יום שבת, 19 בספטמבר 2015

איך גוגל מדרגים תוצאות על סמך רמת האמינות של ישויות אינטרנטיות

בהרבה מאמרים שכתבתי במהלך ה-6 שנים האחרונות, ציינתי לא פעם את הכוח האמיתי שמאחורי בניית מותג על גבי האינטרנט. שיפור מדדי סמכות ואמינות כתוצאה מפעילויות שיווק איכותיות ואמיתיות תמיד מניבות תוצאות ארוכות טווח יציבות וטובות יותר מאשר ניצול אלגוריתמי כזה או אחר.

אל תבינו אותי לא נכון, ניצול אלגוריתמי עובד ולכן ניתן לראות בתוצאות הראשונות במגוון ביטויים אתרים שלא עומדים בקו אחד עם ההצהרות של גוגל, אך שימו לב שאלו גם האתרים שלאחר מכן נעלמים בעדכון האלגוריתם הבא, בין אם מדובר בפינגווין או פנדה, כבעלי האחריות לטפל בעסקים שמשלמים לנו כסף עלינו לבנות את המותג שלהם בצורה חכמה ולא תוך ניצול האלגוריתמים.

הזמנת מאמרים מכותבי תוכן ב60-120 ש"ח למאמר אינו עומד בקו אחד עם אסטרטגיית שיווק סקיילבילית לאורך זמן, פעילויות קידום של שנת 2006 אינן רלוונטיות אם ברצוננו לבנות מותג אמיתי על גבי האינטרנט כזה שישקף את העסק שלנו, החזון שלו והאופן שבו נרצה להופיע במנוע החיפוש. 

הדרך היחידה שלכם לנעוץ את עצמכם במקומות הראשונים תהיה להפוך ליישות משמעותית על גבי האינטרנט גם בעיניי הגולשים וגם בעיניי גוגל. מדדי טראסט הם חלק בלתי נפרד מהאופן שבו גוגל מדרגים אתרי אינטרנט ועליכם להיות אמינים וסמכותיים ככל שאפשר.

יש מספר רמות של טראסט המרכיבים (Trust Rank)


רבים מכירים Trust rank דרך שימוש ב seedlist. האופן שבו קישורים משפיעים על הtrustworthiness של האתר שלכם. וככל שיש לכם יותר קישורים מאותו גרעין של אמינות כך מדד האמינות שלכם גדל ביחס לתחום שבו האתר שלכם עוסק, כמובן שמעורבים כאן פרמטרים נוספים של תוכן, קישורים ויחס בין אזכורים לקישורים ישירים אבל נחסוך זאת במאמר הזה. 

פטנט שגוגל הגישו עוד בשנת 2006 וקיבלו אישור ממשרד הפטנטים עליו ב-2009 שופך אור על היכולת של גוגל לקבוע מהו מדד אמינות של "יישות" אינטרנטית ביחס לנושא ספציפי או אפילו מספר נושאים ספציפיים. כאשר בוחנים לעומק את הפטנט שנקרא "דירוג אתרים על פי מדדי טראסט" ניתן לראות שיש מספר מנגנונים בפעולה בכדי לחשב כמה אמינה "יישות" מסוימת על גבי האינטרנט ואיך החישוב נעשה. 

מנגנון מספר 1 ומספר 2 - קביעת מדדי טראסט ליישות וקביעת מדדי טראסט בין משתמשים ליישות

נלקח מתוך מסמך הפטנט המקורי של גוגל
יישות* מפרסמת דבר מה על גבי האינטרנט ביחס לתווית*, גוגל מבצעת רישום* של היחס בין היישות לתווית ושומרת זאת בבסיס נתונים מיוחד. לאחר מכן גוגל מחשבים את היחס של מדדי האמינות בין המשתמשים לבין היישות ביחס לתווית על ידי שימוש באינדיקטורים (למשל "Trust Button " - אסביר עליו בהמשך המאמר) ושומרים את היחס הזה גם כן. אז גוגל מחשבים את הטראסט בין היישות לתווית באופן ישיר על ידי שימוש ביחסים הללו.

(*) - פירוש מונחים
יישות - אדם בודד, קבוצה של אנשים, ארגון או חברה, אתר אינטרנט, מוסדות, סוכנויות ממשלתיות או כל דבר אחר)
תווית - נושא, מזהה קטגוריאלי
רישום - סימון היחסים השונים ושמירתם במסד נתונים מיוחד.

איך גוגל מחשבים מדדי טראסט ליישות?

הסבר על חישוב מדדי Trust של יישות מהפטנט המקורי של גוגל
אם נפשט את הכתוב למעלה, ישנן מספר רמות של "אמינות" שמשתמש יכול לתת ליישות על גבי האינטרנט במספר נושאים שונים ולכן משמעות הדבר היא שיישות אינטרנטית יכולה לפתח רמת אמינות וסמכות גבוהה במספר תחומים או נושאים שונים ולאו דווקא נושא ספציפי.

יישות אינטרנטית יכולה להיות מאוד אמינה בנושא כמו פוליטיקה ולא ספורט למשל, או שיווק אינטרנטי אבל לא בניית אתרים. אחת הדוגמאות שגוגל נותנים לאופן שבו משתמשים נותנים אמינות ליישות היא על ידי שימוש ב-Trust button (סלחו לי שלא אתרגם לעברית כי זה ישמע פתטי), גוגל אינם אומרים במפורש מהו Trust Button אבל מתוך תיאור בפטנט על האופן שבו משתמש מבצע עימו אינטרקציה ניתן להניח כמעט בוודאות שמדובר בקישורים פנימיים המופיעים בתפריטים שונים המובילים לעמודים פנימיים או אפילו חיצוניים הקשורים לביטוי החיפוש שבו השתמש המשתמש בהתחלה כמו כן כפתורי הפצה שונים או אפילו רשימות.

הסבר על האינטרקציה בין משתמש לtrust button 
trust button , או trust list או vanity lists הם חלק מהאופן שבו גוגל מחשבים את מדדי האמינות שבין יישות לבין משתמש ספציפי על ידי חישוב הפעולות של המשתמש והאינטרקציות שיש לו עם היישות. רק לאחר שגוגל מחשבים את מדדי הטראסט של תווית ספציפית דרך יישות ספציפית נעשה חישוב מחדש של כל מדדי הטראסט וגוגל מסדרים את התוצאות על פי הערך הסופי.

המננגנון שמאפשר לגוגל לחשב את מדדי הטראסט הללו עובד בצורה של קורלציה בין כל הנתונים השונים.


מדדי אמינות הם דינמיים ואתם יכולים להפוך לפחות אמינים עם הזמן


מדדי טראסט הם דינמיים מאוד ומשתנים כל הזמן, כלומר גם אם יש לכם מדד טראסט גבוה ביחס לנושא מסוים המדד הזה יכול להיחלש ככל שמשתמשים אינם לוחצים על trust button או מבצעים אינטרקציות בתוך האתר, משמעות הדבר היא שיישות אינטרנטית נחשבת לאמינה וסמכותית ככל שהמשתמשים שמגיעים לאתר מסמנים שהיא כזו.

מדדי הטראסט שלכם יכולים לעלות ככל שיותר Trust lists מיוחסים אל היישות שלכם וביחס לתווית מסוימת. בזמנו גוגל הוציאו תג שנקרא Author tag אנחנו גם זוכרים שב2014 הם ביטלו את התג הזה. עם זאת היכולת שלנו ליצור סמכות ואמינות "ליישות" שיכולה להיות גם כותב מסוים או שם מסוים או אדם מסוים הופכת לקריטית למדדי אמינות. ככל שתבנו את האמינות שלכם בנושא מסוים, כך תוכלו לצבור יותר כוח שיוביל למקומות הראשונים.

איך להפוך ליישות אינטרנטית אמינה?

אם ברצנוכם להפוך לאמינים וסמכותיים בתחומכם עליכם לדאוג שכל פעילויות השיווק שלכם מבטאות בדיוק את האמינות והסמכות שלכם. במאמר שכתבתי על שיפור מדדי הסמכות שלכם, תוכלו לראות בבירור שרק דרך פעולות שיווק חכמות תוכלו ליצור אמינות דרך היכולת שלכם לבטא את היתרון העסקי האמיתי שלכם. 

יישות

אסטרטגיית תוכן

כמו שכתבתי במדריך לבניית אסטרטגיה שיווקית, עליכם ליצור תוכנית אם לשיווק שלכם שתוכנית שיווק התוכן שלכם תהיה נגזרת שלה, חשוב שתוכנית בניית התוכן שלכם תהיה בקו ישר עם תוכנית השיווק המקורית. 

מספר פלטפורמות שניתן לעבוד עליהן כאשר מבצעים שיווק באמצעות תוכן:

  • אתר האינטרנט של החברה
  • בלוג שיושב באתר החברה או חיצוני לאתר
  • שיווק באמצעות אימיילים
  • אתרים בעלי מדדי סמכות ואמינות גבוהה הרלוונטיים לתחומי
  • יוטיוב וVimeo
  • טוויטר, פייסבוק ורשתות חברתיות
חשוב לציין שלכל ערוץ יש ליצור תוכנית תוכן ייחודית תחת היסודות של האסטרטגייה המלאה, זו הדרך היחידה לדאוג שהקו השיווקי נשמר ושלא יקרה שמספר ערוצים עובד בצורה לחלוטין שונה מהקול הייחודי של המותג שלכם.

**חשוב מאוד לציין שאתם חייבים לשלוט בצורה מוחלטת בכל ערוץ שיווק שבו אתם פועלים, ביוטיוב עליכם לדעת איך לשלוט ביוטיוב ולהביא את המדדים הנדרשים על ידי יוטיוב (צפיות, מנויים, הופעות בערוצים של אחרים וכו'). 

יצירת תוכן באופן שוטף ולאורך זמן בצורה נכונה ויעילה


עיקרון הבסיס החשוב ביותר בתוכנית תוכן מוצלחת היא היכולת לייצר תוכן כל הזמן ובהתאם לקצב הנכון, הדרך היחידה לעשות זאת היא ליצור שלד ברור שעליו בונים תכנים וכך מתאפשרת גמישות ליצור תכנים גם שאינם תחת התוכנית אלא בהתאם לטרנדים שמתרחשים בזמן אמת. 


לצורך הדוגמא אשתמש במאמר שאתם קוראים עכשיו בכדי להמחיש את התהליך. "איך גוגל מדרגים תוצאות על סמך רמת האמינות של ישויות אינטרנטיות"

רעיון  - בוחנים מגוון רעיונות ליצירת תוכן בהתאם למסר או הקול הייחודי של המותג שלכם, האם יש שאלות בתחומכם שתוכלו לענות עליהם, או דרישות מסוימות שתוכלו לענות עליהם בתוכן, הדרך כאן תהיה לבנות רעיון בצורה מאוד גסה. למשל, איך מגבירים את מדד האמינות של אתרים על גבי האינטרנט ואיך זה יבוא לידי ביטוי בפועל?.
שלד בסיסי - בשלב זה אתם צריכים לדעת איך מורכב המאמר, מה תהליך הזרימה שלו מהם השאלות שתרצו לענות עליהם ומה המסקנות שתרצו לכתוב עליהם במאמר, כמו כן כבר כאן תקבלו רעיון של מהם המקורות מהם תצוטטו שיתמכו בטענות של מאמרכם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת תהיה בצורה של נקודות. למשל המאמר הזה. 

  • טראסט ראנק ולמה הוא חשוב לדירוג
  • ההבדל בין טראסט רגיל לזה של יישות אינטרנטית (אזכור הפטנט המקורי של seedlist)
  • המנגנונים שמאחורי הפעילות של גוגל באופן החישוב של מדדי טראסט (שימוש בחומרים גרפיים מן הפטנט)
  • איך להפוך ליישות בעלת אמינות גבוהה - פרקטיקה בתוך אסטרטגיית תוכן
 יכולת הפצה - חשוב שתדעו כבר בשלב התכנון הזה איפה המאמר הזה הולך לעלות, במידה והוא עולה בפלטפורמה צד ג' כלומר אתר חדשות או אתר בתחומכם או אתרים אחרים, עליכם להכין את התשתית בין אם זה לדבר עם בעלי האתר או לשאול לגבי סוגי כתיבה שונים או הגבלות מסוימות שיכולות לחול על התוכן שלכם. הכוונה פה היא פשוט להתאים את עצמכם לפלטפורמה בה תעלו את התוכן, שהתוכן יהיה בנוי בצורה טובה ביחס לפלטפורמה בה התוכן יעלה. 
פרסום -  בין אם פרסתם מאמר בבלוג שלכם, או ביוטיוב עליכם לוודא שערוצי השיווק האחרים שלכם שולחים את המסר או מעלים מסר שיתמוך במאמר או במסקנות שלו. הפעילות הכי פשוטה תהיה להפיץ זאת ברשתות החברתיות שלכם לאחר העלאת המאמר, או אם פורסם מאמר בצד ג' לפרסם עליו מאמר תומך בפלטפורמה שלכם שמאזכרת את המאמר שהעלתם באתר האחר. 

לסיכום: דירוג על פי מדדי טראסט אינו פועל בוואקום ולכן יש לקחת אותו בהקשר המתאים, כמובן חשוב לבנות את האמינות והסמכות שלכם דרך העסק שלכם בצורה יעילה ולאורך זמן אם ברצונכם באמת להשאר במקומות הראשונים לאורך זמן, הימנעו ממניפולציות זולות או מדרכי קיצור, בניית סמכות לוקחת זמן שלא ניתן לדלג עליו. שימו את הטראסט שלכם בראש מעיינכם וכך תוכלו לתת לו ביטוי בכל שיווק שתעשו על גבי האינטרנט. 

9 תגובות:

  1. מעולה! יפה מאוד לראות שהם שומרים על רעננות בנושא אמינות הישות. מה שאומר שאם לדוגמא דמות מסוימת היתה מאוד פעילה סביב האתר שלה וייצרה תכנים וזכתה להמון אזכורים, ציטוטים, קישורים ואינטראקציות. ונניח שהפעילות פסקה.

    הרבה "ציידי קישורים" ירצו להשיג אזכור באתר הזה למרות שטכנית הוא כבר דומם מזה זמן מה. בעבר זה עדיין ייחשב לקישור איכותי כי הוא מדומיין רלוונטי, מדמות רלוונטית וכו'. וייתכן שגם היום זה המצב (כלומר הקישור עדיין טוב ומועיל ברמה מסוימת) אבל יותר סביר שהכוח שלו והיעילות שלו פוחתת ככל שעובר הזמן כי גוגל מזהה שמדובר ב"tombstone" של ישות יותר מאשר ישות פעילה.

    זה מוריד מהשולחן היצמדות לאתרים ישנים ודומיינים ישנים (ולפעמים כבר מתים) בתור אסטרטגיית קידום. זה גם נותן סוף סוף לגוגל את היכולת להיפרד מהצורך במשאבים מהסוג הזה כדי לחשב אמינות של עמוד. הכל הופך ליותר דינמי ועדכני.

    אין ספק שזה מראה את המגמה שגוגל עובדת עליה הרבה זמן , להפסיק להסתמך על קישורים כגורם מרכזי לדירוג (אם כי הדרך עוד ארוכה)

    השבמחק
  2. מדהימה אותי ההשקעה שלך, כל הכבוד!

    השבמחק
  3. תשמע, כל הכבוד על הכשרון, מדהים !

    השבמחק
  4. אחי אחלה מאמר, ממש מושקע!
    יישר כח!

    השבמחק