יום שלישי, 25 בינואר 2011

גוגל הבטיחו מנוע רלוונטי - קיבלנו ערימה של ספאם

עד לא מזמן מנוע החיפוש של גוגל הציג לנו מידיי פעם תוצאות של ספאם אך זה היה סביל, בתחומים המשמעותיים באמת התוצאות היו יוצאות רלוונטיות, כמובן שככל שהביטוי ארוך יותר כך הרלוונטיות נעלמה לה והופיעו כל מיני תוצאות מוזרות לחלוטין.

עלייה חדה בשימוש בטכניקות שחורות


בחודשיים שלושה האחרונים, נראתה והורגשה התדרדרות ברלוונטיות של גוגל, תוצאות חיפוש היו בעמוד הראשון נעלמו (לא ברור למה) בעוד שאתרים שמבצעים ספאם עולים למקומות הראשונים. במגוון תחומים גדול מאוד גם בארץ וגם בחו"ל התחילו להופיע תוצאות ספאם במקום הראשון.

נראה שהטרנד הזה הוא עולמי ולא מקומי כמו שאנחנו כאן בישראל חשבנו, החלו לעלות על גבי האינטרנט פוסטים, מאמרים וכתבות בנושא הספאם ההולך והגובר בתוצאות החיפוש של גוגל, ועם זאת גוגל התעלמה בצורה אלגנטית עד לפני כמה ימים, לאחר שעלו מספר רב של כתבות גוגל החליטו להגיב.

נאמר מפי גוגל שעל אף התלונות הרבות שמתקבלות בחודשים האחרונים גוגל עדיין מראה את התוצאות הכי רלוונטיות מבין האופציות השונות (Bing), וכמו כן נעשה שימוש בסננים רציניים מאוד אשר הצליחו במהלך השנים לצמצם את הספאם המופיע באופן משמעותי ביותר, נאמר עוד שמפתוח כרגע אלגוריתם הנועד לזהות עמודי "ספאם" הן מבחינת קישורים (חוות קישורים) והן מבחינת תוכן.

כלומר עמודים שיהיו ממוקדים על ביטוי אחד תחת חוקים מסוימים (אותם גוגל לא חושפים) האלגוריתם יבין שזהו עמוד שנועד "לקדם" ביטוי ואינו מכיל ערך אמיתי לגולש ולכן העמוד וכוחו יפגעו משמעותית ואף יכול לקרות מצב בו יוסרו מתוצאות החיפוש של גוגל. הצהרה כזו מפי גוגל היא משמעותית ופיתוח כזה עדיין לא נראה על גבי הרשת.

לטענתם פעם היה הרבה יותר ספאם מהיום


נכון לפני 8-9 שנים מנוע החיפוש היה בחיתוליו וכמות הספאם שהייתה אז הייתה גדולה בהרבה מהיום, אך נראה שככל שהסביבה נעשית שיווקית יותר וקמות חברות שיווק באינטרנט כמו נמלים, כך גם הספאם נעשה חזק יותר (יש מספרית יותר אנשים שמבצעים ספאם) ולגוגל אין מענה אמיתי בנושא.

כמו כן נדחתה על הסף הטענה שבמידה ועמודי ספאם ישתמשו במערך הפרסום של גוגל (Adsense) הם לא יוסרו מתוצאות החיפוש, גוגל מצהירים שעמודים אשר חורגים מהתקנון של גוגל יוסרו באופן מיידי מהתוצאות בהתעלם לחלוטין מנושא הפרסום (כלומר גם אם העמוד מכניס לגוגל כסף). בנתיים לפי איך שזה נראה יש כמה תחומים בהם אנו יכולים לראות שעמודים כאלו עדיין קיימים למרות שהם מבוססים על "טהרת הספאם".

העתיד צופה לנו פיתוחים שאמורים לשים סוף לתופעות הללו, ואם חושבים על זה כרגע מקדם אתרים איכותי מקדם באופן איכותי הוא שומר על קו אמצע מאוזן, כלומר האתר נשאר לגולש אך מעט יותר ממוקד ומסודר. "קידום יתר" זו אחת הסיבות הכי נפוצות שאתר עולה בביטויי אחד אך נופל באחרים או לסירודין לא עולה יותר במיקומים ונתקע.

בנתיים השוק מלא בספאם, ארים איכותיים שהושקע בהם שנים של קידום אתרים איכותי פשוט נעלמו מהתוצאות או נפלו לעמוד שני בעוד שאתרים המבוססים על ספאם לחלוטין עולים לראש התוצאות, מצב מרגיש כזה קיים כבר הרבה שנים ולאחרונה לפחות בישראל נראה שיש עלייה חדשה בשימוש בספאם.

תגובה 1:

  1. בהחלט המצב כיום רגיש ביותר, מה שהיה בעבר תופעה שהופיע רק בביטויים זניחים מופיע כיום גם בביטויים תחרותיים ביותר.

    השבמחק