יגיעו הודעות בכלי מנהל אתרים על קישורים לא טבעיים,  אם אתרכם סונן אבל כן קיבלתם הודעה כזו תהיה לכם ההזדמנות לכפר על המעשים שלכם ולחזור לתוצאות החיפוש, במידה והאתר סונן על ידי אלגוריתם אחר למשל תיקון שמבצעים לפנדה או חיה מוזרה אחרת, הסיכוי לחזור לתוצאות שלכם הוא די אפסי, רוב הנפגעים של פנדה לא שיקמו את עצמם גם שנתיים לאחר העדכון שפגע בהם. 

החזיקו חזק הגרוע עוד לפנינו, נמתין להצהרות רשמיות ונראה מה גוגל מפיל עלינו כעת. חשוב לציין שאנחנו בעיצומו של העדכון והכול יכול להתהפך ולהשתנות, סביר שאם אתרכם נעלם שתתחילו להבין מה קרה ולא סביר שהוא יחזור למיקומיו. כמו כן אנו מקבלים דיווחים שבחו"ל נצפו פגיעות משמעותיות מאוד אפילו יותר מבארץ.

עדכון פוסט: עלה פוסט גם נseoroundtable.com על נושא הפינגווין, גם הם חושבים שזה כנראה פינגווין 3.0
עדכון פוסט 20.10.2014: אכן פינגווין 3.0


6 תגובות:

  1. העיקר "הקקה הזה" שהיה שנתיים בין הראשונים ב"קידום אתרים" לא שם כבר )) וסאוסימפל עולה!
    כולם יודעים באיזה אתר מדובר, אני מניח..

    השבמחק
  2. אני לא נוטה לומר "קקה הזה" על אתרים, אבל אני יודע על איזה אתר מדובר. אם תסתכל ברוב התחומים שבהם אתר המקצוענים היה למטה, הוא עכשיו ראשון בעוד החבר'ה הקטנים נדחקו או נעלמו, בהרבה תחומים כמו אופניים למשל המותגים המוכרים והגדולים עלו וכל הקטנים נעלמו.

    השבמחק
  3. מפתיע שאתרים של הלימודים לא נכנסו לרשימה :)

    השבמחק
  4. נראה שתחום הלימודים בשלב זה לא מושפע כלל מהאלגוריתם כמו כן תחומים אחרים שלא ננגעו כלל... כל אלגוריתם שרץ לא תמיד עובר על כל השאילתות אלא רק על אחוזים מסוימים מהשאילתות.

    השבמחק
  5. אתה בטוח שעדכוני פינגווין גוררים אחריהם הודעות על קישורים לא טבעיים בכלי מנהל האתרים? נראה לי שקצת ערבבת בין הסוגים.

    פינגווין, כמו פנדה, הוא עדכון אלגוריתמי אוטומטי שעבורו לא מתקבלות שום הודעות. בנוסף יש עוד 6-7 סוגים של עונשים ידניים שעליהם כן מתקבלת הודעה (ביניהם גם קישורים לא טבעיים).

    השבמחק