יום ראשון, 26 בספטמבר 2010

אופטימיזציה לתמונות – איך עושים את זה נכון

מאת: ברק שוסטר, סאו קריאייטיב – שיווק באינטרנט

כולם מכירים את הפתגם המפורסם "תמונה אחת שווה אלף מילים" ונוהגים להגיד אותו כאשר הם מתבוננים בתמונה יוצאת דופן ומדמיינים את כל מה שעומד מאחורי הנראה בה. וכך אתרי גלריה רבים בנויים כדוגמת אתרי צילום אירועים, עיצוב, אדריכלות איפור וכל מה שאר המקצועות העסוקים בהנצחת הרגע והאומנות.

הפריווילגיה לעבד תמונה ולפענח אותה כראוי כפי שבני אנוש מסוגלים, תרם הצליחה להגיע אל עולם הטכנולוגיה ובפרט אל עולם מנועי החיפוש – זאת למרות הניסיונות הרבים מפי מפתחים מובחרים בחברות המובילות כדוגמת המוצר google goggles (תוכנה ייעודית למכשירי הסלולר בעלי מערכת ההפעלה אנדרואיד.

המוצר מעניק מידע עשיר על הנראה דרך עדשת הטלפון הנייד כגון: מידע על מסעדות, על ספרים, השוואות מחירים, הערות ויקי ועוד), פרויקט "נטאל" של מיקרוסופט (אשר אמור להעניק סביבת משחק עשירה ל XBOX בעזרת חיישני תנוע הקולטים את השחקן) או פיתוחים רבים אחרים מבית חברות שונות. –כל הפיתוחים האלו עדיין אינם עובדים במאה אחוזים, או שאינם עובדים בהתאם לדרישות ולמהירות הנזקקת בעת סריקת אתר, ולכן אנו צרכים "לעזור" למנוע החיפוש להבין מה עומד מאחורי התמונה.

לצערם של בעלי אתרים ומקדמי אתרים רבים, העבודה על אופטימיזציה לתמונות אינה אינטואיטיבית ומהירה, אך לעיתים קרובות משתלמת בקידום האתר בדרוגים השונים במנועי החיפוש.
אז איך עושים את זה?

• כאשר אתם מעלים תמונות לאתר האינטרנט השתדלו לקרוא לקובץ התמונה בשם רלוונטי לביטוי אותו אתם מקדמים בדף אשר בו הוא יוצג. אם זאת, לא מומלץ להציג מידע שקרי לגבי התצלום ויש לשמור על סוג של רלוונטיות וקונוטציה לנראה בה.
השם: photographer.gif טוב יותר מאשר img991102.gif
• הוסיפו תגי alt (alternative): תגי הalt הומצאו כדי לאפשר לבעלי ראיה לקויה נגישות לתוכן (תמונות) האתר. בעלי קונוטציה לנראה בתמונה ולביטוי לקידום. השתדלו לא ליצור תג alt ארוך מאוד, על התג להיות תמציתי וקל להבנה.

לדוגמא: עבור תמונה המתועדת באתר צלם אירועים של זוג המתחתן באולם מומלץ ליצור את הalt: "צלם אירועים: חתונה באולם" וכך לדחוף את הביטוי צלם אירועים לצורך קידום.
• השתדלו לא לחזור על אותו alt פעמיים באותו הדף או על אותו ביטוי כדי לא ליצור מראה החשוד כספאם לצורך צפיפות גבוהה (מדי) של מילות מפתח.

• התבוננו בקובץ הrobot.txt, בדקו חסימות על תיקיות בהם קיימים דפי האתר, ובאותה הזדמנות בדקו האם קיימת חסימה על התיקייה אליה הועלו קבצי התמונה.

• השתדלו לקבץ את גודל התמונות כדי להימנע מזמן טעינה ארוך. אם זאת לא מומלץ להגזים ולהעלות לאתר תמונות קלות משקל אך באיכות נמוכה – דבר זה עלול להראות לא רציני ולהעלות את אחוז הנטישה.

• השתדלו לתאר את התמונה גם בטקסט חי מתמצת המעניק מידע נוסף
• אם התמונה נלקחה ממקום אחר, אל תשכחו לפרגן בקרדיט
אז איך אופטימיזציה יכולה לעזור לכם בשיווק האתר באינטרנט?
עבודה לפי ההנחיות הנראות למעלה תורמת בכמה מישורים:
הראשון הוא נגישות האתר לקצרי רואי, ובכך לשמור עליהם כחלק מקהל היעד אליו מכוון האתר.
השני הוא עמידה בתקינת W3C העולמית לקוד האתר, הדוגלת בהשמת תגי alt עם תוכן (לא ריקים).

ציון הדף, כדף נחיתה בקמפיינים ממומנים צפוי לעלות בביטויים מסויימים וכך הקמפיין מנוצל טוב יותר את התקציב.
והשלישי הוא כניסות כתוצאה מעליות בדרוג האורגני.
אז תנו לתמונות לדבר בעד עצמם גם בפני מנועי החיפוש. כל מה שצריך זה מעט השקעה.

2 תגובות:

  1. תודה על המאמר המצוין.
    באתר שלי אני מציגה ציורים רבים. האם שמות הציורים צריכים להכיל את המילה "ציור"/"ציורי-..." ?
    אם כן, האם אין בעיה עם חזרה על אותה מילה (ציורי-)פעמים רבות בדף ובאתר ?
    תודה
    מירי

    השבמחק
  2. היי מירי, בגדול זה מאוד יכול להועיל אך חשוב לעשות זאת בטעם טוב, כן לעמודי הקטגוריה יש להוסיף מילות מפתח אך לא לכל ציור שמופיע, כמו כן ניתן לשלב מילות מפתח בתוך תגיות ה ALT בתמונות.. חשוב לעשות זאת נכון ובתפזורת נכונה ונוחה, אין להיות ישראלים אובססיביים שישימו את ביטוי המפתח מאות פעמים בעמוד :)

    השבמחק