יום שלישי, 4 במרץ 2014

למה מתכוון מאט קאטס כשהוא מדבר על קניית קישורים? - ההבדל בין הרצוי למצוי

לאחרונה רצות כתבות על הוידיאו האחרון ששחרר מאט קאטס ראש אגף הספאם של גוגל בנושא של קישורים בתשלום (קניית קישורים).

הוידיאו המדובר:



בוידיאו הנוכחי הוא מסביר מהם הקריטריונים של הצוות של גוגל לזיהוי קישורים בתשלום, קישורים שעליהם תענשו. החל מהברור ביותר ועד לתחומים מעט אפורים יותר, הוידיאו הזה נראה דומה מאוד בנוסח שלו לקטעי וידיאו שה-FBI או הממשל האמריקאי היו מוציאים, עם ניואנסים קטנים והבדלים ממש לא משמעותיים.

אני אחלק זאת לשניים, המצוי והרצוי, בכל וידיאו של מאט קאטס או הצהרה רשמית של גוגל, ישנו אינטרס ברור ומסר, כמו כן יש את הבדל מהותי בין הנאמר בוידיאו לבין מה שנעשה בפועל.

החלק הראשון יהיה קישורים בתשלום על פי מאט קאטס - הרצוי
החלק השני יהיה קישורים בתשלום על פי אורי זילברשטיין - המצוי

קישורים בתשלום על פי מאט קאטס


1. קישורים שמקבלים עליהם תשלום כספי - הצורה הראשונה שמאט קאטס מדבר עליה היא תשלום כספי עבור קישור, נתתי למישהו 500$ בשביל שישים קישור לאתר שלי או יכתוב עליי כתבה ויקשר אליי.

2. כמה התשלום ישנה את התנהגות המקבל - נשמע מוזר אבל לטענת מאט קאטס אם נתתי למישהו חולצה עם הלוגו של החברה שלי והיא גם חולצת T-SHIRT זולה כזו אז המתנה לא תשנה את התנהגותו של המקבל ולכן אם יכתוב עליי דבר מה ויקשר אליי, זה לגיטימי, לעומת זאת אם הייתי קונה לו חליפת ארמאני יקרה כנראה שזה היה משפיע על התנהגותו ולכן זה קישור בתשלום (רואים למה התכוונתי בניואנסים של ממשל אמריקאי), דוגמא נוספת שהוא נותן זה אם הזמנתי אותך לפיצה (זה בסדר) או הזמנתי אותך למסעדה יוקרתית של 18 מנות (זה קישור בתשלום).

3. האם מדובר במתנה או הלוואה - אם הלוותי לך את הבושם שלי שתנסה אותו תכתוב עליו ותחזיר לי אותו זה לגיטימי, אם השארתי את הבושם אצלך כמתנה זה כבר קישור בתשלום. הסעיף הזה מתייחס בדיוק למצבים בהם יש טכנולוגיה חדשה שיוצאת לשוק, אפליקציות חדשות או מוצרים טכנולוגיים שיכולים להיחשב כשוחד של ממש אם יתנו אותם שלא לתקופת התנסות והחזרה, הדוגמא בוידיאו היא על רכב חדש, אם נתתי לך להתנסות ברכב החדש ולהחזיר לי או נתתי לך את הרכב במתנה.

4. הכוונה האמיתית שלכם ביחס לקהל היעד שלכם - אמנם גוגל מודים שקשה להם לשפוט האם קישורים הם בתשלום על סמך הסתכלות על קהל היעד אך מאט קאטס נותן דוגמא לא רעה עם שירות של salesforce, ברור שאם הם נותנים את השירות להתנסות שנה ראשונה חינם, זה לא בגלל שהם רוצים שיכתבו עליהם ויתנו להם קישור אלא בכדי שיהיו להם יותר הרשמות לשירות שלהם. כלומר אם ביצעתם פעולות של מתן דברים בחינם, הנחות, קופונים וכו' בהקשר של הרשמות, ברור שקישורים שנלווים לכך הם לא הכוונה שלכם.

5. כמה הפעולות שלך הם בגדר הסביר או לא - מאט קאטס מסביר שאם אתה מבקר סרטים, סביר שיתנו לך להכנס לסרט חינם שתבקר אותו, מצד שני אם אתה מתכנת שמגיע לכנס של שירות מסוים לא סביר שיתנו לך מחשב בחינם שתקח איתך הביתה כמתנה רק בשביל שתכתוב עליהם או תקשר אליהם. 

קישורים בתשלום על פי אורי זילברשטיין


תמיד טוב לקחת בחשבון את הכוונה האמיתית מאחורי הדברים של מאט קאטס וגוגל ולהבין שגוגל נלחמים ומחפשים להלחם בכל דרך אפשרית בקניית קישורים, מאט קאטס אף מסביר בתחילת הוידיאו שגם אם עכשיו ימצאו שיטה חדשה לסחור בקישורים תמורת תשלום שהיא לא ניתנת לגילוי כרגע וגוגל יתקלו בה, הם יטפלו במקרה הזה ויעבדו לזהות את זה להבא. 

יש הבדל תהומי בין מה שמאט קאטס משוחח עליו לבין היכולות של גוגל בזיהוי של קישורים קנויים. אני כרגע אשים בצד את כל ההודים, וכל המיילים שאנחנו מקבלים אשר כתוב בהם: "תקנה לינק PR5 עם כתבה באתר איכותי", אלה הדברים שנתפסים ראשונים, הם ברורים והם פשוטים. אני דווקא אשוחח על הקריטריונים של מאט קאטס מנקודת מבט מציאותית המבוססת על נתונים בשטח.

1. קישורים שמקבלים עליהם תשלום כספי - אם פניתי לקולגה בתחום שלי, נניח והייתי פונה לאליאב לנקרי, למי שלא מכיר אליאבוס. ואומר לו אליאב אני רוצה לכתוב אצלך מאמר, ארוך ומפורט בנושא קידום אתרים ולקבל קישור ואני אתן לך 200 ש"ח עבור זה, והפנייה נעשתה בטלפון ובוצעה מחוץ לאינטרנט - האם גוגל יכולים לעלות על כך שמדובר בקישור בתשלום? הרי קולגות מתחומי מעלים אחד אצל השני מאמרים כל הזמן עם קישור היוצא מן המאמר, זה לגיטימי ואף רצוי.
כך שלקבל תשלום עבור קישור אמנם נמצא כקריטריון הראשון שגוגל מחפשים, אך זה לא משנה מה גוגל מחפשים אלא מה הם יכולים להוכיח. אם אני עושה את זה עם עיתון גדול בארץ, עם אתר ענק בתחום המחשבים או כל תחום אחר הדבר לגיטימי ואף נעשה בהרבה מקומות, כי לעיניו של המתבונן מבחוץ לא מדובר בקישור, אלא תוכן לשם חשיפה של השם שלי.

2. כמה התשלום ישנה את התנהגות המקבל - אני אקח צעד אחורה ואשאל "איך יודעים שנעשה תשלום?", נניח וארגנתי כנס, עם אוכל שתייה, פולדרים, עטים וספלים שכולם מקבלים ואפילו נתתי לכולם Diskonkey (זכרון נייד) בחינם, לאחר הכנס כתבו עליי ועל הכנס וקישרו אליי, האם הדבר נחשב לשוחד? או לדבר לגיטימי? האם ניתן להוכיח את הקשר באופן ישיר או שלא?, ברור שלא. יותר מכך, נניח וגוגל יודעים על התמורות שנתתי ללקוחות פוטנציאליים, אני מעוניין שהם ירשמו, יחשפו, יקחו שירותים ממני, ה"פינוק" שהם מקבלים עבור כנס שהם שילמו עליו בכדי להיות בו הוא לגיטימי.
הסעיף הזה מופיע בוידיאו לא בכדי שנקח אותו פשוטו כמשמעו אלא בכדי שנוכל להבין שגוגל לא מתייחסים לכל מתנה או צ'ופר כשחור או לבן יתרה מזו, זה שטח מאוד אפור אני יכול לתת לכל לקוחותיי שירותים חינם ל 6 חודשים, עדיין אין כל דרך להוכיח שאני עושה זאת בשביל קישור ולא בשביל שיהיו לקוחות שלי בעתיד.

3. האם מדובר במתנה או הלוואה - אקח צעד אחורה ואשאל "איך יודעים שנעשה תשלום?", נניח ויודעים שנעשה תשלום, כי הכותב מסקר מוצר חדש שלי, האם ידוע אם זו מתנה? הלוואה? איך ניתן לדעת את זה? נניח ואמרתי לכותב "מה שלא יהיה אל תזכיר שקיבלת את זה, תגיד שזו תקופת התנסות", משמע הפכתי מתנה להלוואה, או מצב אחר אני נותן לו את זה כהלוואה ולאחר כתבה אחת אני אומר לו, אתה יודע מה תשמור את זה כמתנה, בכדי שיכתבו עליי עוד כתבה, האם גוגל יכולים להוכיח את זה? ברור שלא. אני כן מבין שמדובר על המתנות שמקבלים בכנסים, מוצרי טכנולוגיה חדשים (גוגל עושים את זה עם Google glass והנסיינים של המוצר), גאדג'טים וכן הלאה. דוגמא טובה יכולה להיות Oculus rift, משקפי תלת מימד שלא יצאו עוד לאור אבל ניתן לרכוש גרסת פיתוח שלהם בכדי שתוכלו לפתח להם אפליקציות ומשחקים ב-300$. כמות החשיפה שהמוצר הזה קיבל היא עצומה בצורה בלתי רגילה, ומאות ואלפי קישורים חזרו לאתר החברה - האם מדובר בשוחד? כנראה שלא.

4. הכוונה האמיתית שלכם ביחס לקהל היעד שלכם - לי לא הייתה כוונה לקבל קישורים ממאקו, גיקטיים ופלטפורמות אחרות שכתבתי בהם, הכוונה הייתה לבנות את המותג שלי והשם שלי, עם זאת ניתן לפרש את הכתבות הללו כקישורים בתשלום, אז איך גוגל יודעים מהי הכוונה שלי ללא קריאת מחשבות? הם לא. הסעיף הזה הוא סה"כ מחזור של הסעיפים הקודמים - אם נתתי לך רכב במתנה כנראה שאני רוצה שיכתבו עליי ויקשרו אליי, אם אני מלווה לך כנראה שזה לגיטימי.
כיום אין שום תיעוד מוכח למצב שבו גוגל הענישו אותך על ידי חשיפת הכוונה האמיתית שלך, למעט מצבים בהם זה היה מייל שאומר תשלם ותקבל קישור.

לסיכום:

גוגל קופצים מעל הפופיק כמו תמיד, לחשוב שמישהו ישלם על ארוחה של 18 מנות, יקנה לך רכב או יביא לך לפטופ בשביל קישור היא הזויה, אם כבר הייתי משחד מישהו, הייתי עושה זאת בכדי שזה יבנה את העסק שלי ולא בשביל לקבל קישור או להופיע בגוגל, זה תמיד יהיה משני. אם אני נותן למישהו רכב, זה כנראה בגלל שהוא מספיק חזק בכדי להטות את דעת הקהל לטובתי ולא בשביל שיהיה כתבה אוהדת עליי עם קישור בשם שלי בסוף. הזויים הגוגל האלו.  

2 תגובות: