יום שני, 12 בספטמבר 2011

ארבעה טיפים איכותיים למציאת בעיות במבנה האתר

הרבה מאמרים נכתבו על אופטימיזציות לאתר, מאמרים מלאים ומדריכים מלאים, הבעיה החלה שיש כל כך הרבה מדריכים בכל כך הרבה אתרים שונים שכבר לא ידוע מה נכון ומה לא ולפעמים גם אם הכול נכון טובעים בים של מידע ולא מוצאים את הידיים והרגליים. לפעמים צריך מדריכים ממוקדים יותר כמו המדריך הקטן הזה.

אם תרצו לקרוא מדריך מלא לאופטימיזציה של מבנה ושל תוכן אתם מוזמנים לקרוא את המדריכים הבאים:
המדריך שלפניכם מציג ארבעה טיפים שאפשר לבדוק בכדי לאתר בעיות נפוצות ונוספות באתר. המאמר אמנם מציג פה טיפים שנכתב עליהם בעבר ואפילו נכתב עליהם ה-מ-ו-ן.  אך לאור העובדה שכל כך הרבה מקדמי אתרים מתעלמים מהם באדישות, החלטתי להעלות אותם שוב על הפרק בכדי להשאיר במודעות את החשיבות של הבסיס החזק ועקרונות עבודה שאסור לדלג עליהם.

כפילויות של עמוד הבית


אחת הבעיות הנפוצות והשכיחות ביותר היא כפילות של עמוד הבית כתוצאה מכתובות שונות המופיעות או כתוצאה מקוד שגוי במערכת. הרבה פעמים אתם יכולים לראות כתובות כפולות שניתן לסדר על ידי הפניות 301 פשוטות, חשוב לזכור שגוגל מתייחס לכל כתובת URL כעמוד נפרד ואינו יודע שהכתובות השונות הם למעשה אותו עמוד בדיוק. 

www.example.com/homepage.aspx
www.example.com/index.asp
www.example.com/default.asp
www.example.com/index.html
www.example.com/index.php

חשוב לבצע הפניות 301 של כל הכתובות השונות של אותו עמוד לכתובת יעד אחת חזקה, במידה ואחת הכתובות כבר מקבלת את כל הקישורים ניתן להחליט שהיא הכתובת מעתה והלאה ולהעביר אליה את כל ההפניות, המצב האופטימלי לגוגל הוא שהכתובת תהיה נקייה ללא שם הקובץ כלל (www.example.com) ולכן עדיפות היא שמעלים אתר שהכתובות כולן יהיו נקיות ועם כמה שפחות פרמטרים או שרשורים.

כפילויות של תגיות הכותרת - Title Tags


בעיה נפוצה נוספת שלפעמים נוטים להתעלם ממנה היא כפילויות של תגיות כותרות (Title tags) בעמודים השונים. תופעה זו מתרחשת בעיקר בפורטלי תוכן גדולים מאוד או אתרי מכירות עצומים, ניתן לבדוק זאת בקלות בכלי מנהל האתרים תחת המלצות HTML או HTML Suggestion  שנמצאים תחת "אבחון" או Diagnostics. בעיקרון גוגל מדווח כמעט תמיד על כפילויות מסוג זה אך אם אין דיווחים בכלי מנהל אתרים מסוג זה ניתן לבדוק זאת על ידי סריקה עם תוכנת A1 Web analyzer, תוכנה מצוינת שנותנת מענה להרבה מאוד נתונים שאתם זקוקים להם כמקדמי אתרים.  כמו כן חשוב לזכור שכפילויות של תגית כותרת מהווה בעיה שפוגעת משמעותית בדירוגי האתר בתוצאות החיפוש תחת הביטוי של הכותרת הכפולה ויותר מכך כדי לבדוק זאת תקופתית במיוחד בפורטלי תוכן שמעלים תוכן כל הזמן או פותחים קטגוריות חדשות.

הפניות 302 במקום הפניות 301


אחת הטעויות הנפוצות ביותר שעושים אתרים הן הפניות 302 שזו ההפניה ברירת המחדל של כל מתכנת או בעל שרתים או חברת אחסון. חשוב מאוד לסרוק את האתר ולאתר עמודים המבצעים הפניות 302, כמובן בכדי לשמר את כוח העמוד עליכם לבצע הפניות 301 מלאות ולא הפניות מכל סוג אחר. לכן התוכנה שהצעתי למעלה מצוינת, ה-איי 1 או התוכנה הזו - Screaming FROG SEO spider tool עליכם לאתר את ההפניות הלא נכונות ופשוט לבצע אותן כמו שצריך בכדי לשמר את כוח הקישורים ואת כוח העמודים. זליגת כוח החוצה כתוצאה מהפניות שגויות זו בעיה נפוצה שאפשרי בקלות ובקלילות לסדר.

מאמר מלא אודות ההבדלים בין הפניות 301 לתגיות Canonial (חשוב להבין את ההבדלים!)

לצפות בעמודים שלכם כמו העכביש של גוגל


האם אי פעם תהיתם איך העכביש של גוגל רואה את העמודים שלכם באתר ? אמנם זה לא כל כך מעניין כגולש אך מאוד קריטי בשלב האופטימיזציה הטכנית מעיניו של מקדם אתרים, הרבה מאוד אתרים מכילים בתוכם אלמנטים שגוגל אינו יכול לראות אך לא תמיד האלמנטים הללו ברורים לכם, לכן אם תסרקו את העמוד ותראו אותו כמו שגוגל רואה אותו תוכלו להסיק האם התוכן שאתם מעוניינים שיופיע אכן נסרק, ואיך רואים אותו.

הדרך הפשוטה ביותר היא לחפש את כתובת העמוד בגוגל וללחוץ על "עותק שמור" (Cached version) של העמוד לצד התוצאה בעמוד התוצאות בגוגל, ולאחר מכן ללחוץ על "גרסה טקסטואלית" בצד ימין או (Texted version) הגרסה שתופיע מולכם תהיה הגרסה הקרובה ביותר לראייה כמו העכביש, אלמנטים שונים של Javascript, קודים משונים ואפילו פלאש ייחשפו לכם, ובעיות נוספות יכולות לעלות שיכולות לחסום גישה לעכביש, כמו כן ניתן להשתמש בכלי - SEO-Brower בכדי לראות את האתר כמו העכביש ולסרוק אותו.

חשוב לזכור שאמנם שאלו טיפים שאמורים להופיע בתוך תהליך האופטימיזציה הראשוני של האתר, אך חשוב לחזור ולבדוק את כלי מנהל האתרים כל הזמן, לראות את האגפים החדשים שמפתחים באתר ולאבחן את אחוז החשיפה של האתר מול גוגל, לעדכן תוכן איכותי ולשמור על מבנה קוד נכון ואיכותי בהתאם לתקנון. הישארו ממוקדים ותביאו תוצאות איכותיות ללא ספק.

4 תגובות:

  1. אם כבר הולכים על הכיוונים הללו, הייתי מוסיף לבצע הפנייה מהכתובות ללא WWW לכתובות עם WWW (או ההפך כמובן, מה שמחליטים), וכמובן לשמור על קו קבוע.

    מה שלא בוחרים, באותה צורה לעשות את הקישורים הפנימיים והחיצוניים.

    אתה כותב מאוד יפה :)

    השבמחק
  2. כן אלו הם טיפים איכותיים למציאת עוד בעיות מעבר לאלו המופיעים בדו"ח אופטימיזציה. ותודה על המחמאה :)

    השבמחק
  3. פוסט יפה מאוד :)
    יש לך כתיבה רהוטה וברורה - כיף לקרוא כאלו מאמרים!

    השבמחק
  4. היי רחלי, תודה רבה רבה ! אני משתדל.. האם יש כלים שאת ממליצה להשתמש בהם שאולי לא מופיעים כאן ?
    :) אשמח לכתוב עוד מאמרים כאלו

    השבמחק