יום ראשון, 27 במרץ 2011

טיב השירות בתחום המקצועי - איך להימנע ממלכוד

טיב השירות בקידום אתרים תלוי בטיב העבודה, אמנם קידום אתרים נחשב לתחום מעט "אפור", וכל האלמנטים המרכיבים אותו אינם מדע מדויק, אך ניתן למדוד את טיב העבודה ואיכותה בהתאם למשתנים השונים שגוגל ומנועי חיפוש אחרים מודדים. הבעיה האמיתית  מתחילה כאשר חברות קטנות או גורמים קטנים מציעים את אותו שירות ב-60%-70% פחות מהמחיר המלא שלו.

הלקוח הישראלי


הבעיה בלקוח הישראלי הוא שהלקוח הישראלי רוצה לשלם כמה שפחות ולקבל כמה שיותר. לא נראה ללקוח הישראלי מוזר שתיקון הרכב במוסך עולה 10,000 שקל והוא מוצא מוסך שנותן לו את אותו שירות ב 2,000. כאן הטעות, הרי כמו בקידום אתרים, לא תוכל למצוא את השירות הכי יקר בשני מקומות זה לצד זה שאחד עולה ב-60% פחות. במידה ומצאת יש כאן "מלכוד"

כמו כן המוסך, כנראה שהחלקים ללא רישיון, או שהעבודה תיעשה בצורה גרועה. אם חברה מציעה לך שירותים מלאים במחיר מצחיק, כנראה שיש בעיה בטיב העבודה או איכותה, בניגוד למוסך שעוד ניתן לברר, קידום אתרים הוא כמו כתב חרטומים ללקוח הישראלי ואין לו איך למדוד את טיב העבודה או איכותה.

קידום אתרים בארץ נע על ציר די מוגבל, המשאבים של חברות בדרך כלל מוגבלים, היצירתיות של העבודה די מוגבלת והיכולות של חברה לייצר קישורים איכותיים היא די מוגבלת (הכול בניגוד כמובן לגוגל ארה"ב או למדינות ענקיות בהם מספר האתרים עצום), רוב החברות נשענות על רשת של "אתרים תומכים", או על קישורים אסטרטגיים כתוצאה משיתופי פעולה קודמים, יש חברות שמתבססות על החלפות קישורים (אך זה די נדיר). החלפות קישורים אינם מהלך נדיר, אך לבסס את כל הקידום כולו על החלפות נדיר למצוא.

כלקוח עלינו לשאול את עצמנו מה אנו מקבלים, מהי בעצם העבודה הפנימית והחיצונית שנעשית על האתר שלנו, ומהי איכות עבודה זו. כיום יש מספר חברות בארץ שמעניקות באמת עבודה יוצאת דופן ויסודית בכל הקשור לעבודה פנימית על האתר, רוב חברות האתרים יגידו לכם שבניית קישורים (העבודה החיצונית) היא עיקר העבודה וככל שיהיה לך יותר קישורים נכנסים מיותר אתרים אתם בטוח תעלו למקומות הראשונים.

הטעות הישראלית גם של נותני השירות היא החשיבה הצרה הזו של לפני שמונה שנים, כן זה נכון, לפני שמונה שנים סביר שכמות הקישורים הייתה שמה אתכם כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש, כיום המשקל הגדול ביותר הוא על תוכן ועל העבודה הפנימית של האתר ורק אחר כך על קישורים, לכן יש תחומים תחרותיים שניתן להבחין שכמות הקישורים הנכנסים שלהם קטנה בצורה משמעותית ממתחריהם אך הם עדיין מככבים בחמישייה הראשונה.

שירות גרוע - אפקט דומינו להרבה תחומים


ההשפעה של נותני שירות "גרועים" היא כמו אפקט דומינו שפוגע לא רק בתחום עצמו. ברגע שיש נותן שירות המוריד מחיר בצואה משמעותית ומספק שירותים באיכות גרועה, הסטנדרט של התחום כולו צונח. כל הרמה המקצועית של התחום ונרטיב שלוו בעיניי בציבור צונחים ביחד איתו, וגם כחברה שמעניקה שירותים איכותיים נתקל בקשיים לסגור חוזים, כי תמיד יש מישהו שמציע את השירות ב-2,000 שקל פחות.

האפקט אף חודר עמוק יותר כי לא רק שתחום קידום האתרים בארץ נפגע, אלא הלקוחות נפגעים כי איכות השירות שהם מקבלים נמוכה, חוויית השירות של הלקוח נפגעת בצורה משמעותית ויכולה אף להישאר כך תמיד גם לאחר העלאת איכות השירות הכללית בתחום, וגם כל מי שעובד התחומים הקשורים לכך סובלים גם הם.

בכדי לכתוב את מאמר זה נעשה מחקר שוק קטן בתחומים הקשורים לקידום אתרים. לא רק שחברות בתחום קידום אתרים העניקו הצעות שהן בגדר "ביזיון" לתחום, אלא אותן חברות העניקו הצעות עבודה לכותבי תוכן שהן "ביזיון" לתחום המקצועי של כתיבת תוכן וקידום אתרים. חשוב להזכור שהתוכן הוא המלך בקידום אתרים, ככל שהתוכן איכותי יותר כך רמת האתר גבוהה יותר (לא נכנס במפורט למהם המשתנים הקובעים האם תוכן איכותי, כי זה סדרת מאמרים בפני עצמם).

כל כותב תוכן מקצועי יגיד שמאמר מקצועי שנעשה בתחום ספציפי דור עבודת מחקר קצרה, כל כותב תוכן שמכבד את עצמו חוקר מעט את התחומים השונים שהוא כותב עליהן, בכדי שיוכל לכתוב על התחום בצורה מקצועית כמה שיותר, יש תחומים שלא ניתן לבצע כתיבה מקצועית אלא רק כתיבה שיווקית כמו נושאי הרפואה השונים (הדורשים ידע ספציפי מאוד). אך לאור העבודה והמחקר יוצא שלרוב כותבי התוכן 400-450 מילים בתחום ספציפי כזה יעלו בין 60-80 שקלים למאמר. עכשיו גם 60 שקלים למאמר כמו זה נחשב "זול" בשביל חברות קידום אתרים ובשביל כותבי התוכן.

ישנם כותבי תוכן מקצועיים (חלקם עובדים בעיתונות אינטרנטית ובאתרים גדולים) שלוקחים 400-450 שקלים לאייטם. נתקלתי בחברות קידום אתרים שמציעות במפורש 10 שקלים למאמר, ונאמר בצורה מפורשת "אנו לא מעוניינים בתוכן איכותי אלא בתוכן "זבל" ממש, העיקר שהמילים שאנו צריכים יופיעו בפנים), במילים אחרות נאמר "אנו מעוניינים ליצור תוכן זבל, שלא ישרת אף אחד למעט את מנוע החיפוש, אנו עושים "ספאם" בצורה גרוטסקית ובלי חשבון, בכדי לקדם את הלקוחות שלנו".

האם הלקוח מודע לטיב השירות שהוא מקבל ?


האם הלקוח שחתם על חוזה של אלפי שקלים יודע את זה? שהקישורים שהוא מקבל הם מתוכן "ספאם", אני בספק, הרי תוכן כמו שהחברה הזו ביקשה שיכתבו בשבילה, לא עומד באיכות מספקת בכדי שיעלה באתרים משמעותיים, כי אתר שמכבד את עצמו לא יעלה "תוכן זבל" אליו. איכות השירות נפגעת בצורה משמעותית, הלקוח נפגע בצורה משמעותית, כותבי התוכן נפגעים בצורה משמעותית, כי סטנדרט העבודה שלהם יורד, התחום של קידום אתרים נפגע משמעותית, למעשה כל התחומים הנלוויים נפגעים כתוצאה מהנמכת סטנדרט עבודה.

כאשר ישנם "חאפרים", יש כאלה בכל תחום, איכות השירות והעבודה נפגעים. והאחריות נחה על "הלקוח הישראלי" למצוא באמת את נותני השירות האיכותיים, הבעיה מתחילה כאשר הלקוח הישראלי מסתכל רק על המחיר, או על "התחייבויות" מצד נותן השירות. בקידום אתרים אפשר להתחייב לעבודה, אי אפשר להתחייב לתוצאות וזו לאור העובדה הפשוטה שאף חברת קידום אתרים בארץ אינה גוגל, ורק גוגל יודעים איזה שינוי יכול לצוץ במנוע החיפוש.

אל תיפלו למלכוד של "חאפרים"


עם זאת, גם אם אני מסוגל לשים כל אתר במקום הראשון בכל ביטוי, אין אני יכול להתחייב על כך בחוזה. גוגל מטמיעים שינויים כל הזמן באלגוריתם החיפוש, משנים מדדים ומוסיפים אלגוריתמים חדשים, אין איך לשלוט על תוצאות החיפוש. כן ניתן להתחייב לאיכות של שירות ועבודה, התוצאות בדרך כלל אינן מאחרות לבוא. לכן אין תחליף לעבודה איכותית באמת, אמנם בתחום קידום אתרים ובגוגל ישראל גם עבודה "לא איכותית" עובדת. אך רק בטווח הקצר

נראה שהלקוח הישראלי מתפתה שוב ושוב למלכודת המחיר הנמוך וההתחייבות על מיקומים. כל חברה המתחייבת למקם את האתר שלנו בתוצאות החיפוש במקום הראשון, בשלישייה הראשונה, יש להתרחק מהם כמו מאש, כל חברה המבטיחה לנו את השירות ב-2,000 שקל פחות מחברות אחרות, כנראה שיש שם "מלכוד" או שאיכות השירות אינו טוב. אמנם לא צריך לקחת את השירות היקר ביותר, אך יש טווח נורמלי שיש להתחשב בו לפי מספר הצעות מחיר שמקבלים.

לכן כלקוח חלה חובה מוסרית לעשות סקר שוק רחב כמה שיותר, לקבל כמה שיותר הצעות על קידום אתרים וכמה שיותר מפורטות, בכדי לדעת מה אנו מקבלים מכל חברה ובאיזה מחיר. חברה שמתחייבת לעבודה איכותית בצורה שקופה מול הלקוח, מספקת עבודה פנימית נרחבת באתר לצד עבודה חיצונית היא חברה שיש לשקול לשהשתמש בשירותיה, אם המחיר סביר ונכון לכם כלקוחות.

לסיכום

עלינו לקחת בחשבון את "החאפרים" ולהימנע מהמלכודות שהם מציעים, מחיר נמוך מידיי והתחייבויות שלא באמת ניתן להתחייב אליהם, עלינו לקחת בחשבון שאותם גורמים פוגעים בכל התדמית של התחום ויוצרים אפקט דומינו הפוגע גם בתחומים נלווים ובפרנסה של אחרים, כמו כן בלקוחות עצמם. שמרו על עצמכם ותעשו את הבחירות הנכונות, כי קידום אתרים זה לא משחק. זה פרנסה של אנשים גם שלכם.


2 תגובות:

  1. לדעתי הבעיה העיקרית היא כשחברה גדולה או בינונית מנסה לחסוך ולוקחת חאפר, לחברה קטנה בזירה לא תחרותית באמת שלרוב אין בעיה אמיתית אם תיקח חאפר כי זה פשוט מספיק ואין צורך בחברת קידום ענקית ויקרה.

    אגב, רק עכשיו שמתי לב שהאתר בנוי בפלטפורמת בלוגר, עבודה מעולה! מאיפה השגת את התבנית?

    השבמחק
  2. התבית הזו היא של בלוגר, אחת הרגילות של המערכת, ולתגובה שלך. חאפר עושה עבודה שאינה יעילה, אינה איכותית ופוגעת בכל התחומים כולם כולל תחום קידום אתרים. אין צורך לקחת חברה יקרה אבל גורן שלוקח 2,000 שקלים פחות מהמחיר הממוצע אמור להדליק נורה אדומה ולא להיות אטרקציה.

    השבמחק