יום שבת, 26 במאי 2012

שמועות על פינגווין 1.1 - האם פינגווין בכלל מעניש ?

החל מחודש מרץ גוגל החלו לבצע עשרות שינויים לאלגוריתם החיפוש, החל משינויים באופן ההתייחסות של אלגוריתמים קיימים ושחרור של אלגוריתמים חדשים. לאחר השינויים המסיביים במנוע החיפוש החלו לעלות עשרות כתבות בנושא במיוחד על אלגוריתם פינגווין שנוצר על ידי גוגל במטרה לסנן אתרים המשתמשים בבניית קישורים שחורגת מהתקנון הרשמי (Webspam).

האתרים הראשונים שנענשו היו רשתות של אתרים תומכים 

בשביעי למרץ הכה אלגוריתם במנוע החיפוש שהחל לסנן רשתות של אתרים תומכים, אמנם כל חברות קידום האתרים שמרו על שתיקה, אולי שתיקה מביכה, אך רשתות האתרים של כל חברות קידום האתרים נפגעו במידה כזו או אחרת. חלק מהחברות ספגו רשתות שלמות שנעלמו ולחלק אחר אתרים בודדים שנעלמו. העונש התאפיין בהסרה מוחלטת של האתר מתוצאות החיפוש. 

בתחילת חודש אפריל גוגל הוציאו הצהרה רשמית על 50 השינויים שבוצעו במנוע החיפוש ובאופן שבו גוגל מדרגת אתרים על גבי האינטרנט. השינויים הללו להבדיל מעדכוני אלגוריתם קודמים היו מהותיים מאוד וגוגל לא סיפקו מאחוריהם הסברים כלל, בדרך כלל שיצא עדכון אלגוריתם היינו מקבלים פוסט שמעניק לנו מידע רב על השינוי, כאן אנו רואים שורה אחת על כל שינוי ללא הסבר מפורט על מה בדיוק נעשה.

אלגוריתם פינגווין - סינון של קישורים לא טבעיים

אלגוריתם פינגווין עלה בסוף חודש אפריל ונוצר במטרה לסנן אתרים אשר בפרופיל הקישורים שלהם נמצאו כמויות גדולות של קישורים שאינם טבעיים. קישורים לא טבעיים הוא מנוח מעט מעורפל אך מכמה מקורות וניסויים שבוצעו בחו"ל נראה שבניית קישורים באתרים שאינם איכותיים באופן סיסטמטי יוביל אתכם לקבלת ההודעה בכלי מנהל אתרים. 

נראה שככל שהזמן עובר עולות עוד ועוד כתבות על איך להתמודד עם שינוי האלגוריתם הזה ואיך להימנע מסינון על ידי פינגווין ופנדה, כיום כבר ברור שההתייחסות של חברות קידום אתרים לנושא זה מתחלקות לשתי אסכולות. אלו שמאמנים שפינגווין הינו אלגוריתם המעניש את האתרים ומתייחסים אליו כאל עונש אקטיבי מצד גוגל לצד אלו שמאמינים שהאלגוריתם סה"כ מתייחס שונה לתמהיל הקישורים הקיים ומצמצם את המשקל או אף מתעלם מהמשקל שקישורים לא איכותיים מעניקים לאתר וכתוצאה מכך האתר נפגע במיקומיו. 

הבעיה הסמנטית נובעת מאופן ההתייחסות של החברות לאלגוריתם. אלגוריתם פינגווין על פי ההצרה הרשמית של גוגל סה"כ מזהה קישורים שאינם טבעיים ויודע להתייחס אליהם אחרת משאר הקישורים שנחשבים לרלוונטיים, כלומר לא מדובר על ענישה אקטיבית מצד גוגל אלא על סינון אלגוריתמי פשוט. 

אציג שתי דוגמאות שימחישו את ההבדל בין סינון פשוט לבין ענישה אקטיבית מצד גוגל:

ענישה אקטיבית מצד גוגל 

במידה ואתם רוכשים קישורים בכסף ומתקדמים בתוצאות החיפוש אתם עלולים להיענש בצורה אקטיבית מצד גוגל, במידה ומישהו יחשוף את העובדה שרכשתם קישורים ואף ידווח לגוגל האתר שלכם יענש בצורה אקטיבית, כלומר גוגל יחקרו באופן פרטני את האתר שלכם ואם ימצא שהטענות נכונות אתם תיענשו, עונש אקטיבי אינו נעשה על ידי אלגוריתם מתמטי אלא על ידי עיניי אדם.

ענישה מאופיינת בצניחה של 55 או 66 מקומות בביטויים הראשיים ואף יכול להתבטא בהסרה של ממש מתוצאות החיפוש, במידה ואתם שמים לב שאתרכם נעלם מתוצאות החיפוש ולא נמצא בביטויים שאתם מכירים פשוט הריצו פקודת site: פשוטה ותראו האם מופיעים תוצאות, במידה ואין תוצאות דעו לכם שנענשתם בצורה אקטיבית וסביר שתופיע הודעה בכלי מנהל אתרים על החריגה שלכם מהתקנון.

סינון אלגוריתמי פשוט

במידה ויש לאתר שלכם קישורים לא איכותיים בפרופיל הקישורים, ולגוגל יש אלגוריתם אשר יודע לסנן אותם או להתעלם מהם בשקלול הכוח שקישורים מעניקים לכם, האלגוריתם אשר מחשב את הכוח שאתרכם אמור לקבל יתעלם מהקישורים שנחשבים ללא איכותיים ובכך אתרכם יאבד מהכוח שלו ויצנח במיקומיו, ההבדל המהותי בין סינון לענישה טמון בעובדה שזהו אינו צעד יזום מצד גורם אנושי בגוגל לחקור את אתרכם לעומק אלא סה"כ שינוי באופן שבו גוגל מתייחס לאחד הפרמטרים עמם הוא מעניק רלוונטיות לאתרכם.

במידה וסוננתם על ידי אלגוריתם סביר שתראו צניחה במיקומיכם, צניחה בפייג'ראנק יכולה להופיע ואף צניחה מהותית בתנועה אשר נראית חשודה ומחוץ לדפוס התנועה הרגיל לאתרכם.

פינגווין אינו ענישה אקטיבית אלא סינון אלגוריתמי פשוט ולכן אין להתייחס אליו כאל גורם מעניש אלא סה"כ שינוי באופן שבו גוגל מתייחסים למשקל הקישורים שלכם, מנקודת הנחה זו פגיעה מכוונת באתרכם לא תהיה שונה לפני פינגווין ואחריו, כלומר אם היו בונים לכם קישורים לא איכותיים בכמות מסוימת בכדי לחבל באתרכם או באופן שבו הוא היה מתקדם האפקט הזה זהה לפני פינגווין ויהיה זהה אחריו, אמנם הראו שניתן לחבל באתרים וטוענים שהדבר נעשה קל יותר אחרי, אפילו אני טוען שיש דברים בגו, אך האמת מעט יותר מורכבת מאשר פינגווין

מאמרים שטוענים שהם יכולים לתקן את פינגווין או שירות של תיקון סינון פינגווין

אחד הדברים המעצבנים שנתקלתי בהם לאחר השקת האלגוריתמים החדשים היו מומחי SEO שלאחר מספר ימים החלו להעלות פוסטים על הדרך שבה ניתן לתקן את מדדי האתר במידה והוא סונן ואף הראו איך לבצע זאת, הבעיה בפוסטים כאלה חייבת להיות העובדה שהפוסט אינו מבוסס על מחקר אמפירי או ניסוי שנעשה, אלא על מידע קודם.

משמעות הדבר היא שמומחי ה SEO הללו יוצרים חשיבה של עדר, ואז צצות חברות קידום אתרים שלפתע מציעות שירות חדש של תיקון האתר במידה וסונן על ידי פינגווין, בניית קישורים אסטרטגיים חדשים, הסרת קישורים לא איכותיים וכו'. סלחו לי שאתבטא כך אך חברות קידום אתרים שמציעות את השירות הזה הן חברות רודפות בצע כסף שאין להם טיפת שכל ישר ובטח שאין להן מושג מה זה פינגווין מה הוא עושה ואיך הוא עובד. 

עדיף לקרוא את המאמרים הללו וללכת לבצע ניסויים על הכתוב, לא לקחת את הדברים כתורה מסיני רק כי מדובר במישהו ששמו הוא עולמי בתחום קידום אתרים, ישנו אגו גדול במקצוע הזה ומומחים רבים פשוט מסתמכים על הנחת יסוד של "אני יודע", "אני מכיר את גוגל" ויוצאים בהצהרות שאין להן שום גיבוי רק כדי למתג את עצמם חזקים יותר כמי שמציע פתרון ראשון מבין כל החברות. השתמשו בראשכם ואל תקנו כל לוקש שמוכרים לכם.

snake oil - ביטוי נפוץ לרמאות של תרופות מזויפות -http://snakeoilpromotions.com/
snake oil תרופה מזויפת של המערב הפרוע

4 תגובות:

  1. אני לא מסכים בכלל
    אישית הוצאתי 2 אתרים מעונש ישיר של גוגל פינגווין
    יש דרכים (לא הכי מתוחכמות להגיד את האמת) להוציא מהעונש
    צריך פשוט סבלנות...

    השבמחק
  2. על פי מה אתה קובע שגוגל פינגווין העניש אותך ?

    במהלך חודש מרץ העלו 50 שינויים - http://insidesearch.blogspot.com/2012/04/search-quality-highlights-50-changes.html

    במהלך חודש פברואר העלו 40 שינויים - http://insidesearch.blogspot.com/2012/02/search-quality-highlights-40-changes.html

    באפריל עשו עוד 52 שינויים - http://insidesearch.blogspot.com/2012/05/search-quality-highlights-53-changes.html

    ואתה אומר שפינגווין הוא זה שהעניש אותך ?

    השבמחק
  3. אורי כל מה שנשאר לומר זה "אמן"
    כמה שאתה צודק
    אבל זה משהו שמאפיין את התחום הזה.
    כל שינוי מהותי כל כך יהיה ניתן להסיק מסקנות רק לאחר פרק זמן ארוך יותר, למידה, מחקר וניתוח התוצאות.

    השבמחק
  4. בהחלט, עמית. לכן איני לוקח את הדברים ככתוב במאמרים וכתבות של מומחי SEO אלא הולך ובודק אותם - אני כבר מניסויים שביצעתי שללתי לפחות 50% מהכתוב במאמרים של החזרת אתר "מעונש פינגווין" בהנחה שיש בכלל כזה דבר ענישה של פינגווין ולא סינון פשוט..

    השבמחק