יום שני, 25 ביולי 2011

עקרונות בסיס בקביעת רמת התחרותיות של תחומכם בגוגל

אחד השלבים הבלתי נפרדים בהתקדמות שלכם בתוצאות החיפוש הינו "מחקר מתחרים", בדרך כלל נעשה בשלבים הראשונים בכדי לקבוע כמה התחום תחרותי, מי המתמודדים העיקריים שלכם וחלק חשוב בבניית אסטרטגיה שיווקית לקידום אורגני במנועי החיפוש, חשוב לזכור שמחקר מתחרים יש לבצע כל כמה חודשים, בכדי לנטר בצורה מדויקת את התקדמות המתחרים והצעדים השיווקיים שהמתחרים שלכם מבצעים, כדי שתמיד תוכלו להישאר צעד אחד לפניהם.

קביעת רמת התחרות של התחום בו אתם מעוניינים לקדם


אם אתם מעוניינים לבצע מחקר מתחרים בכדי לקבוע את רמת התחרותיות בתחומכם, עליכם לבחור את מילות המפתח שלכם בקפידה, מחקר מתחרים ותחום צריך להתבסס על שלושה עקרונות:

  • תחרותיות: מספר העמודים הקיימים באינדקס של גוגל תחת הביטוי בו אתם מעוניינים לקדם
  • סמכותיות: למי שלא מכיר authority rank (מדד סמכותיות) הינו פרמטר חשוב מאוד בקביעת רמת התחרות בתחום, ככל שיש יותר אתרים סמכותיים ועמודים סמכותיים כך יהיה קשה יותר להתקדם בביטוי. חשוב לזכור שסמכותיות נקבעת לעמודים בפרט ולדומיינים שלמים בהתבסס על קישורים מאתרים\עמודים סמכותיים ועל בסיס תוכן איכותי שיש באתרים עצמם. 
  • רלוונטיות: כמה אתרים רלוונטיים יש תחת ביטוי מסוים שאתם מעוניינים לקדם בו, יש להתחשב בפרמטרים שבתוך האתר (On-site factors) כגון נוכחות ביטוי המפתח בעמודים השונים וכמובן בפרמטרים החיצוניים (Off-site factors) כגון מספר הקישורים הנכנסים תחת אותו ביטוי. 

דע את המתחרים שלך


על ידי כך שתוכלו לדעת טוב איזה אתרים או עמודים חזקים בתחום שבו אתם הולכים לקדם כך תוכלו להעריך ולבחור בצורה יעילה יותר את מילות המפתח בהם תרצו לקדם את אתרכם:

בכדי לבצע מחקר יעיל עליכם לדעת את הדברים הבאים:

  •  מספר העמודים המתחרים בכם תחת אותו ביטוי
  • מהם עשרת העמודים הראשונים תחת אותו ביטוי (האם האתרים הללו סמכותיים, האם העמודים סמכותיים)
  • מספר הקישורים ומספר הדומיינים השונים המפנים לאותם עמודים (העשירייה הראשונה)
  • מדד הסמכותיות של כל עמוד ושל כל דומיין שנמצא בעמוד התוצאות הראשון בגוגל
  • איזו אופטימיזציה עברו העמודים והאתרים שמופיעים בעמוד הראשון תחת אותו ביטוי 

מספר העמודים המתחרים בכם


במידה ותדעו כמה עמודים מתחרים בכם תחת אותו ביטוי, תוכלו לקבל אינדיקציה די טובה לרמת התחרות שעליכם לצפות לה, ישנם מספר דרכים לבדוק זאת אך הדרך הקלה ביותר היא פשוט לגשת לגוגל לחפש ולראות כמה עמודים מאונדקסים תחת אותו ביטוי.
מספר החיפושים הכולל לביטוי בגוגל

אם תרצו לקבל נתונים מעט מדוייקים יותר אתם יכולים למקד את החיפוש שלכם לעמודים שביטוי המפתח נמצא בתגית ה-TITLE (כותרת העמוד), בכדי לקבל את העמודים המדויקים, ניתן לבצע זאת על ידי פקודת allintitle בשורת החיפוש של גוגל.
בפקודת allintitle אתם יכולים למקד את תוצאות החיפוש
דגש חשוב: יש להימנע מהיצמדות לשלב הזה וחקירה עמוקה מידיי, תחשבו על כך כאינדיקטור בלבד שיש לקחת בחשבון ולא כעל ערך אבסולוטי, כל שצריך זה 10 עמודים בעלי סמכות גבוהה משלכם בכדי למנוע מכם להיכנס לעמוד הראשון, לכן חשוב לקחת זאת כאינדיקטור בלבד ולשלב את המידע הזה עם שאר הנקודות שיש לקחת בחשבון במחקר מתחרים.

מהם 10 התוצאות בעמוד הראשון תחת אותו ביטוי


כאשר אתם חוקרים את רמת התחרותיות של תחום ספציפי בתוצאות החיפוש בגוגל, העמוד הראשון הוא "תיבת הזהב" שלכם, עליכם לחקור לעומק את האתרים והעמודים העומדים בראש התוצאות ובעמוד הראשון תחת הביטוי המרכזי שלכם וביטויים נוספים, ככל שתדעו יותר פרטים ותמפו בצורה יעילה את האתרים הללו כך תוכלו להעריך בצורה מדויקת יותר מול מה אתם מתמודדים, יש לדאוג לבצע את החיפוש "נקי" ככל האפשר ללא היסטוריה של דפדפן, ללא שימוש בקוקיז וללא חשבונות של גוגל.

חשוב לזכור שחיפוש "נקי" הוא כמעט בלתי אפשרי ואפילו דרך ה-IP בלבד גוגל יודעים לתת לכם תוצאות "רלוונטיות יותר עבורכם" עליכם להתאמץ ולנסות לחפש כמה שיותר "נקי" אך לא להיות אובססיביים, וכמובןלהתעלם מתוצאות חיפוש של חדשות, תמונות או וידיאו שעולים בעת המחקר.

מספר הקישורים ומספר הדומיינים השונים המפנים לאתרים בעמוד הראשון


בכדי שתוכלו להעריך טוב יותר את רמת התחרותיות עליכם לדעת כמה קישורים מפנים לעמודים המדורגים בעמוד הראשון של גוגל, מספר הקישורים יעניק לכם אינדיקציה טובה לגבי כמה התחום תחרותי, כמה עבודה יש לבצע ומהו מדד הסמכותיות של עמוד מסוים או אתר מסוים שמופיע בתוצאות. במידה ותחום תחרותי מאוד אך הקישורים שמקבלים אתרים בעמוד הראשון אינם מרובים יש לכם הזדמנות טובה להשתחל לשם, במידה ויש קישורים סמכותיים מאוד אתם יכולים להעריך ולאמוד טוב יותר את כמות ואיכות העבודה הנדרשת בכדי להביס אותם.

ניתן לבצע מחקר קישורים כזה על ידי מספר כלים, ישנם כלים חינמיים לצד כלים בתשלום. במאמר קודם שכתבתי על 5 דרכים לריגול אחרי המתחרים שלכם בגוגל, מפורטים הכלים כולם, אני אישית ממליץ על מג'סטיק-SEO ככלי האולטימטיבי למחקר קישורים של אתרים מתחרים. עליכם לקחת בחשבון שמחקר מתחרים יכול להניב לכם מידע חיוני והכרחי למיקוד מחקר המתחרים.

כמו כן אין להיצמד יותר מידיי רק לפרמטר זה, מספר הקישורים הנכנסים לאתר אינו מעיד על הסמכותיות שיש לעמוד כתוצאה מהיררכיה פנימית של קישורים, כמו כן חשוב לזכור שפרופיל קישורים נכנס אינו מעיד על איכות של אתר או איכות של עמודים, רק על איכות הקישור הנכנס.

מדד הסמכותיות של כל עמוד ושל כל דומיין שנמצא בעמוד הראשון


בכדי שתוכלו להעריך טוב יותר את רמת התחרותיות של תחומכם עליכם להעריך בצורה מדויקת כמה שיותר את רמת הסמכותיות של העמודים השונים המופיעים בעמוד התוצאות הראשון בגוגל תחת הביטוי בו אתם מקדמים, עליכם לזכור שניתן לחשב בצורה טובה מאוד כמה עמוד או אתר סמכותיים על פי איכות הקישורים הנכנסים אליהם ופרמטרים נוספים הקשורים להסתעפות פנימית של קישורים (משקל קישורים פנימי) וקישורים מאתרי סמכות שונים בתחומו או תחומים אחרים, כמו כן רלוונטיות של תוכן וקישורים יוצאים נכנסים בפרמטר זה.

חובה לבחון את העמודים המופיעים ב-10 התוצאות הראשונות, ולאתר אילו קישורים סמכותיים מפנים אליהם ומהי הכמות שלהם, לאחר מכן נסו לאתר דרך ההיררכיה הפנימית של המתחרה האם מדד הסמכותיות של האתר גבוה וקישורים רבים מובילים לעמוד הספציפי, כך תוכלו לאמוד בצורה טובה כמה סמכותי האתר כולו והאם הוא מחזק משמעותית את העמוד הספציפי, כמו כן התחשבו בפרמטרים של קישורים היוצאים מעמוד, האם ישנם קישורים יוצאים למקורות סמכות יעילים וטובים, מספר קישורים סמכותיים קטן יחסית יכול להעניק לכם יתרון במידה ואתם תפעלו להביא יותר קישורים איכותיים.

שוב אסור להיצמד ולהיות אובססיביים באיתור ומיפוי הסמכותיות של המתחרים, מדד הסמכותיות הינו מדד אחד חשוב בקביעת רמת התחרותיות בתחום איך, זה משתנה יחיד ויש להתחשב בכל המשתנים, ניתן להביס כל אתר סמכותי ככל שיהיה, תלוי מהי האיכות של כל המשתנים יחדיו.

רמת האופטימיזציה שעברו העמודים ב-10 התוצאות הראשונות בגוגל


חלק בלתי נפרד מתוך מחקר מתחרים הינו האופטימיזציה (On-site) שביצעו לעמוד או אתר, במידה ורמת האופטימיזציה נמוכה תוכלו לקבל אינדיקציה טובה מאוד לגבי רמת הקידום שהעמודים הללו עברו, כמו כן זהו אינדיקטור מעולה לגבי כמה קשה יהיה לעבור את אותו עמוד או אתר.

כאשר אאתם בוחנים אופטימיזציה שנעשתה לעמוד (On-site) קחו בחשבון שיש להשאיר את המחקר שלכם פשוט, ולעקוב אחר השאלות הבאות, בסופו של דבר תיתנו ציון של 1-5 כאשר 1 הוא הגרוע ביותר וה-5 הוא הטוב ביותר.
  1. לא נעשתה אופטימיזציה
  2. נעשתה אופטימיזציה גרועה
  3. נעשתה אופטימיזציה ברמה סבירה
  4. נעשתה אופטימיזציה די טובה לעמוד 
  5. האופטימיזציה של העמוד מצויינת
תעריכו מהי רמת האופטימיזציה שבוצעה על ידי מענה על השאלות הבאות: 
  • האם מילת המפתח מופיעה בתגית ה-TITLE (כותרת)?
    • מהו אורך הכותרת ? 
  • האם מילת המפתח מופיעה בעמוד תחת תגית H1 ? 
  • כמה טקסט מופיע בעמוד ? 
    • האם משתמשים במילת המפתח יותר מפעם אחת ? 
    • האם יש מילים נרדפות או מילים שאנו נצפה לראות בשיחה אודות אותו תחום ? 
    • האם הטקסט איכותי ? או טקסט למנועי חיפוש קידומי ?
  • האם מילת המפתח העיקרית מופיעה בגיות ALT של תמונות בעמוד ?
  • האם אתם יכולים לומר שיש פה "קידום יתר" (אופטימיזציית יתר או מיקוד יתר עד למצב שזה אינו נראה טבעי?)
  • האם זה נראה בולט שנעשה קידום רציני לעמוד ? האם נעשה שימוש בטקטיקות של ספאם (דחיסת מילות מפתח, הסתרת קישורים או מילים)
  • האם יש קישורים חיצוניים המובילים לעמוד תחת אותה מילת מפתח ?
    • האם בתוך העמוד עצמו או באתר עצמו מופיעים קישורים פנימיים תחת אותו ביטוי ?
אחרי שתדרגו בצורה טובה כמה אופטימיזציה הושקעה בעמודים הללו תקבלו אינדיקציה מעולה אודות כמה מאמצים הושקעו בקידום העמודים הללו לעמוד הראשון, חשוב לזכור לשמור על המחקר פשוט ולענות כמה שיותר מדויק, אין טעם לחפור יותר מידיי על כך, כי מחקר כמו זה דורש גם ככה עבודה סיזיפית ממוקדת וביזבוז מיותר של זמן על כך יזיק יותר מאשר יועיל.

לסיום - שילוב כל הפרמטרים לכדי תמונה אחת ברורה של תחרותיות


בכדי שתוכלו לאחד את כל הנתונים הללו עליכם ליצור סכימה, אפשרי לביצוע אפילו באקסל ולהציב את נתונים זה לצד זה בכדי לראות בצורה ברורה כמה תחרותי התחום, תוכלו לראות כמה קישורים נכנסים לעמוד, מה הציון שהעמודים קיבלו על אופטימיזציה, כמה האתרים והעמודים הללו סמכותיים, מהי רמת הסמכותיות של האתרים עצמם כמה עמודים מאונדקסים תחת הביטוי וכמה תוכן איכותי קיים באתרים והעמודים הנמצאים בעמוד הראשון. מחקר מתחרים שכזה הוא כלי חיוני מאוד לתכנון נכון של אסטרטגיית קידום אתרים אורגנית ויכול להעניק לחוקר הסתכלות מעמיקה אודות כמה עבודה להשקיע ומאיזה סוג. בסופו של דבר חשוב לזכור שכל אתר מעוניין להיות אמין וסמכותי בתחום שלו, לכן מחקר שכזה כל כמה חודשים משאיר אותכם בתוך המשחק.

6 תגובות:

  1. מרתק, מעניין ומדויק !

    השבמחק
  2. מאמר פשוט מעולה!יש כאן טיפים מעולים ושאלות שכל מקדם אתרים צריך לשאול את עצמו בשלב המחקר, נראה שלא השמטת דבר, שאפו!

    השבמחק
  3. תודה רבה, אני משתדל. במידה ויש לך רעיונות לעוד מאמרים כאלו שיכולים לסייע מבחינה מקצועית אשמח לשמוע רעיונות

    השבמחק
  4. אחלה פוסט, בתור איש SEO הייתי שמח לשמוע יותר על בדיקת תחרות בין זירות שונות. לדעתי מה שרשמת זה נכון אבל כיום אין כמעט דרך אחת לבדוק את כמות הקישורים של המתחרים שלך ולכן אולי כדאי לציין שכדיי לבדוק באמת את רמת התחרותיות צריך לשלב בין YAHOO, WMT, אופרטור של SITE ואולי אפילו איזה כלי בתשלום כמו Majestic SEO וכך אפשר לראות מדד טוב יותר והשוואתי ביחס לכמות הקישורים של האתרים הממוקמים בעמוד הראשון

    השבמחק
  5. אורי, כמו תמיד אתה כותב פוסטים מעולים. אני אישית מאוד חלש בקטע המחקרי ותמיד שמח לקרוא את דברי החוכמה שלך. תמשיך כככה והמון בהצלחה אחי.

    השבמחק
  6. אורנית:
    זה נכון צריך לשלב מספר כלים יחדיו בכדי לראות תמונה מדויקת יותר של כמות קישורים נכנסים, מומלץ להשתמש בכלים גמו מג'סטיק או כלי מנהל האתרים בכדי לקבל תמונה מדויקת יותר, שילוב של הכלים יכול לבהר את התמונה, רק חשוב לזכור פקודת לינק של יאהו בקרוב לא תהיה זמינה יותר וכלים חינמיים אחרים משתמשים בשירות של יאהו, כך שמג'סטיק בין כל הכלים בתשלום שאני מכיר הוא הכלי הכי יעיל ומדויק לדעתי. כמובן ששילוב של כמה כלים יעניק תמונה רחבה יותר.

    מרטין:
    תודה לך איש יקר, אני מאוד מעריך את התגובה שלך ואני תמיד שמח אם המידע שלי יכול לסייע, אני כותב את הפוסטים האלה בשביל אנשי מקצוע מהתחום ובעלי אתרים שונים בכדי שיוכלו לעבוד בצורה יסודית יותר ואיכותית יותר, תודה על המחמאות, מעריך את זה מאוד.

    השבמחק