יום שלישי, 24 באפריל 2012

שינויים משמעותיים בגוגל - תובנות

כתבתי לא פעם על העובדה שתוכן איכותי עובד יותר מכל פעולה אחרת בקידום אתרים, חשוב לזכור שאמנם גוגל הצהירו מתחילת הדרך שתוכן איכותי הוא המדד המשפיע והחשוב ביותר בקידום אתרים, אך תמיד ברמת התוצאה נוכחנו לראות שמיטב המניפולציות אכן מביאות תוצאות, החל מבניית קישורים, קניית קישורים, שימוש בפרסונות חברתיות שונות, כתיבת מאמרי תוכן דלים ולא איכותיים המכוונים לקידום וכו'

ככל שמנוע החיפוש התקדם וגוגל החלו לפתח עוד אלגוריתמים ולהוסיף עוד משתנים לתמהיל שעל פיו אתר יתקדם במנוע החיפוש, העבודה של מקדמי אתרים בעולם ובארץ הפכה להיות מורכבת יותר וקשה יותר מה שדורש מכל חברות קידום האתרים להשתדרג או להיכחד, אם פעם יכולנו להשתמש בצפיפות מילות מפתח, כותרות מסודרות והיררכיה מסוימת בכדי להשיג תוצאות בזמן סביר התמונה השתנתה לחלוטין באופן שלא משתמע לשני פנים.

עדכונים אלגוריתמים שוטפים - הכלי של גוגל להילחם במקדמי אתרים

 

עדכון פנדה שהחל בפברואר של שנה שעברה היה התשתית לשינוי מאסיבי באופן שבו גוגל מתייחסים לפרמטרים השונים על פיהם אתרים מתקדמים בתוצאות החיפוש. רבים חשבו שפנדה היה השיא ששבר את גב הגמל ושאחריו קידום אתרים יחלוף מן העולם, אך ההיפך הוא הנכון. גוגל זקוקים למקדמי אתרים ממגוון סיבות, החל מהעובדה שמקדמי אתרים עולים על כל הטעויות, הפירצות והשיטות לעבוד על מנוע החיפוש ובכך דורשות מגוגל להתפתח ועד לעובדה שמקדמי אתרים דוחפים בכל הכוח את הרשת החברתית החדשה של גוגל (Google+) שלא מצליחה לתפוס מעוף בעולם ובמיוחד בארץ.

עדכונים אלגוריתמים שונים מצד גוגל יוצאים בקצב די מסחרר ברבעון הראשון של 2012, בפברואר עלו כ-40 שינויים נוספים לאופן שבו גוגל מנתח תוצאות חיפוש ובמהלך חודש מרץ עלו עוד 50 שינויים, ביניהם שינויים בהתייחסות של גוגל לאופן הניתוח של טקסט עוגן בקישורים, במספר מאמרים שונים שנכתבו ניתן לקבל תמונה מלאה על השינויים - יופיעו רפרנסים בסוף המאמר הזה.

חשוב להבין שהעדכונים האלגוריתמים הם הכלי היחיד של גוגל להילחם בתופעה של ספאם על גבי הרשת, כל פעולה יזומה של קידום שאינה טבעית מצד הגולשים ואינה מבוססת על טיב התוכן היא למעשה ספאם, גוגל שואפים לתת תוצאות כמה שיותר רלוונטיות המתבססות על האיכות של העמוד אותו הם מציגים.

במידה ותרצו סקירה מלאה של כל שינויי האלגוריתם שנעשו בגוגל מאז ומעולם - באתר סאומוז ניתן לקבל את כל המידע לפי שנים - כאן

תוכן איכותי הוא הבסיס לשיווק נכון באינטרנט וכך גם להתקדמות במנועי החיפוש

 

ככל שגוגל מתקדם יותר, כך המרווח לפעולות קידום אגרסיביות מצטמצם, אמנם כרגע בשוק הישראלי הפעילות האגרסיבית חוגגת, תוכנות להפצת מאמרים אוטומטיות עובדות יופי, הפצצות של קישורים עדיין עובדים ואפילו תוכן לא איכותי עדיין עובד, אך לא לאורך זמן

לאור השינויים שאנו רואים גם בארה"ב וגם החל ממרץ האחרון בארץ יש כיוון ברור שאליו גוגל הולכים, הכיוון יהיה מינוף של תוכן איכותי על ידי הוספת סיגנלים חברתיים ו-Author Based links. כמו שיהיו אתרים שיקשרו אליכם עם מילות מפתח כך גם יהיו הפצות חברתיות שמעידות כמה באמת התוכן שלכם איכותי ורלוונטי לנושא שבו האתר עוסק.

בסופו של דבר מינוף הפלטפורמה של האתר עצמו, על ידי הוספת תכנים מאוד איכותיים תהיה הדרך הטובה ביותר להתקדמות בתוצאות החיפוש, רבים מכם כבר ראו באנליטיקס שלכם שנתוני ה Not provided בתנועה הנכנסת החל לעלות פלאים ביחס לביטויים אחרים, משמעות הדבר היא שיותר ויותר גולשים גולשים אליכם כאשר הם מחוברים ליוזר שלהם בגוגל - שיטת הפרסונליזציה החדשה של גוגל מזקקת את התנועה הרלוונטית ביותר ומתחיל סינון קפדני יותר של איזה תוצאה מוצגת למי ואיפה, יותר מכך אותם משתמשים שכל המידע ילהם נאסף מקבלים ציון איכות לא פחות חשוב מאתר שיקשר אליכם והפצת התכנים שלכם על ידי AGENTS איכותיים הופכת להיות חלק מהמשחק.

המציאות הנוכחית עדיין מעורפלת - תוכן לא איכותי ושיטות קידום אפורות עובדות

 

למרות שגוגל נאבקים בצורה חסרת תקדים באתרים לא איכותיים, או לפחות בשיטות קידום אפורות או שחורות עדיין ניתן לראות בבירור שבהרבה תחומים הזבל שולט. במקומות הראשונים ישנם אתרים שחד משמעית מקדמים יתר על המידה או לפחות עוברים תהליך של קידום אגרסיבי, התוצאות הללו לחלוטין לא רלוונטיות בלשון המעטה ואם הן כן רלוונטיות ברור לכולם שישנן תוצאות הרבה יותר איכותיות.

איך זה שגוגל עם כל האלגוריתמים וכל הכלים לא מצליחים לסנן את התוצאות בצורה יותר איכותית, ובכן לגוגל יש אינטרס ברור להמשיך ולהציג תוצאות בינוניות כי כל עוד המנוע ישאר "לא גרוע כל כך" במקום פשוט "נפלא" יש לגיטימציה למודעות ממומנות, כי אם לא תמצא מה שתרצה בתחומים תחרותיים בתוצאות האורגניות כנראה שתלחץ על מודעה כזו או אחרת.

האחריות שלנו כמקדמי אתרים לוודא חד משמעית שאנו עושים עבודה איכותית בשביל בעלי האתרים שאנו עובדים עימם, עלינו להיות ערים לצעדים של גוגל ולאן הרוח נושבת אחרת הפעילות שלנו יכולה להיות זו שחורצת את הדין לאתרים שכל החזית שלהם היא אינטרנטית.

מאמרים שסוקרים בצורה רחבה את המצב הנוכחי בגוגל:

מאמר מלא שלי בבלוג של דוראן על שיטות הענישה החדשות של גוגל
 
מאמר של סתיו זילברשטיין המסקר את כל השינויים שגוגל ביצע במהלך חודש מרץ והשלכותיהם

מאמר מעניין על האופן שבו ניתן להפיל אתרים לאחר עדכון האלגוריתם

מאמר הסוקר שינויים באופן שבו גוגל מתייחסים לטקסט עוגן





6 תגובות:

  1. מאוד מעניין ההערה שלך על כך שגוגל רוצה להמשיך להציג תוצאות בינוניות שיגרמו למודעות הממומנות להראות טוב. מעולם לא חשבתי על זה...

    השבמחק
  2. לגוגל תמיד יש אינטרס שהוא מעבר להצגת תוצאות רלוונטיות..

    השבמחק
  3. אורי שלום. המאמר שכתבת בצורה משכנעת, מעלה שאלות ותובנות מעוררות מחשבה לגבי המשמעות של כל זה לאתרים ברשת ומקדמים.
    האם באמת ישנה תוכנית אב שמיושמת בהדרגה ובעקשנות ע"י גוגל או שמא מדובר בשינויי כיוון ותקנות שגובשו במהלך התנועה ?
    מסקרן לנסות ולברר.

    אהבתי לקרוא. המאמר קולח ובהיר- כרגיל!

    השבמחק
  4. פרסמת את הפוסט שלך ו... ראית מה קרה להרבה אתרים הבוקר? מעניין מה הן תובנותיך לגבי הנפילות המאוד משמעותיות בחלק מהמקרים.

    השבמחק
  5. היי חץ, שם מעניין ביותר יש לך :)

    ניתן לראות בבירור את הכיוון אליו גוגל הולכים, כל הריקודים הללו שצצו הבוקר הן רק חלק מהתמונה... כל אותם שינויים לגבי טקסט עוגן, לגבי איכות של תוכן, לגבי סוגי קישורים, לגבי פעילות טבעית רק עכשיו מתחילים לצוץ ולהיות מיושמים על ידי גוגל... הדבר היחיד שאוכל לומר לך..

    Winter is coming

    שחק,
    לגוגל יש תוכנית אב ברורה מאוד שכמובן תופסת שינויים וכיוונים שונים עם הזמן תוך כדי תנועה, כי ככל שמקדמי אתרים מנצלים לרעה פרמטר כזה או אחר הם מכריחים את גוגל לתת לכך מענה.. רק מקדמי האתרים הם אלו שימשיכו להכתיב את הקצב, ככל שהראייה תהיה צרה יותר וספאמית יותר כך השינויים הללו ייעשו תכופים יותר, תזכור גוגל לא רוצים לתת מנוע נפלא, אני בעזרת חשיבה יצירתית פותר לחלוטין את נושא הספאם ברשת אבל יש לגוגל אינטרס ברור להשאיר אותו..

    השבמחק
  6. אחלה מאמר אורי
    נראה שהעדכונים האחרונים פנגוין ופנדה גרמו לסערה גדולה מאוד בחודשים האחרונים. גדולה יותר מכל סערה אחרת שזכורה לי בעולם הקידום. האמת היא שכפי שאני רואה את הדברים. דבר לא השתנה. האמת האבסולוטית היא אחת. בכדי להשאר במשחק לטווח הארוך - חייב שכל לינק כל תוכן וכל תגובה שמקדמים ובעלי אתרים מוסיפים לרשת, יהיו בעלי תרומה אמיתית למשתמש.
    בעני זו חידה איך ישנם עדין מקדמי אתרים שלא מבינים את זה.

    השבמחק