יום שלישי, 1 במרץ 2011

שינוי אלגוריתמי חדש בגוגל

השבוע דווח בבלוג של גוגל על שינוי מאסיבי שנעשה באלגוריתם החיפוש, שנועד במטרתו לנקות את התוצאות החיפוש, אך הפעם הדגש הוא על ידי פגיעה באתרים פחות איכותיים, האלגוריתם פוגע באתרים בעלי כפילות תוכן ואתרים הנחשבים "פחות איכותיים", כמו כן גוגל מצהירים שדומיינים שנחסמו בתוסף החדש שלהם (המוזכר בהמשך המאמר) יסבלו מאותם תוצאות, לראשונה אנו רואים שיתוף אמיתי של דרישות הגולשים השונים.

כמו כן אתרים שמעלים תוכן מקורי ומעמיק יקבלו עדיפות גבוהה יותר, אתרים המעלים סקירות מעמיקות, מחקרים על נושאים מסויימים ומידע יעיל ואמיתי לגולש, נכון שלנו כאנשים קשה "לדעת" מה זה בדיוק אומר אתר איכותי או פחות איכותי כי לתוכן מקורי יש יותר מאשר עצם היותו "מקורי", אך תקני האיכות של גוגל נראה שעומדים פה אחד עם הגולשים ורצונותיהם. לאחר הטמעת השינוי החדש באלגוריתם 11.8% מתוצאות החיפוש של גוגל הושפעו מכך, וכל אתר שעלה מיקומו ישנו אתר אחר שירד מיקומו בתוצאות החיפוש.

תוסף החסימות של גוגל עומד פה אחד עם שינוי האלגוריתם ב-84%

אמנם זה לא חריג שגוגל מבצעים שינויים באלגוריתם החיפוש, אך לראשונה מדובר באלגוריתם שלוקח בחשבון את דעותיהם של הגולשים, על ספירת הקולות או הדומיינים שגולשים חסמו בתוסף הכרום החדש - Personal blocklist by Google .
התוסף נועד בכדי שנוכל לחסום דומיינים לא רצויים והם יפסיקו להופיע בתוצאות החיפוש שלנו, זהו כלי מאוד יעיל שמסייע לנו לנקות את התוצאות שיופיעו לנו אישית. אך לראשונה גוגל מנצלים את המידע בכדי להשפיע על תוצאות החיפוש.

נראה שהשינוי האלגוריתמי שגוגל הטמיעו בתוצאות החיפוש גורף כמעט לחלוטין ביחד עם הדומיינים שנחסמו הכי הרבה בתוסף שלהם על ידי הגולשים. יותר מ 84% מהאתרים שנחסמו הכי הרבה בתוסף הם גם אלה שנפגעו מיקומיהם בתוצאות החיפוש, מה שמאשש לגוגל שהאלגוריתם בהחלט מזהה מהי איכות ועומד בקנה מידה אחד עם רצונות הגולשים והמשתמשים.

כמו כן הוצהר שמוטמעים שינויים נוספים באלגוריתם החיפוש, בכדי לשפר ולדייק אפילו יותר. נראה שבשלב הראשוני השינוי שהוטמע ירוץ רק בארה"ב, במטרה לפתוח את השינוי בצורה גורפת לכל העולם כולו, גוגל צועדים בקצב די מטורף לכיוון של ניקיון מוחלט של התוצאות ונראה שהדבר עובד להם (אם כי בגוגל ישראל לא כל כך).

במידה והשינוי ייעשה בחומרה בישראל כמו שנעשה בארה"ב, אנו נצפה לראות תוהו ובוהו באינטרנט הישראלי, או שאולי נראה את האור בקצה המנהרה ויפסיקו לעלות לנו עמודי תווך של איזה אנדרטת אינטרנט, ויעלו סוף כל סוף אתרים נורמליים בתוצאות החיפוש, נמאס לראות דומיין חדש בן 5 ימים, שיש בו 3 עמודים מגיע לעמוד הראשון של גוגל. אתרים שאינם רלוונטיים פוגעים בנו ובגוגל, ואני מקווה שגוגל ישימו לזה סוף, כמו שנעשה בארה"ב.

שינויים בעבר באלגוריתם החיפוש ותוספות שיפרו את המצב - האמנם ?

לאורך השנים גוגל עידכנו אלגוריתמים שונים, החל מביג דדי, קפאין ועד למיידיי , השינויים הללו נעשו במטרה לשפא את תוצאות החיפוש, גוגל שמו לעצמם מטרה להביא את התוצאות הכי מדויקות שאפשר בזמן הכי קצר שאפשר וכמה שיותר מהן.

גוגל מצליחים במשימה זו בצורה יוצאת דופן שהצליחה להשאיר את כל המתחרים מאחורה, ולא סתם מאחורה. נראה שכל שינוי שגוגל מטמיעים הם מבצעים "קפיצה קוואנטית" ועלייה משמעותית ברמת האיכות של תוצאות החיפוש. פעם מה שהיה נראה כמו סלט גדול של ספאם הפך להיות חיפוש אישי מדויק להפליא.

נראה לנו טרוויאלי שאם נקבל איזה תוצאת ספאם אחת נוכל להתלונן, אך הזכרון שלנו קצר מאוד. בשנת 1999 ואפילו בשנת 2002, תוצאות החיפוש בגוגל היו כל כך נוראיות עד שהיינו הולכים למנועי חיפוש אחרים או צריכים לעבור עשרות דפים של זבל בכדי לקבל תוצאה אחת נורמלית.

עם השנים וככל שגוגל התפתחו ופיתחו את אלגוריתם החיפוש שלהם, התחלנו לראות את האור בקצה המנהרה בכל הנוגע לרלוונטיות, והמשמעות האמיתית של תוצאות "נקיות" התחילו לקבל צורה אמיתית. משעשע לראות שלמרות כל השיפורים והמצב היחסית "נקי" באינטרנט, עדיין נראה שקיימות מאסות עצומות של "זבל" על גבי הרשת.

אי אפשר לומר שתוצאות החיפוש לא השתפרו, תקישו שאילתא אחת ביאהו ותראו בצורה חד משמעית כמה גוגל מתקדמים יותר מאשר "מיקרוסופט" (שמניעה את כל תוצאות החיפוש של יאהו), ההבדלים הכל כך משמעותיים האלה מראים לנו שלמרות שגוגל כיום הם ה-"רע במיעוטו" אנו יכולים להיות שקטים שהאלטרנטיבה איומה הרבה יותר, לא יודע מה אתכם אני לא מתכוון לחזור למצב שבו אני צריך לדפדף 30 דפים בכדי למצוא תוצאה רלוונטית.

העתיד לבוא באינטרנט הישראלי - לא ברור כל כך


קשה לומר שהאינטרנט הישראלי ילך בעקבות האינטרנט בארה"ב, גוגל ישראל מפגרים מאחור בכמה וכמה רמות וישנם אלגוריתמים פחות מתקדמים אשר לא ניתנים או לא מיושמים באופן פעיל בישראל, כמו כן אלגוריתמים אחרים שכן מיושמים, מיושמים בצורה פחות קפדנית (כנראה לאור נפח הגלישה הקטן של השוק הישראלי) כאשר מסתכלים על גודלו של האינטרנט, השוק הישראלי הוא גרגיר אבק קטנצ'יק.

אנו כאן מייחלים ליום הדין של תוצאות החיפוש, ניקיון מוחלט של כל הזבל שקיים כאן, ואז כנראה שמאלפי האתרים שיש בשוק הישראלי ישארו כמה מאות (אלו שבאמת רלוונטיים), טוב אולי הגזמתי, כנראה שישארו כמה אלפים רלוונטיים וכל שאר האתרים פשוט יעלמו או ידחקו לעמודים האחרים בתוצאות החיפוש.

מה העתיד צופן ? זה נראה בעתיד

2 תגובות:

  1. השינוי חל רק בGoogle.com נכון?

    השבמחק
  2. לא, השינוי כבר הגיע גם לארץ, ההצהרה הראשונה הייתה שזה נעשה רק בגוגל com, כן

    השבמחק