יום שבת, 30 ביולי 2011

בעלי אתרים מדווחים כי פנדה 2.3 החזיר את אתריהם לתוצאות החיפוש

מהרגע שהתחיל לצאת העדכון השוטף של "פנדה", היה נראה שאתרים גדולים בעולם פשוט נעלמו מתוצאות החיפוש או שנפגעו משמעותית, שום דבר לא סייע להם ושום אסטרטגיה לא צלחה עמם לאחר העדכון הנוראי, תלונות רבות זרמו לגוגל בארה"ב.

פנדה 2.3 שינה את פני האינטרנט
עדכון פנדה 2.0 שהיה הגרסה השנייה של האלגוריתם הראשון רק החמירה את המצב, אמנם תוצאות החיפוש בכמעט כל התחומים בארה"ב "התנקו" פלאים מעמודי זבל ואתרים לא איכותיים, אך אתרים איכותיים וגדולים בתחומם נפלו מתוצאות החיפוש גם הם. היה נראה שאם לבעלי האתרים הללו הייתה התקווה שהשדרוג של האלגוריתם לפתור להם את הבעיות, הם טעו.

כמובן שעדכון 2.1 ועדכון 2.2 ואחריו 2.3 לא איחרו לבוא, שכל עדכון מביא עימו שפע של אסונות ופירות טובים למנוע החיפוש בארה"ב. אמנם אין הצהרה רשמית שפנדה הוטמע בכל העולם, אך אנו רואים עדויות לכך על גבי הרשת הישראלית, בשינוי משקלים של פרמטרים שגוגל מדרגים עימם את האתר בתוצאות החיפוש.

קישורי פוטר יכולים להזיק משמעותית לאתר


אתרים שפרופיל הקישורים שלהם הכיל פער גדול בין סך הקישורים הכולל למספר הדומיינים השונים המפנה אליהם ספגו ירידות חדות, כמו כן אתרים בעלי תוכן משוכפל ואתרים נוספים צנחו לחלוטין, ישנם תחומים בהם כל העמוד הראשון התחלף לחלוטין. רק מי שקידם בצורה איכותית ושמר על קצב ועל גיוון הצליח לשרוד את המכות, כמובן כל מקרה לגופו, חלו טלטלות רציניות וריקודים רציניים שהדירו שינה מעיניהם של הרבה אנשים, אך בסופו של דבר גוגל מתאפס.

בעלי אתרים שונים ברחבי העולם שטענו בעדכוני פנדה שאתריהם נפלו מתוצאות החיפוש או נעלמו לחלוטין, טוענים כעת שלאחר עדכון פנדה 2.3 האתר חזר לתוצאות החיפוש בעשרות ביטויים ותנועה רבה זורמת פנימה מגוגל. טענה זו מאששת הסתברותית שכנראה פנדה הוא בהחלט עדכון שוטף ולא עדכון חד פעמי, כלומר האינטגרציה של "פנדה" היא כה רחבה שאין צורך להלביש עדכונים חדשים או נוספים, אלא ניתן לעדכן לתוכו את הנתונים. פנדה זו התשתית המצוינת ביותר לתוכן איכותי ופרופילים טבעיים של קישורים, העדויות לכך רבות בתוצאות החיפוש ונראה שפנדה מהווה חלק עיקרי ובסיסי בכל השינוי שגוגל יוזמים להפיכת המנוע מהיר יותר ורגיש יותר לשיחות על גבי הרשת והרצונות האמיתיים של הגולשים והמשתמשים בו.

 

אליה וקוץ בה - אתרים איכותיים שסובלים


חשוב לזכור שעדכוני אלגוריתם בעבר תמיד היו כמו "אסונות טבע", כמו שהם תרמו למנוע החיפוש כך הם הזיקו לאתרים, ולאחוז קטן מאוד של אתרים איכותיים. מה לעשות בכל ניקיון יש כאלה שנופלים שלא בצדק ואלו הם מקרי קצה שדרושה חקירה מעמיקה על הנתונים בכדי לסדר זאת, למרות שגוגל טוענים שאינם מסדרים תוצאות ידנית, הם הוכיחו בניסויים שיש להם את היכולת לעשות כך, אם כי זה לא אתי ונוגש את החזון שלהם.

ניתן להסיק עוד שאם האתרים ההם חזרו לתוצאות שכנראה בעדכון פנדה 2.2 היה באג או שגיאה שרק החמירה את המצב ותוקנה ב2.3, יותר מכך הצהרה ישירה של גוגל בנוגע לעדכון הזה מבהירה בצורה חד משמעית שכנראה אין זה העדכון האחרון שנראה הקשור לפנדה, וכנראה יש כמה עדכונים נוספים המתוכננים לנו.

יותר מכך אנו רואים שהתפתחות הכלים החברתיים והמוטיבים החברתיים כחלק מקידום האתרים בגוגל בצמיחה משמעותית, ונעשתה אינטגרציה אגרסיבית לכפתור ה+1 בתוך כלי מנהל האתרים כרמז עבה מאוד לכך שכנראה יש למדד חשיבות בתוך דירוג האתר בתוצאות החיפוש. 

10 תגובות:

  1. מעניין מאוד מה שאתה כותב על קישורי הפוטר. בעצם אתה אומר שאם דומיין אחד מקשר אלי מ30,000 הדפים שלו, זה סיגנל לקישור לא טבעי בעיני גוגל? נראה לי שיהיו עוד הרבה אתרים תמימים שיפגעו ובהם יש דברים כמו "חברים ברשת" או "שותפים שלנו", אתרים שמקשרים אחד לשני באמת בגלל תחומי עניין מאוד דומים או שמשתפים בינהם פעולה בצורה יותר רחבה מסתם החלפת קישורים.

    השבמחק
  2. היי איתי,

    אם יש דבר שלמדתי על גוגל ישראל ובמיוחד קידום אתרים בישראל זהו יחס. אתרים שיחס קישורי הפוטר שלהם היה גבוה משמעותית בתוך פרופיל הקישורים ביחס לתחרותיות בתחומם נפגעו בהחלט...

    עיין ערך "קידום אתרים", כל העמוד הראשון כמעט עף לעמוד השני והשלישי. יותר מזה גם בתחומים אחרים צפיתי באותה צניחה ולאחר בדיקה תוך שיתוף פעולה עם בעלי האתרים הללו (למרות שאינם לקוחותיי) ראיתי את אותו דבר, המון המון המון פוטרים רוחביים ביחס לשאר פרופיל הקישורים, והאתר בביטויים התחרותיים שלו או הביטוי הראשי שלו נזרק פשוט עמוד אחורה לפעמים יותר.

    ואם כבר נכנסים לפוטרים, רק בגוגל ישראל פוטרים עובדים :) בגוגל ארה"ב אין כזה דבר קישורים רוחביים כאלה בטח שלא באחוז כה גבוה אולי בבלוגרולים וכו', בטח שלא ביחס כה גבוה כמו בארץ. נכתב על כך רבות בחו"ל.

    השבמחק
  3. תודה על העדכון אורי.
    אז בעצם מזה נובע שהרבה אתרים של חברות בניית אתרים למשל הולכים להיפגע? כי לרוב חברות בניית אתרים מציבות קישור קרדיט בפוטר של הלקוח, לכן סביר להניח שהייחס של קישורי הפוטר יהיה גבוה יותר (ככל שיש להם יותר לקוחות).

    השבמחק
  4. אני יכול להעיד שבתחום של קידום אתרים, ותחומים נוספים שאותם בדקתי אכן המצב מסוכן כאשר היחס גדול מאוד וישנו פער משמעותי ביותר בין מספר קישורים כולל למספר דומיינים מפנים, איני יודע אם זה פגע בתחום של בניית אתרים. אך בגדול זה נכון, יש מצב טוב שחברות בניית אתרים מסוימות נפגעו אם הן שמות רק קישורי קרדיט שיוצאים מכל העמודים של כל האתרים שלהם.

    השבמחק
  5. יותר מכך בתחום התיירות הפגיעה הייתה ניכרת בכמה וכמה גופים גדולים שעמדתי איתם בקשר. לפחות מהחקירה שביצעתי הממצאים מראים ישירות את הפער העצום בין מספר קישורים כולל למספר האתרים המפנה. אולי כדאי לבצע חקירה מעמיקה יותר בכדי לחשוף את ההשפעות הללו בגוגל ישראל, לדעתי המועמד הכי מתאים הוא אתה פבל :)

    השבמחק
  6. שלום שלום ואכן כך הדבר. כמות רצינית של קישורי פוטר לעומת סה"כ אתרים מפנים יכולה לזרוק אתכם אחורה. מדובר על מאות אלפים..בנוסף ככל שיש over אופטימיזציה על הדף, במידה והאתר גדול ויש לכם דפים ללא תוכן מספק ואכותי מספיק לגולש -היזהרו. כמות קטנה של דפים כאלה באתר גדול יכולה להוריד את כל האתר. ואחרון חביב - גוגל מפעילה את הפנדה שלה לרגעים. אין להם מספיק כוח מחשוב להפעיל אותו כל הזמן, ולכן כאשר מעבירים סריקת פנדה בעולם - חוזרים עם תוצאות - מתרגמים אותם למיקומים - עושים שינויים לפנדה ומשפרים ולאחר לערך כחודש משחררים שוב את החיה לעולם להביא נתונים ושוב מעבדים ...
    ולכן יש לכם בסביבות החודש לבצע תיקונים באתר מהרגע שנפגעתם.אדון טכנאי גוגל פנדה אשר המציא את כל הסיפור ועל שמו נקרא העדכון שידרג את גוגל מבחינת עיבוד הנתונים של האתרים ברשת בצורה מאוד משמעותית .
    אחלה פוסט !

    השבמחק
  7. אז מה כן יעבוד עכשיו? קישורים לא, מאמרים באתרים אחרים לא, מה כן?

    השבמחק
  8. חשוב להסתכל על כך כמכלול, זה לא שקישורים לא יעבדו.. או שמאמרים באתרים אחרים לא יעבדו, או שפרמטר כזה או אחר קובע חד משמעית דבר מה. מה שכן המשקלים של הפרמטרים השונים השתנו, אחד הפרמטרים הללו הם קישורי "רוחב" (אלו שיוצאים מכל העמודים) יכולה לזרוק את האתר או גרוע מכך. חשוב לבחון שוב את כל הפרמטרים, לנתח את כל האתרים שעפו בתחום שאתה מקדם ולראות איזה אתרים מככבים עכשיו בתוצאות החיפוש, כדי לבחון את השינויים. כמו כן חשוב לזכור שפנדה מתעדכן כל הזמן, כך שצפויים לנו עוד שינויים

    השבמחק
  9. אני לא מבין בדיוק, הרי הכל יחסי, כל חברות בניית האתרים שמות קישורים באתרי הלקוחות נקודה(.)
    הרי לא תמצאו בשלושת העמודים הראשונים יותר מחברה אחת שלא עושה את זה.
    הפנדה פגעה באתרים שהיו מבוססים על פעילות זולה (או היחס של הפעילות הזולה היה גדול בפרופילים שלהם).
    אני עדיין רואה את אלקטרו שם, וסתם מבט חטוף על הקישורים של ACTV מעלה כמה קישורי פוטר/קישורים רוחביים מהירים מאתרים בעלי 10K+ עמודים.
    SIGNUP מקבל קישורים מכמה אתרים שלו(!!!) קישורים רוחביים ואחד מהם (לפחות) הוא איזה אוטו בלוג מהזן הפשוט ביותר (PR0 ויותר מ25K!!! עמודים מאונדקסים).
    כל חבר קידום מחזיקה לפחות אתר מאמרים אחד אם קישור פוטר או רוחב או איך שתרצו לקורא לזה ובאמת שהיד עוד נטויה... מה ההסבר לזה?

    השבמחק
  10. היי משה,

    דבר ראשון צא מנקודת ההנחה שגוגל ישראל הוא "זבל" פשוט ביותר ביחס לגוגל ארה"ב (גוגל ארה"ב אין כזה דבר קישורי רוחב בכמויות כאלה).

    מה שהתרחש בעדכון פנדה ופנדה 2.0 ואפילו ב 2.2
    אתרים בתחומים שונים שהיחס בפרופיל הקישורים שלהם היה "עצום" מדובר פה על פערים ממש גדולים של קישורי פוטר, נפגעו מיקומיהם, סביר שיש עוד משתנים שנכנסים לחישוב ולפגיעה בדירוגים שלהם, אך התמונה של מצב הקישורים היה ברור כשמש.

    דבר שני:
    בתחום של קידום אתרים בדומה לתחום הצימרים, רהיטים, עיצוב הבית. "מזובל" ברמות קשות... גוגל כבר מסתגל לפעילות הקיצונית שנעשית ומתנהג בהתאם בכדי לשמור על סטטוס נוכחי. ולא להעיף את כל העמוד אחורה, מעבר לזה שדווקא בעדכון פנדה 2.2 כל העמוד הראשון כמעט עף לעמוד שני ושלישי ואתרים וותיקים מאוד נפגעו, במיוחד אלו שקישורי הפוטר שלטו ביד רמה בפרופילים שלהם.

    אין ספק שיש אתרים מזובלים, אין ספק שכולם משתמשים בטקטיקות כאלה ואחרות שהן על גבול השחור או האפור, משתמשים באתרים של עצמם וכו' וזה בסדר הכול שאלה של יחס.

    השבמחק