יום שני, 6 במאי 2013

מכורים לממשקים המתקדמים?

הגיע הזמן שתבינו איפה התחיל המשחק שהפך לממשק.


חיות, אתם ניזונים מטכנולוגיות זיהוי פנים, ומנשנשים אפליקציות טאבלט מבוססות זיהוי קולי? בטח כל מילה שנייה לכם היא ממשק... "ממשק נוח" "ממשק מסורבל" "ממשק זוועתי" כולם מדברים על הממשק לפני שעוסקים בתוכן המהותי של המוצר, מה שאומר שהממשק הוא המלך החדש. אז רגע לפני שאנחנו מכתירים אותו רשמית, בואו נדבר קצת על השורשים של התחום שנוגע לנו בכל פעם מחדש בקצות האצבעות.

ממשק הוא החומר הממכר ביותר בגזרת המוצרים החכמים ומקורו בעולם הישן של עיצוב תעשייתי. כי בעצם האינטרנט לא חידש כלום. הסלולארי לא המציא דבר. הפלטפורמות החדשות והמתקדמות השאירו את העולם באותו המקום. כן, זו הטענה שתשמעו מכל מומחה לעיצוב תעשייתי, על המעבר של העולם לממשקים חכמים ומגניבים יותר.

אז פעם קראו לזה עיצוב תעשייתי והיום קוראים לזה עיצוב ממשק וחווית משתמש אבל על שולחן השרטוטים של מעצב המוצר, האתגר המקצועי נשאר דומה.

מעצב מוצר הוא מציץ סדרתי. הוא זה שרואה אותנו קורסים בנתב"ג עם המזוודה האימתנית ומבין שדווקא הכובד היא תכונה לא תמיד רעה עבור מזוודה, אבל האפשרות לפתוח אותה בתוך פחות משנייה היו זו שתהפוך אותה להצלחה.

חושבים שמקלדת טובה היא היא כזו שקל להפוך באמצעותה תיפופים לאותיות? או שאולי מקלדת אמיתית מעוצבת בצורה מרשימה או שאף אות לא נתקעתתתתת? מומחה לעיצוב תעשייתי הוא כזה המביט בנו ורואה שהמקלדת שעליה אנחנו עובדים תימכר יותר טוב עם דווקא צליל ההקשה על כל קליד יהיה חזק יותר ויאפשר לנו ליצור תחושה מסביב שאנחנו מקלידים ועובדים במלוא המרץ (מי מאיתנו לא תופף פעם במרץ על המקלדת.)

תובנה אמיתית על הטבע האנושי שאומעד מאחורי השימוש במוצר – זה העניין כולו.

חשבו על כל אפליקציה שבה אתם משתמשים במכשירים שלכם. החזות, התנועה, הקצב, האייקונים הם אלו שנותנים לפונקציה את ה"נשמה". עיצוב תעשייתי, המקצוע הישן שאנשים מוזרים הלכו ללמוד במשך דורות בבצלאל, הפך להיות עיצוב ממשק וחווית משתמש.

העולם הישן שדוגל בפסיכולוגיה של המשתמש והבנה מלאה של דרכי הצריכה שלו, הדרך בה הוא אוחז את המוצר, הרגשות הנלווים לסיטואצית השימוש, הציפיות הראשוניות, וההרגלים מהמוצר הישן – כל אלו פוגשים את ההבנה הטכנולוגית, ההרגל לחידושים והצורך המתמיד להיות צעד אחד לפני כולם הכל-כך מאפיינים את עולם ההי- טק ואת הזמנים העכשוויים.

קידום אתרים, פיתוח מוצרים טכנולוגיים וחכמים – אלו תחומים שמשתנים בכל יום מחדש. עיצוב, הבנת צרכן, יכולת לזהות הזדמנות עבור משתמש – זהו תחום שנשאר כחלק מעולם העיצוב התעשייתי ורובו מבוסס על אותן הערכים גם כשמדובר בעיצוב אפליקציות מתקדמות לפלטפורמות חכמות. ככה זה, יד שברים שמשתנים כל יום, ויש כאלו שנשארים לנצח...

מאמר זה נכתב כמאמר אורח לבלוג - רוצים לדעת עוד ?
אתם מוזמנים להיכנס לאתר של קונץ, חברה המתמחה בשני העולמות: עיצוב ממשק ועיצוב תעשייתי

2 תגובות:

  1. מעורר מחשבה והשראה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, אנונימי, מקווה שאכן נהנת לקרוא.
      יוגב

      מחק