יום רביעי, 20 ביולי 2011

האם PR הוא באמת מדד להצלחה ?

אחת השאלות שאני נתקל בהן על בסיס כמעט יומי עוסקת בערכו הקידומי של ציון ה-PR או (Pagerank) שמקבל אתר מגוגל. כחברת קידום אתרים ישנה או חדשה אנו שומעים הרבה על ערכו של הפרמטר PR, האלגוריתם שפותח על ידי אחד ממייסדי גוגל לארי פייג' (על שמו האלגוריתם עצמו) נועד להעניק ציון בעל ערך אקספוננציאלי של 0-10 לכל עמוד על גבי האינטרנט. אותו ציון קובע את חשיבותו של העמוד ביחס לשאר העמודים באתר וביחס לכל שאר העמודים על גבי רשת האינטרנט שקוטלגו תחת אותו נושא.

במידה ולא ידעתם אין איך להעריך בצורה מדוייקת מהו ה-PR האמיתי של האתר שלנו אלא רק על ידי שימוש בכלים חיצוניים אשר מראים לנו את ה-PR המשוערך ביחס לעדכון. כלומר את ה-PR האמיתי של האתר או העמוד לא נדע, אך את מדד ה - TBPR נוכל לדעת (Toolbar Page rank). רוב מקדמי האתרים נוטים לתת משמעות יתרה לאלגוריתם זה ובוחנים אותו כמדד להצלחת האתר, למרות שאין למדד זה קשר ישיר עם מיקום האתר בתוצאות החיפוש תחת ביטוי מסוים.

התבלבלתם ? גם אנחנו


בכדי לפשט את הנושא, אפשר לראות שתוצאות החיפוש בגוגל אינם עומדים ביחס ישיר עם מדד ה-PR של העמודים המדורגים בו, כלומר המקום הראשון בתוצאות החיפוש תחת ביטוי מסוים לאו דווקא יקבל את מדד ה-PR הגבוה ביותר, ניתן לראות אף מקרים בביטויים תחרותיים שמדד ה-PR של העמוד המופיע בתוצאה הראשונה הינו 0 או 2.

לפני כשבוע היה עדכון PR, בעדכון שנעשה נראו עליות חדות. כלומר כל מי שאתרו נסרק בתוצאות החיפוש לפתע ראה עלייה במדד ה-PR שלו, לעומת זאת לגוגל ירד ה-PR מ -10 ל-9 בעוד שלפייסבוק המדד נשאר 10. הבעיות החלו לצוץ כאשר משתמשים רבים החלו לראות שליאהו יש מדד פייג'ראנק של 0. כלומר לאחר העדכון צנח ה-PR של האתר מ-9 ל-0. היה ברור שכנראה התרחשה טעות כלשהי או שגיאה בעדכון, או מצד גוגל או מצד הכלי שמודד את ה-PR.

שלשום בלילה נעשה עדכון PR נוסף שפתר את ה-Bug שחיבל במדד, אך האם המדד הזה בכלל רלוונטי לקידום אתר בתוצאות החיפוש?

האמון במדד ה-PR צונח פלאים בקרב בעלי אתרים וחברות קידום אתרים


חברות קידום אתרים שהחכימו כבר מזמן יודעות שאין ערך ממשי למדד ה-PR ביחד לקידום האתר, ניתן לקדם אתר ללא הזרמת "link juice" לאתר, ניתן אף לקדם אתר שמדד ה-PR שלו 0 לראש התוצאות, אז מה בעצם מדדה-PR כן נותן לנו.

מדד ה PR עדיין מהווה אחד מתוך יותר ממאתיים פרמטרים לדירוג האתר על גבי הרשת, משמעות הדבר אינה אומרת שככל שיהיה לך יותר PR אתה תופיע גבוה יותר, אלא סה"כ שהעמוד שקיבל ציון גבוה פשוט חשוב יותר או איכותי יותר ביחס לעמודים אחרים באתר וביחס לעמודים בתחומו על גבי הרשת. משמעות הדבר היא שתוכן איכותי שמקבל קישורים טובים שמקבל תנועה באתר יקבל מדד PR גבוה יותר.

המשמעות העקיפה היא ששוה לקבל קישורים מעמודים בעלי PR גבוה (האיכותיים מביניהם... יוסבר בהמשך. לכן כאשר אנו מחליפים קישורים לימדו אותנו להסתכל על מדד ה-PR של העמוד ממנו אנו מקבלים קישור. אין זה אומר שהמדד הזה יועיל יותר מאשר עמודים אחרים כל מקרה לגופו אך ניתן לקחת את הפרמטר הזה בחשבון.

ציון ה PR יכול להעניק לנו אינדיקציה טובה לגבי ההיררכיה הפנימית של הקישורים באתר שלנו, במידה ועמוד פנימי זניח מקבל PR גבוה מאוד, יכול מאוד להיות שכל כוח הקישורים באתר מפנה אליו, משמעות הדבר שגם גוגל חושב שהעמוד הזה ביחס לשאר העמודים באתר הוא בעל הערך הכי רלוונטי, מצב כזה יכול ליצור קושי בקצב ההתקדמות של אתר בתוצאות החיפוש, ובקידום הביטויים הרלוונטיים לעמוד הבית. ניתן לסדר את התופעה על ידי סידור מחדש של היררכיית הקישורים.

מדוע אין להסתמך על ציון PR כמדד אמין לאיכות וכוח ?


קיימות כמה סיבות טובות לא להתייחס ל-PR יתר על המידה וכן להתחשב במספר פרטמרים נוספים, כגון מיקום העמוד בתוצאות החיפוש תחת הביטוי המרכזי, איכות התוכן של העמוד, איכות האתר שמקשר אלינו.

PR אינו מעודכן על בסיס יומי, שבועי, חודשי


כמו שאמרנו בתחילת המאמר, מדד ה PR אינו מתעדכן תמיד אלא פעם ברבעון, יתרה מכך בשנה שעברה היו כמעט 8 חודשים ללא עדכון של PR כלל. משמעות הדבר היא שעמודים בעלי PR גבוה כרגע, יכולים להיות למעשה בעלי PR נמוך, פשוט מדד ה-TBPR (ציון הפיאר שמופיע בסרגל הכלים) אינו התעדכן. יכול מאוד להיות שאותו אתר מקשר ל"שכונות רעות" או אפילו עוסק בטקטיקות קידום פסולות, במקרה כזה עלינו לבחון טוב טוב אם אנו רוצים קישור משם, לכן מדד הPR אינו בהכרח מורה לנו על איכות העמוד או הקישור שנקבל.

ניתן לזייף ציון PR


אחת הטקטיקות העתיקות ביותר בקידום אתרים שחור הוא זיוף PR, ברגע שמזייפים את המדד ונותנים לגוגל לחשוב שהעמוד איכותי (לא אפרט על הטקטיקות מחשש שהם יבוצעו), בעדכון ה-PR הבא נוכל לראות פתאום PR 5 או PR 4 לעמוד שאיכותו היא ירודה מאוד, כולנו נתקלנו באתרי לוויין או אתרים תומכים שאינם איכותיים אך עם מדד PR גבוה מאוד. זוהי נורה אדומה בשבילנו, PR אינו מדד לאיכות אבסולוטי ויש לקחת בחשבון הרבה מדדים אחרים לפני ששוקלים לקבל קישור.

ניתן לפסל PR


את ציון ה PR ניתן להטות, אחד הפרמטרים שמעניקים לעמוד PR הוא קישורים נכנסים לעמוד. ברגע שיש הרבה קישורים נכנסים מעמודים בעלי PR גבוה, העמוד נוטה לקבל PR גבוה בהתאם. אלמנט זה עובד גם במבנה קישורים פנימי, אם נפסל נכון את הקישורים שלנו נוכל להטות PR לעמודים פנימיים ספציפיים ולהעניק להם משמעות גבוהה (כמו שהוצג במקרה בו משקל הקישורים או ההרריכיה הפנימית אינה נכונה). כלומר, לאו דווקא העמוד איכותי, ומדד הPR אינו רלוונטי כלל.

איזה פרמטרים יש לשקול כאשר אנו מעוניינים לקבל קישור טוב


כאשר רוצים להטמיע קישור בעמוד ספציפי אנו צריכים לשקול מספר אלמנטים חשובים שיסייעו לנו לקבוע האם העמוד איכותי וכוח הקישור יהיה משמעותי, לפי סדרת שאלות קצרה נוכל לקבוע האם כדאי לנו לקבל קישור או לא.

  • האם כמות הקישורים היוצאת מהעמוד עולה על 60 ? 
  • האם העמוד או האתר מקשרים ל"שכונות רעות" (אתרי הימורים, אתרי סקס, אתרי זיופים)
  • האם העמוד ממוקם גבוה בתוצאות החיפוש תחת הביטוי אותו אני רוצה ? 
  • האם האתר ממוקם גבוה בתחום בו אני מקדם, האם נקבל קישור מעמוד העוסק באותו ביטוי ?
  • האם האתר ממוקד בנישה ספציפית או שמא אתר כללי ובעל ריבוי נושאים ?
  • האם האתר מתעדכן באופן שוטף ויש לו תוכן איכותי ו"טרי" מידיי חודש ?
  • האם מדד ה-PR שמוצג בסרגל הכלים עומד ביחס ישיר לאיכות העמוד (האם התוכן נראה לא איכותי אך עדיין יש PR גבוה)
לסיכום, נראה שאמנם פייג'ראנק הינו מדד שעדיין משתקלל תחת כל הפרמטרים שאנו צריכים לקחת בחשבון בקידום האתר שלנו ובאסטרטגיית בניית הקישורים שלנו, אך הוא רחוק מלהיות משמעותי. לא הייתי נוטה לתת למדד זה משקל יתר, אישית איני מתייחס אליו כלל. 

4 תגובות:

  1. המדד אומנם לא נשקל כיום אבל אסור לשכוח שגוגל עדיין לא נטשו אותו כמו שחשבו כנראה שיש להם תוכנית שיפתיעו אותנו

    השבמחק
  2. כפי שצוין, המדד עדיין קיים ועדיין נכנס בתור פרמטר בדירוג האתר, אך אין לשים עליו יותר מידיי משקל ויש לשקול כמה שיותר פרמטרים בכדי לקבל תמונה ברורה..

    השבמחק
  3. פוסט מצויין שנותן נקודות למחשבה, אני חושב שיש מדדים מסוימים שאפשר לראות כ"ויטמינים" לאתר,ז"א יש כאלה שאולי פחות חיוניים לנו אבל תמיד מחזקים את המערכת החיסונית :)

    השבמחק
  4. היי אורי.
    כרגיל הפוסטים שלך גורמים לנו להבין טוב יותר את המערכת הסבוכה הנקראת גוגל,מה עוד שעכשיו הבנתי למה היה שינוי בPR שלי לפני יומיים לרגע חשבתי שזה טעות שלי.

    השבמחק