יום ראשון, 6 במאי 2012

הרצוי והמצוי - האם עדכוני האלגוריתם משפרים את מצב תוצאות החיפוש

כובע לבן וכובע שחור - טכניקות לקידום אתרים בהגדרת גוגל


גוגל שחררו הצהרה די צולעת בבלוג שלהם אתמול על שינויים אלגוריתמיים נוספים שהם הולכים להטמיע במנוע החיפוש בכדי לנפות ולסנן אתרים לא איכותיים אשר חורגים מהתקנון איכות של גוגל. מאט קאטס כתב במפורש את ההגדרה שלהם לקידום אתרים כובע לבן לעומת קידום אתרים כובע שחור. לדעתי האישית הפוסט הזה סה"כ מביע את הרצון של גוגל להגדיר בפני מקדמי אתרים מהן הפעולות שמותר לעשות ומה הפעולות שאסור לעשות.

קידום אתרים "כובע לבן" - אופטימיזציה למבנה לשם הגברת החשיפה של האתר, שינוי ממשק המתשמש לשיפור חוויות הגולש, בניית אסטרטגיה לתוכן איכותי כדי שגולשים יפיצו אותו וימנפו אותו הלאה.

קידום אתרים "כובע שחור" - בניית קישורים יזומה (רשתות אתרים וכו'), דחיסת מילות מפתח, תיעול משקלי קישורים פנימיים באתר ובגדול פעולות שהן לא "כובע לבן".

כמו במציאות לא הכול שחור ולבן, ברמת התוצאות בשטח גוגל עושים עבודה איומה, לא רק שאתרים אשר מבצעים פעולות של ספאם נמצאים בעמודים הראשונים אלא שאתרים איכותיים מאוד נפלו ונעלמו מתוצאות החיפוש כלא היו, או פשוט נפגעו משמעותית.

הנה מספר אתרים הזויים שנמצאו בתוצאות הראשונות לאחר עדכון האלגוריתם  ורק לאחר פניות חוזרות ונשנות של גולשים וסיקור רחב היקף על גבי הרשת התוצאות הללו טופלו, דרך אגב כנראה שהוסרו ידנית או תוקנו ידנית וגם אז חלקן עדיין מופיעים היכן שמצאו אותן.

כמו כן אתם תראו שלאחר עדכון פינגיווין שאמור לתת מענה ל WEBSPAM, אתרים שמבצעים WEBSPAM מככבים בתוצאות די תחרותיות בשפה העברית... Go figure.  יותר מכך נראה שהעדכון הזה היה מוזר ביותר - עד עכשיו התוצאות לא יציבות בהרבה תחומים.

מספר דוגמאות:

 

אתר something.com -  אתר זה מכיל בתוכו כלום, יש בו עמוד ריק ואת המילה something לאחר עדכון פינגווין וכל העדכונים המאסיביים שגוגל הטמיעו במהלך פברואר, מרץ וחודש אפריל. האתר הזה נמצא במקום שלישי או רביעי תחת הביטוי something שיש לו נפח חיפוש של 90,500 חיפושים בחודש (מדוייקת). כלומר אנשים פשוט מחפשים את הביטוי המדויק.

נפח החיפושים של הביטוי something 90,500 בחודש
תמונת מסך של תוכן האתר עצמו:

האתר something.com שאין בו כלום


חשוב לציין שרק לאחר פניות של אלפי גולשים וסקירות רחבות של טובי הבלוגרים בעולם גוגל החליטו ידנית להסיר את האתר מהמיקום שלו, זהו אינו תיקון של האלגוריתם אשר יצר את הבעיה אלא פעולה ידנית ממוקדת להסרת תוצאה אחת בלבד (יש עוד אלפי תוצאות כאלו)

אתר purple.com - אתר purple מכיל בתוכו עמוד בצבע סגול, אין באתר כלום אפילו לא השקיעו ב Title, אישית ניסיתי לחפש בSource של העמוד רמזים אך לא העלתי כלום בחכתי (אם יש לכם תובנות בנוגע לאתר זה אנא שתפו בתגובות)

לביטוי זה יש יותר מ 200,000 חיפושים מדויקים בחודש ואתר purple.com ממוקם שני בביטוי זה.

הביטוי purple עם יותר ממאתיים אלף חיפושים בחודש

תמונת מסך של תוצאות החיפוש:

תוצאות החיפוש לביטוי purple האתר ההזוי במקום השני בגוגל
תמונת מסך מתוך האתר עצמו:

תמונת מסך מהאתר הריק של purple.com

אתר קורס-פסיכומטרי.com - אתר שקיים משנת 2008 אך לא הופיע בשני העמודים הראשונים בשנה האחרונה לפתע צץ במקום עשירי באחד הביטויים התחרותיים בתחום הלימודים בביטוי "פסיכומטרי".  ומופיע בחמישייה הראשונה בביטוי לא פחות תחרותי "קורס פסיכומטרי". חשוב לציין שבביטויי לימודים תחרותיים מאוד בדרך כלל דרוש הרבה תוכן ומדד אמינות מאוד גבוה מול גוגל, במקרה של אתר זה מדובר בעמוד נחיתה פשוט כמו עמוד של PPC.

מספר החיפושים לביטויים השונים בהם האתר מופיע:

נפח החיפושים לביטויים פסיכומטרי וקורס פסיכומטרי


המיקום הנוכחי שלו בתוצאות החיפוש בביטוי פסיכומטרי:

מקום 10 בביטוי פסיכומטרי בגוגל ישראל
 תמונת מסך מתוך האתר:

תמונת מסך מתוך האתר קורס-פסיכומטרי.com - סה"כ עמוד נחיתה

בבדיקה מעמיקה יותר, ניתן לראות שהאתר פשוט קונה קישורים מרוסיה ומאתרים אחרים, אין בו תוכן משמעותי. האמת אין בו תוכן בכלל. כל העמודים השונים שמדורגים גם מבצעים הפנייה פנימית לאותו עמוד בית.

תמונת פרופיל הקישורים הנכנס של האתר (שימו לב לסיומות) 


רוב הקישורים הנכנסים עם RU - אתרים מרוסיה. קישורים קנויים.

פרופיל הקישורים של האתר הזה על פי הפוסט של גוגל מוגדר כ WEBSPAM, עם זאת הוא עדיין בתוצאות החיפוש. והוא לא לבד, אוכל לשלוף לכם עוד עשרות אתרים בתחומים הסובלים מWEBSPAM, גוגל מוציאים עוד ועוד עדכונים ועם כל עדכון תוצאות החיפוש נעשות פשוט הרבה יותר גרועות.

פגיעה מכוונת באתרים בתוצאות החיפוש הפכה לאפשרית לאחר עדכון פינגווין

 

לאחר עדכון האלגוריתם האחרון עלתה מגמה מדאיגה מאוד מצד מקדמי אתרים בחו"ל ואף בארץ. שניתן בקלות לפגוע באתרים על גבי תוצאות החיפוש. השירות החדש נקרא "Negative SEO" (קידום אתרים שלילי).
בניסוי מכוון של כמה גורמי SEO בעולם כנגד דן ת'יאס נראה שעל ידי בנייה מכוונת של קישורים בביטוי ספציפי אפשר להפיל אתרים מתוצאות החיפוש -  ממצאי הניסוי המלא כאן
המגמה הזו מדאיגה מאוד, כי נראה שלאור העדכונים האלגוריתמיים השונים של גוגל, תוצאות החיפוש הפכו לתוהו ובוהו.

אותו אלגוריתם שנועד לסנן פעולות של WEBSPAM הוא למעשה האלגוריתם שמעניש אתרים חפים מפשע, או אתרים שהיו מטרת לפעולות זדון של מקדמי אתרים אחרים, לפני האלגוריתם היה מעט קשה יותר לפגוע במתחרים בצורה כזו כי בניית הקישורים הייתה צריכה להיות בנפח משמעותי הרבה יותר, אך היום נראה שרובוט אוטומטי בשילוב של 30 יום יכולים להסב נזק משמעותי לאתרים.

עדכוני אלגוריתם של גוגל - פתרון שמביא עימו עוד בעיות 

 

חשוב להבין, גוגל הוא מנוע החיפוש הכי מדויק ורלוונטי שיש בארץ ישראל ובהרבה מקומות בעולם. נסו לגלוש בבינג או ביאהו ותראו אילו תוצאות חיפוש תקבלו. אין ספק שגוגל עושים עבודה נהדרת ומהווים חזית טכנולוגית פורצת דרך בכל הקשור איסוף והצגת מידע. 

עם זאת המאמצים שלהם לתקן את האינדקס או לרסן את הגולשים (מקדמי אתרים, בעלי אתרים וכו') נכשלים, כי אלגוריתמים לעולם לא יוכלו לגבור על המוח האנושי, ורובוט לעולם לא יכול ללמוד את המוח האנושי כמו אדם אחר, כך שהמלחמה של גוגל ב WEBSPAM נידונה לכישלון כבר מההתחלה. 

האלגוריתמים מביאים עימם דפוסי התנהגות חדשים מצד בעלי אתרים ומקדמי אתרים, כך שכל עדכון האלגוריתם דוחף את חברות קידום האתרים לנתח ולהעמיק את הידע בכדי ללמוד את האלגוריתמים ולגבור עליהם - בנתיים Humans - 10 <> algorithms - 0 . 

חלאס עם הצהרות השווא של גוגל - אני לא קונה את מה שהם מנסים למכור לי. קידום הוא לא שחור או לבן או אפור הוא טבעי או לא טבעי, אין זה משנה האם זה רובוט או לא, אם התוכן איכותי והקישור רלוונטי הוא יהיה רלוונטי לא משנה מי בונה אותו. 

לומר שהתוצאות טובות יותר, עשו לי טובה. מאז עדכון פינגווין יש יותר WEBSPAM מאשר שהיה לפני כן, זה נראה יותר כמו ROLLBACK לשנת 2002 מאשר התקדמות לתוך הרבעון השני של 2012.

6 תגובות:

  1. יפה מאוד. לא שמעתי על הדוגמאות האלו עד כה.

    מה שכן, גם אני ראיתי מקרים שבהם "Domain Stuffing" (בניית אתרים מעפנים עם שמות דומיין אטרקטיבים) מביא לתוצאות כאלו... מאט קאטס אמר מזמן שהם רוצים לטפל בזה, אבל גוגל עדיין תקועה בסיפמטום שהיא יודעת הכי טוב מה לעשות...

    בוא נקווה שהפידבק יעשה את שלו... לקוות מותר :-).

    השבמחק
  2. אני מאמין שבאמצעות החיפוש החברתי של גוגל הם יפתרו במהירות רבה מתוצאות כאלו.

    השבמחק
  3. בנתיים זה לא נראה שתוצאות כאלו הולכות להיעלם...

    השבמחק
  4. תוצאות כאלה לא יעלמו בקרוב

    השבמחק
  5. לצערי, אינני יכול שלא להסכים עם כל מילה...
    העניין אבל הוא שלמרות התוצאות הקיימות ולאור העובדה שגוגל אינם מציגים תוצאות איכותיות ה י ו ם. אם בגוגל כן מתאמצים להציף לפני השטח את ההגדרה של קידום לבן וקידום שחור- למה להמשיך לעסוק באפור ובשחור? תוצאות עכשיו? בטווח הקצר?
    אף Brand לא יסכים לזה בידיעת הסיכונים ובצדק.

    השבמחק
  6. איתן, אינך מסתכל על התמונה הגדולה... BRANDS לא יכולים לסבול מענישה של גוגל, אם YNET היו עושים WEBSPAM אתה חושב שגוגל היו מסירים אותם מתוצאות החיפוש? אתה מבין את ההשלכות ?

    מצד שני אתרים קטנים שרוצים להתקדם, וניתן להפיל אותם מאוד מהר על ידי יצירת קישורים לאתר שלהם או גרוע מכך יקדמו ופשוט יפגעו - כלומר BRANDS מקבלים העדפות...

    יותר מכך, אתה מאמין שיש קידום שחור וקידום לבן ? אין כזה דבר... קידום אתרים מעצם היותו פעולות קידום יזומות מהווה הפרה בוטה של התקנון של גוגל וכמובן שישירות נחשב כ"שחור". אין שחור או לבן, יש טבעי או לא טבעי (יותר מדויק, יש נראה טבעי ולא נראה טבעי).

    לגוגל יש אינטרס לשמור על התוצאות הללו לא נקיות כי מודל הרווח העיקרי שלהם זה PPC - יותר מכך, כל ההתקדמות של גוגל כולל האלגוריתמים האחרונים פוגעים ישירות בזנב הארוך - למה לדעתך הם מעוניינים לפגוע בזנב ארוך ? אם זנב ארוך היה מניב הכי הרבה המרות מכל הביטויים השונים? (כסף איתן... כסף בלבד)

    השבמחק