יום רביעי, 27 ביולי 2011

עדכון פנדה 2.3 עלה לאוויר - עכשיו זה רשמי

פנדה 2.3

במידה ובשבועות האחרונים חשתם ריקודים בתוצאות החיפוש בגוגל, עכשיו זה רשמי, יצא עדכון פנדה 2.3 לאוויר העולם, למי שלא מכיר עדכון פנדה הראשוני שיצא לאוויר העולם בחודש פברואר הרעיד את עולם קידום האתרים ושינה לחלוטין את התמונה בתוצאות החיפוש, בארה"ב בעיקר. לעומת זאת בארץ החלו להופיע שינויים במשקלים והחשיבות שמקבלים פרמטרים שונים בדירוג האתרים בתוצאות החיפוש. הושם דגש על תוכן איכותי, אתרים שפרופיל הקישורים שלהם היה מורכב בעיקרו מפוטרים נפגעו משמעותית כתוצאה מכך.

האם פנדה הוא עדכון שוטף ?


לאחר השקת עדכון פנדה הראשוני נעשו מאות עדכונים קטנים ושוטפים שתכיפותם עלתה עם הזמן, מה שהפך את העדכון של פנדה לעדכון שוטף. חשוב להזכיר שעדכוני אלגוריתמים בגוגל הינם אבסולוטיים, משמעות הדבר היא כשעולה עדכון אלגוריתם הוא כנראה ישאר לנצח, כמו כן כמעט ולא קורה שגוגל משנים את העדכונים או מוסיפים עליהם עדכונים משמעותיים אחרים, ההבדל בין "ביגדדי 2006" ועדכון "פנדה 2011" הוא שפנדה עבר מספר שידרוגים מהרגע שיצא, אותם שדרוגים קטנים וגדולים כאחד עלו בתכיפותם ופנדה רשמית הפך להיות עדכון שוטף.

בשבועות האחרונים היה נראה שגוגל השתגע, תוצאות חיפוש החלו לעלות ולרדת בצורה די משמעותית, אתרים שכיכבו בראש התוצאות החלו לצנוח בעוד שאתרים שנראו לא משמעותיים החלו לעלות, השינויים היו די תכופים ולבעלי האתרים היו כמה וכמה לילות בלי שינה, המסקנה הראשונית שלי הייתה שמדובר בעדכון אלגוריתם כזה או אחר והיום זה וודאי.

דובר של גוגל מצהיר: "אנו ממשיכים בשדרוגים של עדכון פנדה בכדי להמשיך ולשפר את איכות תוצאות החיפוש במנוע החיפוש, במסגרת יותר מ 500 שינויים אלגוריתמיים שאנו מטמיעים בתוצאות החיפוש מידיי שנה"

חשוב להזכיר שמאז שיצא עדכון פנדה הראשוני שוחררו כ-5 גרסאות של העדכון כולל הגרסה הנוכחית של פנדה 2.3.
 עדכון פנדה שינה לחלוטין את פני תוצאות החיפוש בארה"ב וניקה את התוצאות בצורה יעילה מאוד, תלונות רבות שהתקבלו גרמו לגוגל שוב ושוב לבדוק ולשדרג את האלגוריתם, נראה שעדכון פנדה הוא העדכון האלגוריתמי החשוב ביותר מאז עדכון האלגוריתם "קפאין" ששיפר את מהירות האינדקס של גוגל.

על מה לשים דגש בכדי להימנע מפגיעה בדירוגי האתר ?


המשמעות העמוקה יותר של עדכון אלגוריתם זה הוא המחויבות האינסופית של גוגל לשפר את תוצאות החיפוש ולפתח את יכולת הסריקה והדיוק של התוכן המופיע בדירוגים, לכן יש לשים דגש חשוב יותר על פעילות האתר על גבי האינטרנט, יותר ויותר פעולות שעד היום היו לגיטימיות הופכות לפתע לפעולות שיכולות להזיק לאתריכם.

אלמנטים חשובים שיש לשים עליהם דגש בתכנון אסטרטגייה לקידום אתרים בהתאם לאלגוריתם:

  • תוכן איכותי בעל ערך מוסף - כתיבת תוכן למנועי חיפוש תעשה נזק
  • פרופיל קישורים מגוון עם פער קטן כמה שיותר בין מספר דומיינים מפנים למספר קישורים כולל - לדאוג שפרופיל הקישורים יהיה איכותי ומגוון (להימנע בשימוש מוגזם בפוטרים וקישורי רוחב)
  • קצב בניית קישורים ותוכן - לדאוג לשמור על קצב הגיוני של בניית קישורים ותוכן לאתר להימנע משימוש "במכות של קישורים" או "מקידום בזק", כמו כן להימנע מהעלאת תוכן בקצב לא הגיוני. 
  • להימנע מקידום יתר, לשמור על טקסט עוגן מגוון והגיוני לא למקד יתר על המידה את טקסט העוגן של הקישורים המובילים חזרה לאתר. 
 נראה שעדכון פנדה הוא אכן עדכון שוטף שמקבל שידרוגים כל הזמן, משמעות הדבר היא שכנראה זהו לא השדרוג האחרון שפנדה יקבל, אפשר לומר שבניגוד לעדכוני אלגוריתמים קודמים שפשוט עלו לאוויר העולם וביצעו את תפקידם אלגוריתם פנדה מקבל שדרוגים אינסופיים וכנראה שימשיך לפעול בצורה אינטנסיבית יותר ומדויקת יותר. בכדי להימנע מפגיעה באתרכם יהיה עליכם לתכנן את האסטרטגייה הקידומית שלכם בהתאם.

5 תגובות:

  1. האמת? לא רואה הבדל מהדרישות הנכונות בעבר. ממילא תמיד קדום נכון צריך היה להיות ידידותי קודם כל לגולש, ועל הדרך גם למנועי החיפוש. ללא שימוש נכון בכלי קידום למנועים לא תהייה חשיפה, אבל קדום מלאכותי יגרום לנטישה מהירה של המבקרים באתר, וגם לזה תמיד היה ביטוי משמעותי בגוגל, ביטוי שלילי.

    השבמחק
  2. הי אורי,
    בנוגע ל"תוכן איכותי בעל ערך מוסף", האם זה אומר ש"כתיבת תוכן מקצועית" (לפי מדדי צפיפות וכו') מתחילה להעלם מתחום קידום האתרים? האם יש סיכוי שכותבים מוכשרים שיכתבו באמת עבור הגולש יבלטו יותר מכותבים טכניים?

    השבמחק
  3. היי ענת,

    ההבדלים הם בדקויות והמשקלים שמקבלים כל הפרמטרים, תמיד יש צורך לעבוד "טבעי" ותמיד יש צורך לא להיות קיצוני בשיטות העבודה פשוט קו האמצע נעשה מדויק יותר ויותר, ועוד שיטות עבודה שהיו יעילות מאוד פעם נעשות לאט לאט פחות יעילות ויש להתאים את עצמנו.

    צ'רלי יקירי :)
    שאלה מצוינת, אכן תוכן מותאם על בסיס צפיפות מילות מפתח בלבד הופך אט אט לחסר רלוונטיות כל עוד לא מעניק באמת ערך מוסף אמיתי לקהל היעד שלו. וכותבים מוכשרים שכותבים למען הגולש תחת ההנחיות כבר מקבלים דגש טוב יותר מאשר כתיבה טכנית פשוטה של עקרונות כי תחשוב על כך בהיגיון בסופו של יום אתה לא אמור כלל לכתוב למנועי החיפוש אלא נטו לגולשים של האתר, או קהל היעד שלך.

    השבמחק
  4. האם זה אומר שגם אתר שכל מטרתו זה מכירת מוצרים, גם הוא צריך לכלול תוכן (איכותי או לא...)? אני מתכוונת לאתרים כמו יד2 וכאלה. ואם כן, איזה סוג של תוכן?
    בתודה מראש על העזרה,

    השבמחק
  5. כשאת בוחנת לעומק אתרי מוצרים ומכירות, נראה שברובם אין תוכן איכותי או מתחדש, למעט עמודי מוצרים ותיאורים גנריים שיש גם להרבה תארים יחד "תוויות מוצרים" "תקנים" וכו'

    אחד הפרמטרים החשובים הוא תוכן מתחדש וטרי, כמובן שתוכן איכותי ולא תוכן שנועד למנועי חיפוש, כלומר במידה ויש לך באתר מוצר כלשהו ואת יכולה לכתוב עליו מאמר ממוקד על השימושים בו, או מאמר על קטגוריה כזו או אחרת בצורה שיכולה להעניק ערך מוסף לגולש עלייך לעשות כך, אגפי תוכן ללקוח הם חשובים וכמובן שאם כתובים איכותי ונכון יניבו התקדמות טובה יותר בתוצאות החיפוש.

    השבמחק