יום רביעי, 1 בספטמבר 2010

שיווק באינטרנט - ההסטוריה חוזרת על עצמה

הביטוי מיתוג מחדש אינו זר לאלו העוסקים בעולם השיווק, הן באינטרנט והן בעולם המדיה מיינסטרים.
מיתוג מחדש זו פעולה שנועדה לרענן מותג קיים ולתת לו פנים חדשות, לשווק אותו מחדש בצורה כזו שיתפס שונה אצל קהל היעד או יפנה לקשת רחבה יותר או שונה של קהל יעד מאשר המיתוג הישן.

שלב הרוויה - שלב הדעיכה 


אחת הסיבות שחברות מבצעות מיתוג מחדש ידוע בשיווק כשלה "הרוויה" לקראת שלב "הדעיכה" של המוצר, אחת החברות שמשקפות את היכולת להשאר בשלב הרוויה הכי הרבה זמן בהסטוריה של השוק השיווקי היא חברת קוקה קולה, חברת קוקה קולה הצליחה להשאיר את המוצר שלה הכי הרבה זמן על המדפים.

עם ביקוש ששובר שיאים עד היום, וזאת בזכות מיתוג מחדש של המוצר והמותג כל פעם מחדש, יציאת מוצרים חדשים לשוק תרמה לחברה להרחיב את המכירות שלה אך המוצר העיקרי הוא גולת הכותרת של החברה, ושם המוצר כשם החברה "קוקה-קולה". 

כמעט כל החברות שאנו מכירים מיתגו את עצמם או את מוצריהם מחדש ואפילו יותר מפעם אחת בעשור, אם אתם מכירים את חברת פלאפון, או חברת שטראוס. אתם וודאי זוכרים את האייקונים הישנים או הלוגואים הישנים של החברה, סימן ההיכר שלה שהשתנה עם השנים. 

איך זה שמיתוג מחדש עובד ?


עובדה מעניינת היא, ששיווק מחדש עובד בצורה נפלאה, ובדרך כלל מותגים שאינם מתחדשים פשוט נעלמים עם הזמן. מצד שני ההסטוריה חוזרת על עצמה, עם באופנה ועם במוזיקה שממחזרת את עצמה שנים האנושות הולכת למבוי סתום. שוב אופנת הניינטיז חוזרת, המכנסיים הגבוהים הנוראיים. המוזיקה חוזרת להאוס של פעם שנשמע בדיוק אותו דבר.

ואפילו המותגים הישנים חוזרים, כמו מסטיק עלמה, מעדן הגולן ומוצרים אחרים שהקהל דורש בכדי לקבל משב רוח "מרענן" של נוסטלגיה שיחזיר לנו את החיים למקום בו הם היו אולי טובים יותר, תמימים יותר. כולם רוצים לחזור חזרה. שיווק מסייע לחברות למנף את התחושות האלה לטובתם.

מיתוג מחדש - לפעמים גם כושל


לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ומיתוג מחדש כמו שהוא יעיל יכול להסב נזק בלתי רגיל לחברה במידה ונעשה בצורה שגויה, לכן יש חטיבות שלמות העוסקות בשיווק ותקציב עצום נשפך על שיווק מוצרים בכל שנה, הן באינטרנט והן במדיה התקשרותית. מיתוג שגוי יכול להוביל להרס עד כדי חורבן החברה כליל. 

מקדונלדס ספגו הפסדים עצומים לאחר הסרט "לאכול בגדול" אשר מראה שאם נאכל מקדונלדס במשך 30 יום אנחנו לא רק נשמין אלא נסכן גם את חיינו. מייד לאחר מכן מקדונלדס יצאו במאמץ למתג את עצמם כמזון בריאות. לאחר שנים של מיתוג כ-"מזון מהיר" הניסיון הזה נכשל. 

אם כי הצטמצמו ההפסדים מהרגע שתוויות הערך התזונתי הגיעו למנות ונוספו כמה סלטים בריאים, אך מיתוג כולל מחדש כמזון בריאות נכשל כישלון חרוץ, מקדונלדס נאלצו לעשות אלפי סרטי תדמית וכמה פעמים למתג את עצמם בכדי לצמצם את הנזקים המשמעותיים מהסרט.

דבר מעצבן שהתחיל לקרות דווקא בנישה של שיווק באינטרנט, וקידום אתרים הוא מיתוג מחדש של שירותים שכולנו מכירים אבל בצורה כושלת. ערבוב ביטויים שיוצר מן ערפל קסום סביב משהו נורא פשוט, למזלנו קהל המתעניינים במשווקים ומקדמי אתרים אינו טיפש כמו פעם.

רק חסר שיקום "אלוהי קידום אתרים" המאחד בתוכו את כל שצריך בעולם השיווק, העיצוב, הבנייה והאחסון ביחד. אני לא יודע מה אתכם, אבל כאשר קונים שמפו ומרכך ביחד כמוצר אחד, זה כי אין מספיק כסף. והתוצאות של השמפו-מרכך הזה הוא לא משהו. 

כאשר שני המוצרים נפרדים, ויש לי מרכך שעושה את העבודה שלו ושמפו שעושה את העבודה שלו, התוצאות נראות אחרת. הציבור הישראלי מתקשה להבין שלא צריך לחפש קולבויניק שיעשה את הכל, כי אז אין ביקורת וכל הביצים בסל אחד, כאשר גורם אחד מקבל את כל הכסף על הכל ומטפל בכל הנושאים העבודה שלו נראית בהתאם.
שמקדם אתרים יהיה מקדם אתרים ובונה אתרים יהיה בונה אתרים ומעצב יהיה מעצב והם יתקשרו ביחד דרך פיקוח תמידי, כך הסכומים ממודרים, יש לנו פיקוח על העבודה והתוצאות יהיו בהתאם. 

תקציבי ענק - איך לקבל תקציבים כאלו

כל חברה מוציאה בשנה סכומי עתק על שיווק במדיות השונות, וכיום נוסף עוד ערוץ שיווקי שגם עליו מוציאים סכומים עצומים, המדיה החברתית באינטרנט (פייסבוק, פופיק, מקושרים, דה מארקר וכו') וכמובן מנועי החיפוש (יאהו, גוגל, בינג). שיווק במנועי החיפוש הוא לא מונח מדויק כי מדובר בקידום אתרים, אך פרסום בגוגל (PPC) מוכיח את עצמו מאד כשמדובר ביחסי המרה. 

לעומת זאת שיווק ברשתות חברתיות הופך להיות טרנד חדש ונוצץ, וכל חברה מעוניינת שיהיה לה מומחה אשר ישווק אותה נכון  בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות אשר יעלו את מודעות הציבור למוצריהם ושירותיהם. אנחנו כמקדמי אתרים יכולים להיות המומחים הללו. 

שיווק בפייסבוק זו אחת הדרכים להגדיל את החשיפה למוצר, מפאת המבנה של הרשת והעובדה שעצה של חבר תמיד עדיפה על פרסומת, כאשר המוצר שלנו באמת איכותי הוא יעבור מקיר לקיר (בפייסבוק) ויש סיכוי שאם העמוד בפייסבוק כתוב היטב גם תהיה מכירה של ממש. 

לנצל את העובדה הזו ולהביא שירות איכותי, אמיתי ויעיל לחברות יכול להיות הדרך שלנו לנהל קמפיינים ולקבל את התקציבים הללו מהלקוח שלנו, חשוב לזכור ששיווק ברשתות חברתיות רק בתחילת דרכו והצמיחה והביקוש כבר עצום.

עם זאת יש מודל אחד שמנצח אף את הרשתות החברתיות וזהו מודל קידום האתרים, כל התחום של שיווק באינטרנט בסופו של דבר עומד על מנועי החיפוש, מנועי החיפוש הן מביא הרווח הגדול ביותר באינטרנט בעל יחס ההמרה (יחס הפניה למכירה של ממש) מהגבוהים שיש כיום בנישה השיווקית והפרסומית. כי הדגש במנועי החיפוש הוא מיקוד.

בניגוד לבאנרים שתקועים לנו בפנים שאנו קוראים מזג אוויר או חדשות, הפרסומים בגוגל מופיעים לנו כאשר אנו מחפשים את מה שהמפרסם מעוניין למכור, משמע מנוע החיפוש מסייע לנו לקבל את התוצאות הרלוונטיות ביותר לנו כאשר חיפשנו דבר מה.

בעזרת גוגל, ומנועי החיפוש אנו מתמצאים מחדש באינטרנט, והשתנו כל החוקים של המשחק. קידום אתרים הפך להיות שחקן מרכזי בזירה הגדולה ביותר לפרסום באינטרנט הרי היא גוגל, וגוגל מעניקים לנו את כל הכלים לממש את מלוא הפוטנציאל הזה. 

בעזרת יצירתיות ויוזמה אנו יכולים לנהל קמפיינים עצומים ולקבל אלינו תקציבים גדולים, אם השירות שלנו איכותי, יעיל ואמיתי וכמובן מניב תוצאות. זה כבר תלוי בכם כמקדמי אתרים, בידע שיש לכם ובעקומת הלמידה שלכם. טיפ אישי, תמשיכו להעמיק בתחום כל הזמן לעולם אל תפסיקו לקרוא.


לסיכום: 

1.מיתוג מחדש זו דרך יעילה ביותר לרענן מותג או מוצר רק חשוב לעשות זאת בצורה חכמה, יש להתייעץ בצורה גורפת עם מומחים בתחום מיתוג עסקי ולדעת איך לבצע את התהליך בהדרגתיות נכונה אחרת נאבד את כל הנאמנות למותג.
2.ההסטוריה חוזרת על עצמה הציבור מעוניין בנוסטלגיה, אנו יכולים לנצל זאת לטובתנו ולשווק את המוצר שלנו תוך מינוף הרעיון הזה.
3. שיווק ברשתות חברתיות ומנועי החיפוש נמצא כרגע במעמקי התקציבים של כל חברה המכבדת את עצמה, רוצים להצליח תתנו שירות טוב ואיכותי ותוכלו אולי להיות אלה שמשווקים בשביל החברה את המוצרים \ שירותים.
4. גוגל כיום בישראל  מניב את יחס ההמרה הגבוה ביותר בכל הנוגע לפרסום, אם נמנף זאת לטובתנו ונעניק שירות איכותי, נוכל לקבל לקוחות חדשים וגדולים.

2 תגובות:

  1. אהבתי, פוסט יפה. אגב שמים לב לתופעה גם עם החברות שטראוס ומפעל הפיס.

    השבמחק
  2. נהניתי לקרוא את המאמר שלך, אני גם מסכים איתך שקידום אתרים הוא חשוב מאוד ובעיקר התפיסה של קידום העסק באינטרנט ולא רק דרך אתר אלא דרך כל ערוץ שנסרק על ידי מנועי חיפוש. מה שלא נסרק לא קיים

    השבמחק