יום שישי, 7 במרץ 2014

מחקר פורץ דרך קובע שפייסבוק אינה גורם משפיע בדירוג אתר בתוצאות החיפוש בגוגל - אמנם?

בכתבה שפורסמה ב-searchenginewatch כתבו על מחקר "פורץ דרך" באופן שבו גוגל מתייחסים לפרופילים של פייסבוק, ללייקים ולשיתופים של תוכן בפייסבוק ביחס ישיר לדירוג אתרים בתוצאות החיפוש. הכותרת של המאמר היא חד משמעית, לייקים ושיתופים של פייסבוק אינם נכללים בגורמי ההשפעה בדירוג אתרכם בתוצאות החיפוש של גוגל.

כותרת שאפתנית מאוד שמלווה בפתיח שאפתני אף יותר, המתאר מחקר פורץ דרך שלא נעשה מעולם המשלב בדיקה מעמיקה שלא נעשתה גם היא מעולם שנועדה למדוד את האופן שבו גוגל מתייחסים לפייסבוק כגורם המשפיע על דירוג אתרכם בתוצאות החיפוש.

אפשר להרגע הכותרת והמחקר - לא מבוסס, לא מעמיק ובטח שלא פורץ דרך


אפתח בכך שעלו הרבה מאוד "מחקרים" על האופן שבו פייסבוק נכנס או לא נכנס כגורם משפיע שלא לדבר מכריע בדירוג אתרכם בתוצאות החיפוש, למשל אחד משמעותי שהכה גלים.

"המחקר" שפרסם moz בתחילת 2013 - http://moz.com/search-ranking-factors
וכתבות על המחקר - http://www.businessinsider.com/social-impact-on-google-search-rankings-2013-6
ואני לא אעשה לכם חיים קלים - http://goo.gl/llul4T

כן אפשר להניח שלפייסבוק יש אימפקט מסוים על האופן שבו תוצאות החיפוש מדורגות, אם גוגל שואפים להביא לתוצאות האיכותיות ביותר הרי שהפלטפורמה שמכילה הכי הרבה מהתודעה האנושית אזי פייסבוק, תהווה חלק כלשהו מהאופן שבו גוגל מתייחסים לתוצאות החיפוש שלהם, עבר הזמן שבו פייסבוק וגוגל היו שתי זירות שונות לחלוטין, הן שלובות זו בזו אם נרצה או לא.

תקציר המסקנות:

1. עמודים של אתרכם לא נסרקים על ידי לייקים אלא רק על ידי קישורים (href links), מכאן נגזר שגם בגלל שגוגל אינו יודע מי עשה לייק אלא רק מספר כולל של לייקים אין לכך השפעה על דירוג האתר, כי אין למידע הזה ערך או לגוגל את היכולת לקחת את המידע הדרוש בכדי להעניק דירוג נכון.

2. אין הוכחה שגוגל משתמשים בפייסבוק כגורם של סריקה, אינדוקס או דירוג בתוצאות החיפוש של גוגל.

הבעיות במחקר הנ"ל

1. מטרת המחקר הייתה למדוד האם לייקים או שיתופים הינם גורם משפיע בדירוג האתר גבוה יותר בתוצאות החיפוש, מהמסקנות ניתן להבין שמדובר רק ב "האם עמוד אינטרנט יעלה לאינדקס של גוגל על סמך לייקים בלבד או לא", לא מה התפקיד של לייקים בתוך תמהיל המשתנים הכולל המשפיע על דירוג עמודים. האופן שבו גוגל מדרג אתר בנוי על תמהיל משתנים כולל. לייק אינו תורם לסריקת העמוד, האם בהכרח זה אומר שאינו משפיע על הדירוג?

2. האופן שבו הניסוי התנהל, למדוד 900 לייקים, שנקנו מפייבר (fiverr), למי שלא מכיר fiverr זה אתר שאפשר לקנות בו "פח זבל" של קישורים, צפיות ליוטיוב, קליקים על מודעות של מתחרים, לייקים של פייסבוק, +1 של גוגל וציור של הלוגו של החברה שלכם על הגב של מישהי והכול ב-5$. האם הלייקים הללו אמינים? האם הם בכלל מפרופילים אמיתיים, האם כל הלייקים הללו רלוונטיים? אין לנו איך לדעת. מניסיון אישי אני יכול לומר שכשקונים לייקים מfiverr מוצאים שהמון ילדים אינדונזים, ברזילאים והודים לפתע אוהבים את העמוד שנקנו אליו הלייקים.

3. מספר הלייקים - האם 900 לייקים הינו מדד אמין? האם 50,000? מהו ה-benchmark שנקבע ועל פי מה הוא נקבע? אם אנו רוצים לראות שלייקים עם גורם השפעה בהתקדמות בתוצאות החיפוש, אנו צריכים לקחת קייס סטאדי נקי לחלוטין, של אתר קיים שמדורג במילות המפתח שלו, להטמיע בו פרופיל חברתי, להתחיל להפעיל social signals של פייסבוק ולראות האם חל שיפור כלשהו בהתקדמות האתר.

4. מסקנות שהתבססו לא על נתונים - "על פי מה שאנו יודעים" גוגל אינו יכול להתחקות אחר מי עשה לייק והאם הוא אמין או לא, לכן הסקנו שגוגל אינו משתמש בלייקים כי חוץ ממספר מה יש לו שם? אבל לבסס בצורה חד משמעית את המחקר על "הסקת מסקנות" אינה מחקר,  זה אפילו לא תאוריה, אלא מאמר דעה.

לא מספיק שהמחקר הכיביכול מעמיק אינו מעמיק כלל. הוא מוסר מידע שגוי שלא מבוסס על דבר אלא על השערות, רעיונות ודעות. לקרוא לכך מאמר יהיה הרבה יותר נכון מאשר לקרוא לכך מחקר, אם זה הסטנדרט למחקר אז אנחנו בצרות.

ואם נרצה לסתום את הגולל על כך סופית:

קטע וידיאו של מאט קאטס משנת 2010 בו הוא מודה חד משמעית שפייסבוק נכללת בדירוג של אתרים בתוצאות החיפוש


 
לסיכום

לא רק שלא נעשה מחקר, אלא נעשתה בדיקה פשוטה שמוכיחה באופן חד משמעי, לייקים הם לא קישורי Href. מעבר לזה לא הוכח דבר, ניתן רק לשער שמנוע חיפוש שאפתני כמו גוגל שמעוניין לדעת את הכוונה האמיתית של גולש כאשר הוא מקיש שאילתא יקח בחשבון את הפלטפורמה הכי גדולה בעולם שמכילה את מרבית התודעה האנושית, אותה תודעה שגוגל מכוון אליה.

לחשוב שגוגל לא משתמש בפייסבוק לשם דירוגים זה משעשע כמעט כמו לחשוב שהוא לא משתמש בטוויטר, גוגל+ או קישורים, מדובר על פרמטר אחד מתוך מאות שנכנסים בתמהיל שדרוש לשם דירוגי אתר, אמנם פייסבוק משפיע פחות מקישורים או מגוגל+ אבל הוא בהחלט משפיע בצורה עקיפה וישירה. 

5 תגובות:

  1. אורי - אני לא מסכים עם שלילת המאמר, או הטענה שמוז "הראו" שיש קשר בין פייסבוק למיקומים.
    מוז הראו שיש קורלציה בין ה-2, אבל לא קשר. מה זה אומר? אם יש לך הרבה לייקים - סיכוי גבוה שתדורג גבוה בגוגל. אבל זה לא אומר שזה בגלל הלייקים. מאוד יכול להיות שכתבה שתקבל הרבה לייקים תקבל גם יותר קישורים, ולכן תדורג גבוה.
    דווקא המחקר הזה ניסה לאתר קשר ולא רק קורלציה

    השבמחק
  2. היי ניר תודה על התגובה :)

    אני פוסל את המאמר הזה כמחקר, גם אם הוא ניסה להוכיח קשר על ידי הניסוי הקטן שלו, לצאת בהצהרה המפוצצת "שהמחקר" מתיימר להוכיח חד משמעית שאין קשר זה שקר. מניתי את הסיבות בגינן כל מה שיש לנו זו קורלציה ולא הוכחה חד משמעית, בסוף אני גם מתאר שאפשר רק לשער שמנוע חיפוש כמו גוגל בהחלט לוקח את הפרמטרים הללו בחשבון.

    השבמחק
  3. אתה רוצה לשמוע משהו יותר מצחיק?
    searchenginewatch היו אלה שגם פירסמו את הסרטון ואת המידע חחחחחחח
    http://searchenginewatch.com/article/2050218/Matt-Cutts-Social-Signals-Author-Authority-Ranking-Factors-Google-Realtime

    אני אומר לך יש אנשים בתעשיה שרק מחזירים אותנו אחורה.
    אני מציע להתחיל לקבוע תקנים ונהלים לכל מה שקשור ל-study ו"מחקר" בתעשיה. כמו שיש באקדמיה.
    אי אפשר כבר ככה. הכל פרוץ וכל אחד עושה מה שבא לו. והכי עצוב שזה משפיע כל כך בקלות על אנשים (דוגמה לתגובה):
    More people need to understand this....social media just makes you SOCIAL. It doesn't help you rank

    השבמחק
  4. מבין אותך דניאל,

    התעשיה פרוצה ומלאה באנשים שטוענים כל מיני דברים, הבאת דוגמא מובהקת לפרסום של כתבה אחת הסותרת לחלוטין כתבה אחרת שמפורסמת באותו מקום. אני מבין שאלו כותבים אחרים ואלו דעות אחרות. אבל לכתוב בכותרת של המאמר "Facebook Likes, Shares Don't Impact Google Search Rankings [Study]"
    שזה מחקר, ושהפייסבוק לא משפיע על הדירוגים, ניחה היו אומרים אתה לא תתאנדקס עם לייקים.

    השבמחק
  5. אחלה מאמר אחי, שמח שאתה עומד במילה וחוזר לכתוב באטרף
    מאוד מתחבר למאמרים האחרונה שלך, שבה סוף סוף מתחילים להראות מצד אחד את מה שגוגל מנחים ואומרים, ומה שבתכלס.
    אני מסכים לגמרי עם ההערכה שלך לגבי פייסבוק וטוויטר וכמובן גוגל פלוס.
    אין מצב שגוגל לא משתמשים במידע הזה, כי אין מידע אמין יותר.. . כבודם של קישורים במקום אבל קישורים ניתנים על ידי אתרים (והרבה מהם גם קנויים וכד')...
    סיגנלים חברתיים מהווים מדד יחסית אמין (למרות שגם שם יש כמובן קניות מפייבר וכו'..)
    אבל בסופו של יום סיגנלים חברתיים מהווים מדד למידת אינטראקציה עם תוכן של אתר... ולזה אין מצב שגוגל לא יתייחסו - גולשים שמצביעים בידיים וברגליים בשיתוף של תכנים - בהחלט מהווה מדד לשביעות הרצון שלהם מהאתר - וגם אם אדון "מאט חתולים" יגיד שזה לא משפיע (והוא גם אמר זאת לאחרונה) - בהחלט צריך לקחת אותו בערבון מוגבל.

    הסוגיה היחידה שחשובה כאן היא שבאמת קשה לגוגל למדוד בכל הקשור ללייקים כמה זה אמין ומי עשה את הלייק וכאן הבעיה של גוגל.
    גוגל מנסה לעבור למודל בו היא מבינה מי משתף את התוכן וככל שהשיתוף נעשה על ידי אדם רלוונטי יותר בתעשייה בה עוסק אותו תוכן - כך זה נחשב יותר...
    אז אין ספק שגוגל פלוס משפיעה בצורה הגבוהה ביותר (כי שם גוגל גם יודעים לעומק מה קורה) , אך אסור לזלזל בכל הקשור לשיתופים חברתיים אחרים - בדגש על פייסבוק ששואבת את הגולשים לזמן יקר

    השבמחק