יום חמישי, 12 במאי 2011

כוחה של היררכיה - אופטימיזציה כמפתח לקידום אתרים

גוגל תמיד הצהירו שהתוכן הוא המלך, כמו כן ידוע שקידום אתרים מורכב מעשרות עד מאות משתנים בעלי משקלים שונים, החל מאיכות התוכן, צפיפות מילות מפתח, הקשרים של ביטויים, מבנה הקוד של האתר ועד למבנה ההיררכי של התוכן והביטויים בתוך האתר. מאמר נפלא שעלה באתר Webpronews מסכם את עניין המבנה ההיררכי בצורה נפלאה.

כשאנו ניגשים לבצע אופטימיזציה לתוכן האתר עלינו לזכור כמה עקרונות חשובים מאוד, בחירת ביטויים בעלי רלוונטיות גבוהה לשירות האתר של הלקוח, בחירת ביטויים בעלי ערכי חיפוש גבוהים וכמובן חילוק היררכי נכון של אותם ביטויים לפי ההקשרים הלוגיים שגוגל ביצע בעבר (על סמך האלגוריתמים השונים איתם גוגל עובד).

חילוק היררכי נכון באתר הוא אחד מהשלבים הקריטיים ביותר בביצוע אופטימיזציה לתוכן האתר, השלב של חילוק היררכי נכון  נעשה בשלב הסקיצה (על הדף בלבד ולא תוך כדי ביצוע באתר). השלב הזה חשוב כי אם נבצע זאת ישירות באתר, אנו נעשה זאת בשלבים (תוך כדי בנייה) וגוגל יכול לסרוק את האתר כאשר הוא בשלבים, מה שיתן רושם שהאתר אינו מחולק נכון. 

לאחר שיצרנו סקיצה של חילוק היררכי נכון, אנו מבצעים את החילוק בצורה שוטפת ובבת אחת על כל האתר, אלא אם מדובר באתרי ענק, כגון אתרי חדשות למיניהם, אתרי מידע (ויקיפדיה) וכו'. חילוק היררכי נכון נועד בכדי להעניק מיקוד ורלוונטיות לאגפים השונים באתר.  זה יראה משהו בסגנון הזה: 

חילוק היררכי נכון לאופטימיזציה לתוכן האתר

כפי שניתן לראות בתמונה, ישנו חילוק היררכי ברור, שבו עמוד הבית עומד בראש הפירמידה, ואחריו ישנם קטגוריות רלוונטיות (שבחירת הביטויים בהם חשובה מאוד), תחתיהם יש את התוכן של אותה קטגוריה. באתרים בהם התוכן מגיע לרמות עומק גדולות יותר יכולים להוסיף גם תתי קטגוריה, אך עדיף להימנע מעומק של מעל 5 רמות פנימה, התפיסה הרווחת היא שרמות העומק הללו פחות רלוונטיות לגוגל (אם כי גוגל סורק את כל העמודים ומגיע כמעט לכל רמות העומק, במידה והאתר עבר אופטימיזציה למבנה נכונה)

לדוגמא אתר סלסלת פירות, האתר מחולק בצורה היררכית טובה וביחס טוב להקשרים השונים שגוגל ביצע לביטויים הרלוונטיים לשירותים השונים שהאתר מציע. החילוק ההיררכי הזה גורם לאתר להתקדם בכל הביטויים כולם בצורה יעילה יותר מאשר אתר שהיה מחולק ללא רמות עומק וקטגוריות שונות.

ניתן לראות את התוצאה הישירה המדוברת אם נקיש את הביטוי "משלוחי פירות" אמנם עמוד הבית מקודם בביטוי אחר, אך הוא עדיין מופיע בתוצאותיו של העמוד הראשון לביטוי זה, כתוצאה מהחילוק ההיררכי של האתר, שילוב של ביטויים בעלי הקשרים בקטגוריות השונות נותן לנו את האפשרות להעניק כוח גם לעמודים הפנימיים בצורה יעילה יותר.

ביטויים נוספים וחיזוק עמודים כתוצאה מחילוק היררכי
חילוק היררכי של האתר - סיכום דברים

חילוק היררכי לאתר נמנה אצלי כאחד השלבים הבסיסיים והקריטיים לכל אתר שאנו ניגשים לטפל בו, אם אנו מקימים אתר חדש לחלוטין, התהליך יהיה הרבה יותר קל כי אנו נקים אותו בצורה נכונה מלכתחילה, אך לרוב כמקדמי אתרים אנו מקבלים מערכת קיימת ואתר שכבר נמצא על גבי הרשת, ואנו נתקלים בהרבה מאוד הגבלות להתמודד איתם, החל מהגבלות המערכת ועד הגבלות תקציב על פיתוח. 

חשוב לזכור שהכנת מסמך המחלק בצורה היררכית את האתר, הוא מפת דרך ונועד לנסות ולגשר על הפער כמה שיותר, בסופו של יום אנו צריכים לקדם עם המערכת הקיימת ועם האפשרויות העומדות בפנינו, מהניסיון שלי ניתן לומר בוודאות שגם אתר ללא חילוק היררכי בתחומים מסוימים נוכל למקמו די גבוה, אך העבודה תהיה הרבה יותר ארוכה ומייגעת והעבודה החיצונית של קישורים תאלץ להיות מאסיבית מאוד. 


2 תגובות:

  1. חשוב לציין שיש לייצר תכנים איכותיים לכל מילת מפתח, כמו כן קישורים פנימיים עוזרים מאוד.

    בבניית ההיררכיה הדברים החשובים נשארים למעלה, הפחות חשובים נכנסים פנימה.

    עוד דבר שיש להתייחס אליו, הוא יצירה של עמודים שאינם הולכים להיות מקודמים. ריבוי תוכן, משמע אפשרויות רבות יותר בתוצאות החיפוש.

    בכול אופן מאמר יפה.

    השבמחק
  2. אורי היי
    קודם כל מאמר מעולה ואני חושב שאחד הדברים החשובים ביותר באתר אינטרנט הוא בבניית ההיררכיה של האתר רק השינויי הזה יכול לקדם אותך בצורה משמעותית ולא תצטרך לחפש כל הזמן קישורים נכנסים.

    השבמחק