יום חמישי, 29 ביולי 2010

גוגל היא מונופול ביפן - מיקרוסופט מתלוננים



מונופול - הוא מונח המגדיר בעלות או שליטה בלעדית של גורם מסוים בתחום חיים כלשהו. בתחום הכלכלה מגדיר המונח מצב בו בשוק של מוצר (או שירות) מסוים קיים מוכר אחד בלבד (מה שמקנה לאותו גורם, הקרוי בעל המונופול או מונופוליסט, שליטה בתחום פעילות בשוק, לרוב תוך הגבלה של התחרות בו).

ביום שלישי האחרון הודיעה יאהו יפן על שיתוף פעולה עם גוגל בשוק היפני. שיתוף הפעולה יביא למצב של מונופל כאשר יאהו יפן שולטת ב 57% וגוגל ב 37% משאילתות החיפוש ביפן. יחד שתי ענקיות האינטרנט ישלטו בלמעלה מ 90% מהשוק השלישי בגודלו בשאילתות החיפוש, למעלה מ 4.5 מיליארד חיפושים ביום.

יאהו יפן תשתמש בטכנולגיית החיפוש של גוגל בעוד שיאהו יפן תספק לגוגל מידע על קניות והפצה באינטרנט ביפן (ללא הפרטים אישיים של הגולשים). כמו כן, זה לא סוד שיפן היא אחד מהשווקים המרכזיים בשוק הטלפונים הסלולריים החכמים ויאהו יפן לא רוצה לפספס את הפוטנציאל העסקי שקיים במנועי החיפוש בסלולר.

אין ספק שזו סטירה לפנים של מייקרוסופט שהשיקה את מנוע החיפוש החדש שלה "בינג" (Bing) השנה ביפן, שיתוף הפעולה מחסל כמעט כל אפשרות לדריסת רגל של מייקרוסופט במדינת השמש העולה. מייקרוסופט תאלץ להילחם וקרוב לוודאי שתיאלץ לקנות את נתח השוק שלה בשוק היפני, חיבור עם AOL או פייסבוק בטח כבר על הפרק בישיבות החברה.

קרוב לוודאי שעסקאות עם עם חברות אלו לא יביאו לתוצאות כלכליות אופטימיות בעתיד הקרוב אך זוהי הדרך היחידה הנראית לעין בשלב זה שתעניק למייקרוסופט את האופציה להישאר על "לוח משחק שאילתות החיפוש" ביפן.

מצד אחד שיתוף הפעולה מעלה רגשות חיוביים עקב השמחה לאיד למייקרוסופט, הרי החברה שלטה שנים רבות ביד רמה על השוק העולמי במספר רב של תחומים. "מייקרוסופוט היא מונופל" הוא משפט שנכתב ונשמע רבות בכל המדיות השונות ובשיחות בין אנשים.

התלונות של מייקרוסופט על אישור העסקה בין יאהו יפן לגוגל כלפי הרשויות ביפן מעט אירוני הרי תקופה ארוכה היתה מייקרוסופט בצד השני של המתרס, הצד שנהנה מסכומים אסטרונומים של כסף אך חשוף ולתביעות בלתי פוסקות

מצד שני יש את ענקית האינטרנט החדשה ישנה, גוגל. גוגל שנכנסה לשוק היפני בשנת 2000 ומאז הספיקה להיות החברה המובילה בשאילתות חיפוש במספר רב של מדינות ברחבי העולם מבטלת כל סיכוי לתחרות אמיתית ביפן ע"י שיתוף הפעולה עם יאהו יפן.

המחשבה שחברה אחת מחזיקה בכל כך הרבה מידע של כל כך הרבה אנשים וחברות קצת מפחידה.
לנו נשאר רק לקוות שגוגל תמשיך לשמור על המידע הזה אצלה, תעשה בו שימוש מועיל ולא מזיק ותעמוד מאחורי ערכיה כגון "don’t be evil" לשנים רבות נוספות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה