יום שלישי, 14 ביוני 2011

בניית קישורים בגוגל ישראל


ב13.6.2011 התקיים כנס מקדמי האתרים השלישי במספרו ע"י חברת סאו-סימפל. לאחר התכנסות של כל החברים השונים (קרוב למאה במספר), קפה ומאפה וכו'. הייתה סקירה מעניינת מאוד של כל הכלים החשובים שצריך להשתמש בהם, עלו סקירות של התחום בארץ ואף מידע עדכני אודות הקידום בגוגל ישראל לאחר העדכון של פנדה, באופן טבעי עלו הרבה שאלות, הרבה מקדמי אתרים שאלו על קישורים ועל סוגי קישורים, לכן בהשראת הכנס והשאלות הללו החלטתי לכתוב פוסט שיבהיר כמה עקרונות יסוד לגבי בניית קישורים בגוגל ישראל ובגוגל ארה"ב.

קידום אתרים מתבסס בין היתר על בניית קישורים, אותם קישורים המגיעים מאתרים אחרים ומפנים חזרה לאתר שלנו במילות מפתח שונות. הפרמטרים הקובעים את איכותו של הקישור משתנים ורובם טמונים עמוק בתוך מאגר הסודות של גוגל. כמו בכל עניין הקשור לקידום אתרים בגוגל רב הנסתר על הגלוי.

בארה"ב אותם פרמטרים עובדים שעות נוספות ואנו עדים לראות לאחר עדכון "פנדה" בסוף פברואר שהתוצאות נוקו בצורה מאוד דרסטית והרבה מאוד אתרים "זבל" עפו מהמקומות הראשונים ואף מהעמודים הראשונים של תוצאות החיפוש. כל שינוי אלגוריתמי שנעשה בגוגל משפיע דבר ראשון על ארה"ב ומיושם שם כמעט מיידית.

דגש חשוב: קיימים הבדלים משמעותיים בין מנועי החיפוש של גוגל בארצות השונות

רבות נכתב אודות עדכון "פנדה", העדכון שנועד לנקות את תוצאות החיפוש ונתן דגש חשוב מאוד על תכנים איכותיים. אמנם מאט קאטס משבח את העדכון אך בפועל אנו עדים לכך שבעשרות תחומים דווקא האתרים ה"טבעיים" שלא ביצעו קידום וכן יש להם תוכן איכותי מאוד עפו לעמוד חמישי בעוד שאתרים שעוברים קידום מאסיבי והתוכן שלהם פחות איכותי מככבים במקומות הראשונים. כמו כן בישראל המצב הפך להיות קטסטרופלי מבחינת קידום אתרים, היום אפילו קישורים מחו"ל מסייעים לך להתקדם.

הרלוונטיות של אתר בסינית או רוסית לאתר בישראל היא 0, העמודים מהם יוצאים הקישורים לפעמים חסרי טקסט בכלל ולפעמים מלאים בג'יבריש. גוגל מתעלמים לחלוטין מהנושא הזה וממשיכים לשבח את הטעות הקטלנית שהם ביצעו בעדכון "פנדה".

לאור האירועים הללו קמו עשרות מקדמי אתרים והחלו לכתוב בצורה די בוטה על נושא בניית הקישורים "הנכונה" החדשה. כל הפורומים של קידום האתרים החלו להתמלא בשיטות "אפורות" לבניית קישורים, טכניקות מפוקפקות שקיבלו לגיטימציה לאור השינויים האחרונים בגוגל, כל השיטות האפורות ואפילו אלו שנראה כאילו מצליחות בצורה בלתי רגילה הן אשליה, מכיוון שגם לפני כמה שנים דחיסת מילות מפתח הייתה שיטת קידום לגיטימית אך זה היה ברור שאין זה קידום אתרים נכון, וכשיצא האלגוריתם החדש שפותר את הנושא המון אתרים "עפו" 5-6 עמודים אחורה או נעלמו כליל מהאינדקס.

בניית קישורים חייבת להיעשות בצורה מסודרת ויש כמה עקרונות יסוד שחשוב לשמור עליהן כאשר בונים קישורים נכון.
  •  רלוונטיות של העמוד ממנו יוצא הקישור לאתר שאליו הוא מקשר
  • רלוונטיות האתר כולו לעמוד אליו הוא מקשר
  • רלוונטיות ביטוי המפתח של הקישור ביחס לאתר אליו הוא מקשר
  • רלוונטיות ביטוי המפתח של הקישור לאתר ממנו הוא יוצא
  • רלוונטיות האתר ממנו יוצא הקישור לתחומו שלו (האם הוא חזק בתחום שלו)
עקרונות אלו הם עקרונות מנחים בכל הקשור לבניית קישורים איכותיים, אמנם בארץ ישראל ניתן לראות אפקט ישיר של פנדה, קישורים לא איכותיים עובדים גם, קישורים מחו"ל עובדים מאוד טוב וכו'. אך עלינו לזכור שגוגל עובדים ומתקנים את עצמם כל הזמן וככל שיהיו כמויות גדולות של קישורים לא איכותיים המפנים לאתרינו כך האתר יספוג נפילה כאשר יתרחש השינוי הבא.

רלוונטיות של העמוד ממנו יוצא הקישור לאתר שאליו הוא מקשר


כאשר אנו בונים קישור במילת מפתח לאתר שאנו מקדמים אנו מעוניינים לשמור על רלוונטיות, נושא העמוד ממנו אנו מקבלים את הקישור יהיה רלוונטי לאתר אליו אנו מקשרים. לדוגמא אם אנו מקשרים אתר של נישואים אזרחיים עלינו לנסות לשמור על רלוונטיות ולוודא שהאתר שמקשר אלינו הינו אתר שמתעסק בתחום של חתונות, נישואים וכו'. חשוב להדגיש שגם נושאים הקשורים לנישואים יכולים להיות רלוונטיים וטובים, שמלות כלה, אירועים, אולמות אירועים וכו'.  כמו כן אם אנו מקשרים גם ללא מילת מפתח והקישור הוא סה"כ כתובת URL כדאי לשמור על רלוונטיות של האתר המקשר לזה שאנו מקדמים.

קישורים מתוך אינדקסים


שאלה שעולה לא פעם היא קישורים המגיעים מתוך אינדקסים, הרי האינדקס כולו עוסק בעשרות תחומים שונים ולמעשה הרלוונטיות כיביכול אובדת או הקישור אינו רלוונטי. אינדקסים זהו פורמט שגוגל יודע להתייחס אליו ויתרה מזו אם בנינו קישור בתוך אינדקס עלינו לוודא שאנו מזינים את האתר בתוך הקטגוריה הכי קרובה או רלוונטית לאתר שלנו. בכל אינדקס שמכבד את עצמו יש עשרות תחומים ויש את התחומים הנישתיים המקובלים.

בעולם מקובל ואף נפוץ שישנם אינדקסים העוסקים בנישה מסוימת ונוכל להזין את האתר שלנו לאינדקסים הנישתיים של אותו תחום, החל מבריאות, דרושים, קייטרינג, מסעדות וכו'. בארץ לצערנו רשת האינטרנט היא קטנה ומספר האינדקסים הנישתיים קטן מאוד, כך שהאינדקסים הכלליים מספקים את היעד קישורים המקובל.

קישורים מתוך פורומים


קישורים מתוך פורומים גם הם לוקים בחסר בכל הקשור לרלוונטיות ישירה, אך גם בפורומים גדולים יש עשרות נושאים וניתן להטמיע את הקישור בתוך הקטגוריה הרלוונטית או הרלוונטית ביותר שקיימת באותו פורום, בארץ זה נפוץ שישנם פורומים נישתיים לכל מיני תחומים. לדוגמא אם אנו מעוניינים לבנות קישור בביטוי קידום אתרים, נרצה להטמיע אותו בפורומים העוסקים בנושא של קידום אתרים או בנושאים הקשורים לשיווק באינטרנט וכו'. נסו לשמור כמה שיותר על רלוונטיות.

רלוונטיות האתר כולו לעמוד אליו הוא מקשר


אחד הפרמטרים הקובעים את איכותו של קישור היוצא לאתרנו הינו הרלוונטיות של האתר כולו המקשר אלינו. כאשר אנו מקבלים קישור מאתר הרלוונטי לתחום שלנו איכות הקישור היא גבוהה יותר.

אם האתר כולו עשיר בביטויי המפתח הרלוונטיים לנו, הקישור יהיה איכותי הרבה יותר מאשר אם רק העמוד המקשר אלינו הינו רלוונטי לאתר אותו אנו מקדמים. חשוב לזכור שגם אם אין מילת מפתח לקישור וזוהי כתובת URL, יש לנסות לשמור על רלוונטיות ולקבל קישור מאתרים העוסקים בתחומנו.

רלוונטיות ביטוי המפתח של הקישור ביחס לאתר אליו הוא מקשר


חשוב שמתי שאנו בונים קישורים בעלי טקסט עוגן שהאתר המקשר אלינו יהיה רלוונטי לתחומנו, אנו יכולים לקבל קישור מאתר שאינו בתחום או מעמוד שאינו בתחום אך איכות הקישור תיהיה פחותה ביחס לקישור שהיה יוצא מאתר שהרלוונטיות שלו היא 100%.  אם אנו מוכרים סוסים והאתר המקשר אלינו עוסק באורוות זה קישור מצויין, אם אנו מוכרים סוסים והאתר המוציא לנו מתעסק בביטוח רכב, זה פחות טוב.

רלוונטיות ביטוי המפתח של הקישור לאתר ממנו הוא יוצא


בקידום אתרים אנו בונים קישורים בעלי טקסט עוגן, טקסט העוגן הוא המפתח להעלאת הרלוונטיות של האתר אותו אנו מקדמים במילות המפתח הרצויות. ללא טקסט עוגן הקישור יהיה רלוונטי אך ללא ביטוי מפתח ואינו יקדם את האתר בביטוי המפתח הרלוונטי. לכן גם כאשר אנו שומרים על רלוונטיות של תוכן בין שני האתרים עלינו לשמור על רלוונטיות של ביטוי המפתח ביחס לעמוד ממנו הוא יוצא. לדוגמא: עמוד של מוצרי תינוקות יוציא קישור בביטוי עגלות תינוק, זוהי רלוונטיות נכונה מאוד, אך אם העמוד עוסק במכוניות ספורט ואנו מוציאים קישור בביטוי מכונת גילוח אין רלוונטיות בין ביטויי המפתח של הקישור לעמוד.

דגש: גם קישורים כאלו עובדים אך הם פחות איכותיים.

רלוונטיות האתר ממנו יוצא הקישור לתחומו שלו (האם הוא חזק בתחום שלו)


עוד אלמנט שיש לקחת בחשבון כאשר אנו בוחנים את הקישורים שאנו מקבלים היא חוזק האתר בתחומו. אם האתר שאנו מקבלים ממנו קישור הוא אתר רלוונטי וחזק בתחומו, משמעות הדבר שגוגל רואה בו אתר איכותי ולקבל ממנו קישור יהיה עדיף לנו. גם אם האתר אינו רלוונטי לתחומנו ונתקלנו בסיטואציה בה אנו יכולים לקבל קישור עלינו לשקול זאת.

לסיכום


חשוב לזכור שבניית קישורים אינה כל קידום האתרים, קידום אתרים הינו מכלול של מאות פרמטרים שיש לקחת בחשבון כאשר אנו מקדמים אתר. מעבר לזה חשוב לדעת שבניית קישורים איכותית בנויה על איזון ועל בניית קישורים חכמה מכל הסוגים השונים. העקרונות הללו יכולים לסייע לכם לבנות קישורים מעט יותר איכותיים ומעט יותר רלוונטיים

9 תגובות:

  1. אורי, אחלה מאמר. אהבתי.

    השבמחק
  2. אני מנסה להבין למה אנשים משקיעים כלכך הרבה מאמץ בבניית קישורים, כשהם יכולים להשקיע פחות בבניית תוכן ולקבל את הקישורים לבד.
    הרי זה מהות הקישורים הנכנסים למה לנו להשקיע כלכך הרבה מאמץ בדרכים עוקפות כשמגיע עידכון קטן[כמו פנדה] כל עבודתנו יורדת לטימיון והכסף והמאמץ שלנו נעלם באופק.

    השבמחק
  3. הבעיה היא שחברות קידום אתרים מסרבות להבין, שקישורים בלבד או תוכן בלבד או פרמטר כזה או אחר בלבד אינו עושה קסמים ויש להבין שזהו מכלול של דברים, ככל שנאזן את המכלול בהתאם לדרישות של גוגל תוך שמירת איכות וכתיבת תכנים איכותיים. לצערנו כל עוד קידום אתרים קיים רצוי לבצע פעולות של קידום אתרים חיצוני של בניית קישורים, אך רצוי לבצע זאת נכון ומבוקר, יותר מידיי מכל דבר זה לא טוב :), בסופו של דבר יבוא בפנדה או הקפאין הבא ויעשה את שלו

    השבמחק
  4. אקספלורר, העניין הוא שלא תמיד אפשר לקבוע איזה אתר הוא הכי איכותי רק לפי התוכן שלו. קח לדוגמה אתר שמוכר ציוד למחשב : האתר הזה וכל המתחרים שלו בדרך כלל משתמשים באותה מערכת מוצרים והטקסטים עצמם נמסרים על ידי היצרנים. במצב כזה, סביר להניח שיהיה צריך לא מעט קישורים ואולי גם ניסוח מחדש של חלק מהטקסטים.

    השבמחק
  5. יש גם הרבה סוגי אתרים שקשה לבדל אותם אחד מהשני ולכן כן צריך לעשות עבודת קישורים לא קטנה : לדוגמה, אתרים שמוכרים מוצרים - בתוך מקדם אתרים אין לי את הזמן או היכולת לשכתב כל דף מוצר שקיים ולבדל אותו מעמודים אחרים, מה שאני כן יכול לעשות זה לטפל בעמודי הקטגוריות הכללים ולהוסיף אפשרות להגיב כך שייתקבל עוד תוכן ייחודי, אבל בשורה התחתונה ,קשה מאוד לבדל אתר כזה וגם מרבית הקישורים "הטבעים" שנכנסים אליו הם קישורים מאתרי השוואת מחירים.

    השבמחק
  6. נכון, העבודה בבידול סוגי הקישורים היא עבודה סיזיפית לרוב, אך שווה ביותר. שים לב עדכון פנדה בחו"ל פגע גם בהרבה אתרי מכירות גדולים, בטענה שהתוכן שלהם משוכפל או לא איכותי, למרות שטבעי להעתיק סה"כ מה שיש על הוראות היצרן ולהזין לאתר.

    מעבר לכך שבבניית קישורים איכות הקישור נקבעת על פי הרבה פרמטרים אלו רק חלק מהאלנטים שיש לקחת בחשבון, חשוב לאזן בין כל המשתנים ולהרכיב פרופיל קישורים חזק בנוסף לתוכן חזק ומקורי. אני חושב שהדוגמא הישראלית הקלאסית לדוגמא "התוכן הוא המלך" הוא הבלוג של פבל.

    השבמחק
  7. קשה כיום לשים אצבע מדוייקת על פנדה מכיוון שבשבועיים שלוש הקרובים יש עדכון פנדה 2.2 שאמור לפתור חלק מהבעיות שהעדכון הראשון גרם.
    בגדול נושא הקישרוים חשוב אך לדעתי כמו שאני קורא את המפה גם כאן וגם בחו"ל לאט לאט גוגל יוריד את החשיבות של הקישורים מול תוכן אמיתי ורלוונטי, אתר תקין וייחודי + וותק והכי חשוב מיקום.

    כבר כיום אפשר לראות בעולם את השינוי שמכשירים ניידים וטבלטים עושים בהתנהלות הצריכה של החיפושים.

    בקיצור הכל ארעי...

    אבל מאמר בעל כוונות טובות, זה לא אומר שיצליח לעצור את הנוכלים והספאמרים :-)

    השבמחק
  8. איתי, אמנם ישנן מערכות שלוקחות את הטקסט מהיצרן ואפילו מהאתר הראשי של מוצר, קח לדוגמא אתרי תיירות שתיאור המלון והדילים בעלי טקסטים שחוזרים על עצמם בעשרות אתרים בגלל האינטגרציה עם מערכת הזמנות אחת.

    כל החכמה היא לבנות עמודי תוכן איכותיים, שנותנים באמת את המידע מעבר לטקסט המועתק, בכל אתר אפשר לשנות את הטקסטים הקיימים או להוסיף טקסט קיים בכדי להעשיר את החוויה של הגולש, ברגע שהתוכן הוא איכותי באמת מספר הקישורים שתצטרך יהיה קטן יחסית מאשר אם התוכן לא איכותי, משוכפל או שחסר תוכן רב בעמוד.

    השבמחק
  9. שי,

    העתיד הוא קריאייטיב ולא נתונים טכניים, לכן קישורים יאבדו מחשיבותם כל עוד האינטרנט נע לכיוון החברתי, תחשוב שחיפוש בגוגל בקרוב יהיה תמיד מהפרופיל שלך ותמיד אישי יותר, לאור השקת Google + , כך שכנראה שלהיצמד לנתונים טכניים ואלגוריתמיים לא יניב תוצאות בקצב הרצוי, תוכן איכותי שקורץ לגולש תמיד יעשה עבודה טובה יותר.

    השבמחק