יום חמישי, 23 באוקטובר 2014

מסקנות מעדכון אלגוריתם פנדה 4.1 - האם אתם צריכים להתנהל אחרת?

ב25 בספטמבר גוגל שיחררו את פנדה 4.1 שסינן בצורה עוצמתית למדיי 3%-5% מהשאילתות בשפה האנגלית, תלוי איפה אתם ממוקמים, הרבה אתרים נפגעו, בעיקר אתרי אגרגציה (אלו שמעלים תוכן אוטומטי) ורשתות של בלוגים בעלי תוכן משוכפל, דל או פשוט לא איכותי ואתרי אפיליאציה.

פייר פאר מצהיר על עדכון פנדה 4.1
עלו בארץ מספר פוסטים מעניינים אודות עדכון פנדה 4.1 במספר בלוגים אך אחרי שהרוחות סיימו לסעור, לא נכתבו הרבה מאמרים אודות המסקנות מעדכון זה ולאן פנינו מועדות. עדכוני פנדה קודמים שינו לחלוטין את האופן שבו אנו תופסים תוכן והאופן שבו אנו מייצרים אותו, חשוב לזכור שלאורך השנים עוד לפני שגוגל הוציאו את עדכון פנדה הראשון הייתה שאיפה למקם תוכן איכותי וטוב בראש התוצאות.

האם עלינו לשנות את האופן שבו אנו כותבים ומייצרים תוכן?


לפני שאכנס למסקנות שלמדתי מפנדה 4.1 אתן את דעתי האישית, דעתי האישית תמיד הייתה שתוכן צריך להיות כתוב בצורה מקצועית ועל ידי איש מקצוע אמיתי בתחום עליו כותבים. אדם שכותב תוכן ב-30 שקל, מייצר תוכן לא איכותי, לא רציני וברוב המקרים מדובר בתוכן שיש לו פוטנציאל גבוה לגרום לאתרכם לקבל ציון איכות נמוך. כל האתרים הגדולים שאתם נהנים לקרוא בהם ושמעלים תוכן באופן קבוע משלמים כסף טוב על התוכן שלהם במקרה הטוב או שפשוט מייצרים את התוכן שלהם בעצמם על ידי כתבים, עיתונאים, חוקרים וכן הלאה. ואין סיבה שהעסק שלכם יפעל אחרת. 

הנקודות החשובות ביותר אודות אלגוריתם פנדה - חלקן מוכרות וחלקן מוכרות פחות.


1.  פנדה מתמקד בסינון של תוכן דל וכללי
2.  מתמקד בסינון תוכן משוכפל שמופיע בתוך אתרים מול עצמם ומול אתרים אחרים ברשת
3. מתמקד בסינון של תוכן אוטומטי, רובוטים שמעלים תוכן באופן אוטומטי או מערכות שמייצרות תוכן באופן אוטומטי
4. גוגל הצהירו שלא יודיעו על עדכוני פנדה עתידיים מכיוון שפנדה הולך להכנס לתוך שגרת הסריקה של תכנים לאינדקס של גוגל
5. מאט קאטס הצהיר בכנס אקספו ווסט שהולך לצאת פנדה עדין יותר שנועד לסייע לאתרים קטנים להופיע טוב יותר בגוגל.

פייר פאר הצהיר בגוגל + שאלגוריתם פנדה הנוכחי השתנה, כלומר שיפרו אותו ואינו דומה לאלגוריתם שלפניו.

תרגום חופשי של הציטוט שלו: "בעזרת משובים שקיבלנו מבעלי אתרים ומשתמשים הצלחנו לגלות מספר פרמטרים חדשים שמסייעים לאלגוריתם פנדה לאתר ולסנן תוכן לא איכותי בצורה הרבה יותר מדוייקת."

המסקנות ברחבי הרשת אודות פנדה 4.1 חצויות, אך נראה שיש מגמה אחת ברורה שבה פנדה השתפר ונוספו לו סיגנלים חדשים שעוזרים לאלגוריתם לאתר ולסנן אתרים בעלי תוכן "מזובל". המפסידים הגדולים של פנדה 4.1 הם אתרי האפיליאציה בכל התחומים ואתרי תוכן גדולים בעלי אופי של תוכן "כללי", לא היה תחום אחד שפסחו מעליו (אם אני טועה אנא תקנו אותי). מה שכן הפתיע בהרבה מהמקרים שהיו אתרי אפליאציה ששרדו את כל עדכוני הפנדה הקודמים ודווקא בעדכון הזה הם נפגעו, משמע הם נתפסו תחת הפרמטרים החדשים שפנדה בודק.

חשוב לציין שפגיעה של פנדה בדרך כלל מתבטאת בהיעלמות של 90% מהתנועה לאתר והופעות במונחי חיפוש, מרבית אתרי האפיליאציה שנפגעו הפכו להיות חסרי תועלת עד לרמה שבה אפשר פשוט להחליף לדומיין אחר ולהתחיל מחדש.

פנדה הנוכחי שונה מקודמיו כי נוסף משקל לפרמטרים חדשים


לאחר ניתוח של מספר רב של אתרים והשוואה לנתונים שזרמו מחו"ל התחילה להצטייר תמונה שלמה יותר של פרמטרים אשר השפיעו על דירוגי אתרים ברחבי הרשת. לפניכם הרשימה של המסקנות לאחר ניתוח כל הנתונים:

1. במידה ותוכן האתר מתרכז סביב נושאים כלליים כמו מדריכי "איך לעשות ביצים מקושקשות?" או "מהי נקנקיה?" וכן הלאה - האתר יענש על ידי פנדה
2.  במידה והאתר לא באוויר באופן רציף ועמודים שמדורגים גבוה אינם זמינים, או שהעמודים הראשיים שלהם מכילים חלקים ריקים, קישורים שבורים או שאי אפשר לגשת לאתר מספר רב של פעמים, פנדה יסנן את האתר מתוצאות החיפוש
3. אם התוכן בעמוד לא היה הדבר הברור והראשון שראה הגולש, אלא הוא קיבל עשרות פרסומות במקום או קישורים פרסומיים האתר מסונן על ידי פנדה.
4. דחיסת מילות מפתח, שימוש מוגזם במילת מפתח מסוימת או מילים נרדפות, שימוש לא טבעי במילות מפתח תביא לענישה מצד פנדה
5. אתרים בעלי תוכן כללי בהרבה נושאים שונים נפגעו במהלך עדכון פנדה האחרון, אין זה אומר שמאקו או וואלה או אתרים אחרים הם חוות תוכן (בם בהם יש המון נושאים שונים) אבל אתרי שאלות תשובות, אתרי מידע כללי בחו"ל נפגעו בצורה משמעותית.
6. אתרים ממוקדים שמציעים חווית גולש טובה והרבה תוכן בנושא ספציפי נחשבים לסמכותיים יותר מאשר אתרים כלליים שגם כותבים על אותו נושא
7. אתרים בעלי עיצוב מאוד דל שמציעים תשובות ממוקדות מידיי ולא מספיק תוכן לגולש נחשבים כבעלי תוכן לא איכותי וסביר שפנדה יסנן אותם.
8. עמודים גדושי פרסומות וגדושים בתמונות ביחס לטקסט נחשבים לפחות איכותיים, גם לאור זמני טעינה גבוהים וגם כי יש פרסום מאוד אגרסיבי בפריים הראשון.

איך עליכם לפעול מעתה והלאה שפנדה חלק מהאופן בו גוגל סורקים ומעלים עמודי תוכן לאינדקס?


חשוב לזכור שתוכן נכתב בשביל גולשים ומהווה חלק בלתי נפרד מהמסר שלכם ומחווית הגולש שאתם מציעים באתרכם. לכן תוכן חייב להיות איכותי ומפורט, כזה שמציע ערך אמיתי לקוראים. נכון שערך הוא מונח מעט מעורפל אך גם אתם כגולשים יודעים מתי אתם קוראים תוכן איכותי לבין תוכן סתמי שנכתב במטרה לתפוס ביטויים או לעבות את מערך התוכן של אתר מסוים.

1. דרגו את העמודים באתר שלכם לפי סדר החשיבות שלהם בשבילכם ובשביל העסק ותדאגו שעמודים אלו יהיו ברמה הגבוהה ביותר מבחינת תוכן, עיצוב, חווית משתמש ומסר. תשוו את העמודים האלה לעמודים אחרים בתחומכם שמודורגים גבוה בתוצאות החיפוש ותשוו זאת מול המדריך לאיכות שגוגל פרסמו ב-2012.
2. התמקדו בחווית גולש ולא במילות מפתח, דאגו שאתם נותנים ללקוחות שלכם בדיוק את מה שהם צריכים ותוודאו שמסר העמוד עובר בצורה חזקה ובהירה מייד כשנכנסים לעמוד.
3. תוכן שנכתב לאתר ולא משנה לאיזה מחלקיו חייב להיות ברמה גבוהה, גם ברמת המקצועיות וגם ברמת התוכן, במאמר שפרסמתי באתר החברה (בשפה האנגלית) סיכמתי את מסמך ההנחיות למדרגי האיכות האנושיים של גוגל שדלף לרשת ובו כתוב, כאשר בוחנים אתר בכדי לתת לו ציון איכות גבוה בוחנים מיהו הכותב וכמה הוא באמת מהווה סמכות לתוכן הכתוב בעמוד.
4. תדאגו שכל פרטי ההתקשרות שלכם יהיו חשופים, אם יש לכם תעודות, תארים או הסמכות תדאגו להציגם באופן ברור באתר.
5. תדאגו שאין חלק אחד באתר שלא עבר אופטימיזציה, לא מדובר באופטימיזציה טכנית או אופטימיזציה למילות מפתח אלא תהליך שבו מגדירים את מטרת העמוד, האופן שבו מציגים את המסר לקורא או הגולש ומטמיעים Action items ברורים לכל עמוד ועמוד.

מסקנות סופיות


עדכון פנדה הופך להיות חלק בלתי נפרד מהאינדקס של גוגל, בקרוב לא יהיו יותר "עדכוני פנדה" כי פנדה פשוט יהיה חלק מתהליך הטמעת התוכן באינדקס, כל תוכן שייכתב בצורה לא מקצועית סופו להיות מסונן בסופו של יום, המטרה של גוגל ברורה והיא להציג את התוכן שמעניק את התשובה הכי טובה לגולש, לא מדובר בתשובה המדויקת ביותר אלא הכי טובה ונכונה לכן אנו רואים התחזקות של מותגים גדולים והיחלשות של עסקים קטנים.  האופן שבו אתם צריכים לייצר את התוכן חייבת להשתנות, גם האופן שבו אתם מתייחסים לאתרכם וחווית הגולש שאתם מציגים. יש עוד הרבה מידע ומחקרים שונים ברשת אודות פנדה 4.1 ויהיו עוד מחקרים שיעלו בקרוב, אני אדאג לחקור, לרכז ולחתוך את כל המידע כמה שיותר ולהעלותו בשפה העברית כאן.



11 תגובות:

  1. אחלה של מאמר, כל הכבוד! :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. בכיף :) משתדל להביא כמה שיותר תוכן שיכול להועיל

      מחק
  2. הי אורי, אחלה סקירה. אני רק לא מסכימה לקביעה שאתרי תוכן כללי הם בעייתיים מעצם היותם אתרים כלליים. עברתי לעומק על נפגעים רבים ומנצחים רבים ואני יכולה להגיד לך שיש אתרים כלליים (שאלות ותשובות, מגזינים, פורטלים) שקפצו למעלה. אתה יכול להיות כללי אבל איכותי.
    מסכימה איתך שיש בעדכון הזה סיגנלים חדשים, אבל רוב הסיגנלים שציינת לא חדשים. לדעתי זה סיגנלים שקשורים להתנהגות גולשים. תכלס זה לא ממש חשוב מה הסיגנלים. מה שחשוב זה מה שציינת: לכתוב ברמה גבוהה. לתת ערך מוסף משמעותי. תוכן "בסדר" זה כבר לא בסדר.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי מיכל,

      את צודקת אתרים בעלי תוכן כללי יכולים לנצח בתוצאות ורבים מהם מנצחים במיוחד לאחר פינגווין 3.0 האחרון. לכן כתבתי שבעדכון פנדה הנוכחי היה נראה שהרבה אתרים גדולים ומוכרים וחזקים שהיו על נושאים כלליים נפגעו וזה לא אומר שאתרים כמו מאקו, או וואלה נפגעו כי בהם התוכן מכוון גולשים ולא מנועי חיפוש, לעומת זאת במפסידים יש פורטלי תוכן שלעולם לא היית חושבת שיפגעו
      אתרים שכן נשרפו בחו"ל לדוגמא:
      Independent.co.uk
      eonline.com - של ערוץ E ורבים אחרים.

      אני מנסה לבחון לעומק למה אתרים מסוימים כלליים וגדולים נעלמו לעומת כאלו שלא נעלמו, כמו כן אני מנסה להבין את הסיבה שבגינה אתרים אפיליאציה ששרדו חזק עד כה נפגעו דווקא עכשיו, כילוי הסיבה יניב לנו גילוי של הסיגנלים החדשים של הפנדה הנוכחי.

      מחק
  3. בגלגול אחר שלי סיכמתי את 23 השאלות של גוגל שעוזרות לדעת האם פנדה משפיע/ישפיע על האתר. השאלון של גוגל נכתב ב-2011 אז אני מניח שהשינויים שתיארת בפוסט לא כלולים כאן, אבל שווה בכל זאת.
    http://www.contentmarketing.co.il/archives/1575

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה רבה, אתה צודק אני פרסמתי במאמרים קודמים שלי את רשימת השאלות אם כי היה נראה לי שעדיף לי להתרכז במה שהנתונים מראים על העדכון הנוכחי מהשטח בכדי לנסות ולהבין את הפרמטרים החדשים שגוגל טוען שגילה.

      מחק
  4. אני רואה ירידה של 80% בערך בתנועה האורגנית של אחד האתרים שלי, אבל רק ב 6.10 - בדיוק הזמן שהעברתי את האתר הזה לשרת אחר.

    לדעתך זה העדכון למרות שזה קרה 10 ימים אחרי או שזה משהו שקשור להעברה?

    השבמחק
  5. תומר,

    שלח לי מייל מפורט יותר ואדאג לתת לך את חוות דעתי המלאה...
    ori@imperaweb.co.il

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה אורי מעריך מאוד! בינתיים הסתדרה הבעיה, משהו בהעברה של האתר שנפל, כרגע לא מורגשת השפעה של העדכון

      מחק
  6. היי אורי סקירה מתומצתת ומעניינת. יש לי הרגשה שאתה נותן פה יותר מדי קרדיט לפנדה (למרות שזה פנדה -לא הכל שחור או לבן...). מאז העדכון אני רואה עדיין אתרי זבל נמצאים גבוה יותר מאתרים איכותיים מאותם תחומים תחת ביטויי מפתח תחרותיים. יכול להיות שההשפעה של העדכון תתבטא לזמן יתר ארוך למרות שראיתי אתרים שצנחו או קפצו ביום של העדכון

    השבמחק
  7. היי מאור, אתה בטוח מדבר על השפה העברית למרות ששוב בכל כלל יש יוצא מן הכלל, כאשר פנדה האחרון שרף המון אתרי אפיליאציה ששרדו עדכונים קודמים בחלק מהתעשיות התחרותיות ביותר הכיוון נעשה ברור יותר. מה שליאון אומר והוא צודק, כולם "יודעים" פחות או יותר מה הכיוון שגוגל רוצים ללכת אליו, האתגר הוא לזהות היכן אנו עומדים בדרך לשם.

    השבמחק