יום שישי, 31 באוקטובר 2014

קידום אתרים אחרי פינגווין 3.0 הפך ליחסי ציבור?

הרבה סערות התחוללו באינטרנט לאחר עדכון פינגווין 3.0 וגם אחרי שהרוחות שכחו נותר הרס רב בתוצאות החיפוש, עשרות אתרים נשרפו בעוד שאחרים עלו לראש התוצאות ובמגוון תחומים שונים ראינו ניקיון יסודי של ספאם לצד אתרים טובים שלא חטאו אבל נעלמו. מאמר מלא של ניר מזפו בנושא מי ניצח ומי הפסיד בפינגווין 3.0 שופך אור מעניין על האופן שבו שיטות קידום מסוימות הובילו לסינון מאסיבי של אתרים מתוצאות החיפוש.

קידום אתרים התפתח להיות ניהול מותג מלא באינטרנט

במאמרים שכתבתי כבר לפני שנתיים ושלוש ובמחקר מלא שהוצאתי ב-2013 הזכרתי את הנושא של מדדי מותג (Brand signals) והזכרתי לא מעט את השאיפה של גוגל לתוכן איכותי מול קישורים, כמו כן לא היססתי להראות בפוסטים אחרים כמה המציאות רחוקה מהשאיפה ואיך קישורים לבד יכולים לשנות את התמונה לחלוטין ללא צורך בשום דבר אחר. עם זאת פינגווין 3.0 בשילוב עם פנדה 4.1 הביאו אותי למסקנה שגוגל משנים, משתנים ומתפתחים בראייתם את עולם ה-SEO המוכר לנו.

המסקנות שעלו מכל המאמרים השונים שעלו על פינגווין 3.0 ופנדה 4.1 הם אלו:

  • תוכן איכותי בלבד מעלה אותך לראש התוצאות - תוכן כללי ובינוני כבר לא מספיק
  • קישורים שטקסט העוגן שלהם מגוון ומכיל את שם המותג מביאים תוצאות טובות - טקסט עוגן ממוקד על מילות מפתח בלבד יכול להזיק
  • אתר שלא נמצא באוויר וסובל מנפילות שרת - אחרי עדכון פנדה 4.1 זה נעשה קריטי יותר
  • זמני טעינה של האתר ושל עמודים באתר - במידה וזמני הטעינה גבוהים האתר לא יעלה לראש התוצאות
  • שימוש בצפיפות מילות מפתח - הטכניקה הזו מתה באופן סופי
  • אתרים שמציעים חווית גולש טובה ואיכותית יעלו יותר גבוה בתוצאות החיפוש
  • תנועה נכנסת לאתר ונפח חיפושים של שם המותג מהווים סיגנל משמעותי יותר
  • אתרים גדושי פרסומות, גדושים בתוכן ויזואלי ולא בטקסט או אתרים בעלי עיצוב דל נפגעים ביתר קלות
  • אתרים בעלי תוכן כללי ולא מפורט מספיק לא יעלו לראש התוצאות
  • לא מספיק שאתר יהיה סמכותי אלא הוא צריך להיות רלוונטי לתחוםשל האתר המקודם
  • social signals מקבלים משקל משמעותי יותר ממקודם
  • דירוגי גולשים שליליים יכולים להשפיע על הופעת האתר בתוצאות החיפוש - Negative reviews

בעצם המסקנות הללו מובילות אותי למסקנה שבשביל להביא קישור איכותי באמת, עליי ליצור קשר עם אתרים בעלי סמכות ואמינות בתחום הרלוונטי לי בכדי לבנות מערכת יחסים שתוביל לפרסום תכנים איכותיים באמת שיוצאו קישורים לאתר שאותו אני מקדם, לבצע מחקרים אמיתיים ומלאים בכדי להעלות תוכן איכותי ואמין לאתר עצמו בכדי להפיץ הלאה ברשתות חברתיות ובקהילות רלוונטיות. לי זה לא נשמע כמו SEO זה נשמע לי כמו יחסי ציבור Public Relations לכל דבר. 

בעצם בכדי להתקדם בצורה יעילה במגוון גדול של תחומים ובעיקר אם מקדמים בארה"ב, עלינו לבנות מותג בצורה איטית ומחושבת בכדי לחזק אותו בתוצאות החיפוש, כלומר עלייה למקומות הראשונים הינה תוצר של חיזוק מדדי המותג ולא הפוך, אם בניתם מותג חזק הוא יעלה לראש התוצאות. 

אז מה התמהיל הנכון להתקדמות בתוצאות החיפוש בגוגל?


מכל המאמרים שקראתי, המחקרים הקטנים שביצעתי וחיבור הנתונים והמסקנות של אחרים אני יכול לומר שההתנהלות הכוללת של אתר על גבי האינטרנט היא הגורם המכריע על דירוגו בתוצאות החיפוש, לא מדובר בפעולה בודדת או קישור בודד או אתר מסוים שמוציא מאמר אלא על התנהלות שוטפת, פנדה אינו עדכון יותר הוא חלק מהאופן שבו גוגל סורקים ומאנדקסים מידע, פינגווין הולך להיות בצורה תכופה יותר ולנו מצפה אתגר משמעותי מאוד כי בינינו, בארץ ישראל כשיש לך מאות אתרים בתחום מסוים ו"הביצה האינטרנטית" היא קטנה זה משחק אחר לחלוטין מאשר Google.com. 

המסקנה שלי, קו החשיבה צריך להיות ברור, "איך אני מקדם את העסק עצמו ואת השם שלו על גבי האינטרנט? ולא איך אני מביא את אתר X למקום ראשון", ברגע שסדר העדיפויות שלכם יהיה לחזק את העסק ואת הנוכחות שלו על פני מקום ראשון או שני אתם תגיעו למקומות האלה, זה עניין של זמן.

3 תגובות:

  1. משהו שאני חושב עליו כבר הרבה זמן - מתי מותג הופך להיות מותג? כשמדברים עליו בלי הרף בכל חור. האם הקידום הכי טוב ויעיל הוא זה שפשוט מתרחש כאשר שם המותג מוזכר בכל פינה באינטרנט?

    גוגל לא מעניש על ריבוי אזכורים ברחבי האינטרנט. אם כך, מה יקרה אם נשתמש בתוכנה להפצה אוטומטית, ופשוט נזרוק את שם המותג שאנחנו רוצים לקדם בכל מיני פורומים ותגובות בלוגים (רלוונטיים ככל הניתן), בלי קישורים?

    נראה לי שזה אולי הקידום ה"חדש"/ישן שקוראים לו יחסי ציבור.

    השבמחק
  2. אתה צודק עמית מותג הופך להיות מותג כשמדברים עליו בכל חור ללא הרף, אך מותג חזק באינטרנט בדרך כלל גם חזק מחוץ לאינטרנט. כלומר המותגים הגדולים באמת מקבלים נפח חיפושים משמעותי מאוד לשם המותג שלהם, לאתר שלהם ומקבלים תנועה ישירה בכמויות גדולות יותר מאשר המילים הרלוונטיות בהן המותג צריך להופיע. משמעות הדבר היא שגם אם היה רובוט שפשוט מאזכר אותך, או אפילו אם היית עושה זאת בעצמך לאורך זמן, עדיין היית צריך ליצור אפקט אמיתי של מיתוג. לא מספיק שהשם יופיע ודבר לא יקרה אחרי כן, אלא שיחפשו את השם יותר ויותר לאורך זמן שתהיה אינטרקציה עם התכנים הקשורים לשם, מעבר דרך הקישורים של השם וכן הלאה וכן הלאה.

    זה אמנם לא יחסי ציבור פרופר כמו שאמרת אבל זה שילוב של מיתוג משמעותי וקידום ביחד.

    דרך אגב זה ניסוי מעניין שצריך לעשות... ולדעתי אני אבצע אותו :)

    השבמחק
  3. מאמר מעולה! בעקבות הענישה שמחמירה יותר ויותר בכל עדכון, איפה עומד נושא הקישורים החיצוניים בימינו. הבנתי שהרבה אתרים נפגעו מידי פינגווין כיוון שהיו בעלי קישורים חיצוניים מרובים ולא איכותיים. אבל לעיתים תוכן ועיצוב לצד חווית משתמש, לא הופכים אותך לאתר הכי טוב אלא תוקעים אותך במקום. ידוע כי בעבר קישורים חיצוניים היו פקטור משמעותי בנושא אולם איפה אנחנו עומדים מבחינו עכשיו? אני עומד בפני המון אתרים שפשוט עונים על הקריטריונים אבל נתקעים בדירוגים.

    השבמחק